Jump to content

Gulvbelegg til salong?


Batdilla

Recommended Posts

Gulvet i salongen trenger nytt belegg. Jeg har ikke fått revet av det gamle og sjekket hva som evt. er under. Det eneste jeg har merket meg så langt i båter bortsett fra teak, er noe hvitt belegg med sorte striper. Har heller ikke klart å oppdrive noen artikler om emnet.

 

Noen som vet noe om hvilke materialer som kan være aktuelle?

 

Noe spesielt materiale som er å anbefale?

 

Bør man legge noe under, eller legger man belegget rett på gulvet?

Link to post
Share on other sites

Hei Baatdilla!

 

At alternativ kan også være våtromsbelegg som du får kjøpt hos div. byggshops/malingsforhandlere. Der finnes ofte restpartier som man kan få billig. Jeg har tenkt å gjøre det i min båt - har sett meg ut et belegg med skipsgulvmønster. Ikke det samme som ekte, men billigere og mer enn bra nok!!

Link to post
Share on other sites

Glemte å si at golvbelegget ikke trenger å limes, skjæres til å legges løst oppå dørken, evt. festes med golvlister hvis det er aktuelt. I mitt tilfelle vil det ligge løst, slik at jeg bl. a. har enkel tilgang til tanken som ligger under. Alternativt kan det brukes dobbelsidig tape dersom du føler golvet blir løst.

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg ikke slike gulvbelegg er så hensiktsmessig. De er gjerne stygge, blir styggere med tiden, løsner osv...

 

Det finnes to bra alternativ. det ene er å legge noe slags teaklaminat noe som slettes ikke trenger å bli dyrt hvis arealet er lite. dette er kanskje ikke så aktuellt hos deg siden båten gjerne er liten og det kan komme fukt til? Desuten er jo vanskelig hvis dørken er buet.

 

Jeg vurderte lenge å legge dørkbelegg fra AS Maritim (nautolex...på tilbud i høstkatalogen de akkurat har sendt ut), oppå tredørk i en Alo-Mikkel 26 seilbåt. Jeg droppet dette og malte dørken istede. Deretter fikk jeg meg et fint kantsydd teppe til å ha oppå. Et bra alternativ er å kjøpe et verandateppe (ikke grønnt gress  :puke:) men noe blått eller grått som ikke trekker vann. Dette er jo veldig praktisk og kjempegreit på uteplassen om ikke i lugaren.

Link to post
Share on other sites

Har forsøkt meg på flere løsninger i forskjellige båter. Har faktisk kommet til den konklusjon at "syntetisk terassegress" er en meget bra løsninge. Dette er et rimelig alternativ, festes ev. med noen få trykknapper i hjørnene, kan vaskes m/motorvask + høytrykk om nødvendig, tåler vann, billig, fåes i mange farger. Klippes enkelt til med saks. Gir et "vegg til vegg" intrykk hvis man er nøye. Lunt å gå på + støyisolerende. Er selv "ventilerende" - dvs. at fukighet/søl tørker "i gjennom". Har brukt dette både innendørs og "utendørs" i flere snekkebåter og cabinbåter. Har allerede godt til innkjøp av noen meter til min nye båt som forsatt står i utstillinghallen hos leverandøren!

Link to post
Share on other sites

Når du sier salong tolker jeg det slik at du er inne i kahytten? Isåfall ville jeg anbefale et korthåret teppe, dette er mye lunere enn gulvbelegg. I tillegg så demper det støy.

Ute derimot så er selvsagt teak helt uovertruffent, men det er klart at det belegget du snakker om er lettere å legge. Antar det dreier seg om Nautolex, som finnes i forskjellige varianter, se hos www.maritim.no Interiørdeler/Innredningsplater.

Har slikt belegg selv, ser relativt ok ut, nogenlunde sklisikkert selv når det er fått, og virker mer 'båtaktig' enn vanlig gulvbelegg for husbruk, også 'skipsgulvvarianten' (synes nå jeg da...)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok vurdert en løsning med korthåret, kantsydd teppe i området av båten som er under dekk og et verandateppe ute under kalesjen! Varmt og godt å gå på, lett å holde rent (riste teppene over ripen) og billig. En fin ting med tepper i båt er jo at du kun trenger små areal av teppe. Dermed blir det ofte veldig billig siden du kan finne alt du trenger av teppe i restekroken i teppesjappene! Skal du ha teppe i lugaren må du styre unna de billigste som har bakside av skumgummi. Det er noe dritt og kjøper du det har du snart skumgummistøv i hele båten. Kjøp den litt dyrere typen med noe slags vevd plast på baksiden. Du skjønner hva jeg mener når du ser det i butikken!

Link to post
Share on other sites

  • 7 år senere...

I stedet for å starte en ny tråd, så drar jeg opp igjen denne høyst aktuelle tråden. :lol: (sjekk dato)

 

Jeg har slikt gulv, belegg fra 1985 i båten min.

 

Dersom jeg ikke velger å skifte dette ut med teaklaminatplater (som i min gamle Joda 7500) hva kan jeg da gjøre?

 

 

Finnes det noe liknende belegg å få kjøpt, sånn at jeg bare kan ribbe de gamle platene og trekke de med belegg igjen?

 

Har noen link til et sånt produkt?

 

 

14092009866.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hmm... det ver ikke helt det jeg så etter (tror ikke jeg helt vet hva jeg ser etter egentlig)

 

Det som er i båten fra før er jo ganske tynt, det du linker til, Polarn, det er vel sånn tykk gummi som de har på kjøkkenet i borettslag type leiligheter?

 

...og, så var det jo så dyrt at da er det bedre å kjøpe plater tror jeg...

 

Flere andre forslag? :smiley:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være en fest-brems nå, men med tanke på de andre tingene som står på planen for våren og sommeren, hva med å få tak i et teppe eller linolium og tilpasse dette rundt, og sette ny dørk på planen for neste vinter? hehe..

Eller rekker du dette også? ;)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Med hva, og hvordan kantlister man laminerte dørkplater?

 

Noen som har link til nettbutik som selger ekte teakplater, altså "ekte" som i at det ligger et tynt finerlag med teak på toppen?

 

Bare for å se ca pris tenkte jeg...

 

Legger ved et bilde av gul, jeg mener dørken i den forrige båten min.

Det var laminatplater som bare var saget til, uten noen form for endeavslutninger.

 

IMAGE_555.jpg

 

 

Men, legg merke til dette bildet.

Under bena ved førerplassen var jeg tom for laminatplate, men fikk tak (noe gratis kapp) av ekte teakfinerplate som jeg tilpasset og lakkerte.

Det ble jo mye finere...

 

IMAGE_577.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være en fest-brems nå, men med tanke på de andre tingene som står på planen for våren og sommeren, hva med å få tak i et teppe og tilpasse dette rundt, og sette ny dørk på planen for neste vinter?

 

 

Tja, du sier noe.

Siden du nevnte det så feiet jeg litt snø av presenningen og tilpasset dette:

 

18092009970.jpg

 

Håper ingen ser at det er original Colorlineteppe samme som på den gamle ferga... :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Hei Kodvaag.

 

Jeg har foreløpig god erfaring med bruk av 5 mm. teakfiner plater fra Maritim. Platene er kuttet ut og tilpasset til mine originale dørk-plater fra 1971. Dette gjør tilpasningen meget enkel, men merk deg følgende:

- Du bør kjøpe et meget fint blad til stikksaga. I tillegg bør du teipe platene der hvor du kutter for å hindre oppflising.

- Du kan godt kutte platene noe for store for så å slipe ned kantene med pussemaskin. Da blir resultatet meget bra.

- Jeg har brukt sikaflex som lim

- Platene lakkes 6 strøk med teaklakk. Det er viktig å få en slitesterk overflate ettersom teak'en ikke er spesielt tykk.

 

Nå gjenstår det bare å få testet ut den nye dørken til sommeren :smiley:

 

p1010095.jpg

p1010181.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...