Jump to content

Yanmar 72 hk, antall timer før overhaling?


Mons Olav

Recommended Posts

rogeri skrev 8 minutter siden:

Med normalt godt stell og oljeskift til riktige intervaller, har du ingen grunn til å uroe deg. Disse motorene går lett 5-10.000 timer før en behøver tenke overhaling.

Takk for svar.Det var noe i den duren jeg tenkte som sansynlig også.

Båt med fjernkontroll

Link to post

kan gå 30000 timer dem motorene der med riktig stell og bruk, plukka ut en 77 hk i vår fra en sjark, den hadde rusla 33000 timer, jeg selv har en 4LH-HTE som har gått 5000 timer, er som ekspertene som kjenner motorene veldig godt, den er ikke innkjørt enda, dette er også motorer som rusler fint 30000 timer med riktig stell og bruk, eneste du må passe på litt, er eksosbend, så det ikke tærer bort for mye, så du får vann i turbo, en annen ting du også bør huske på med Yanmar motorene, er å få blåst dem rene, spes hvis du kjører på lavt turtall, turbo begynner ikke å lade før ved 2300 rpm, turbo går for fult ved 3200 rpm

Link to post
Gudrun skrev 10 minutter siden:

Vil tro at instruksjonsboken din forteller hvor mange timer motoren skal gå før overhaling.

1700 timer høres lite ute, men du vet jo aldri..

På den annen side hva mente vedkommende med overhaling?.

Kan det være service vedkommende tenkte på?

Hei.Nei motoren var på service i vår og går fint den.Får satse på at den går lenge enda.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Andor skrev 5 minutter siden:

kan gå 30000 timer dem motorene der med riktig stell og bruk, plukka ut en 77 hk i vår fra en sjark, den hadde rusla 33000 timer, jeg selv har en 4LH-HTE som har gått 5000 timer, er som ekspertene som kjenner motorene veldig godt, den er ikke innkjørt enda, dette er også motorer som rusler fint 30000 timer med riktig stell og bruk, eneste du må passe på litt, er eksosbend, så det ikke tærer bort for mye, så du får vann i turbo, en annen ting du også bør huske på med Yanmar motorene, er å få blåst dem rene, spes hvis du kjører på lavt turtall, turbo begynner ikke å lade før ved 2300 rpm, turbo går for fult ved 3200 rpm

Se det ja! Takker for svar og gode tips Mvh.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Mons Olav skrev 4 minutter siden:

Hei.Nei motoren var på service i vår og går fint den.Får satse på at den går lenge enda.

ja du har veldig mange timer igjen på den motoren der, bare pass på regel messig olje/filter skift både på motor og girkasse, la motor få en god lunk på seg før du gir på mye gass, når du kommer til land igjen, la motor få gå en 10 min på tomgang, så den får kjølt seg ned

Redigert av Andor (see edit history)
Link to post
Andor skrev for 12 timer siden:

eksosbend bør sjekkes hver 1000 time, eventuelt skiftes, men som regel så holder dem bendene mellom 2000-3000 timer

 

Er det antall timer som betyr mest? Spiller antall år mindre rolle?  Jeg har en 4LHA-HTP som har gått ca 1300 timer. Det er en 2004 mod. Jeg har ikke sjekket bendet, men har jo tenkt på det et par år. I forrigårs byttet jeg impeller for første gang, men det var helt unødvendig. Den gamle var som ny i gummien. 

Link to post
Komodo skrev 17 minutter siden:

Er det antall timer som betyr mest? Spiller antall år mindre rolle?  Jeg har en 4LHA-HTP som har gått ca 1300 timer. Det er en 2004 mod. Jeg har ikke sjekket bendet, men har jo tenkt på det et par år. I forrigårs byttet jeg impeller for første gang, men det var helt unødvendig. Den gamle var som ny i gummien. 

Jeg har en 4LHA-DTP 2006. Sjekket bendet fjor. Fikk det sandblåst men det var ikke spor til tæring så det gikk rett på igjen, dog med en ny pakning mot turbo. 

Link to post
Komodo skrev 10 minutter siden:

Kommer du til for å se evt tæring når du demonterer det? 

 

Tildels. Ser mot turbo og selve utgangen av eksos. Så kan du se litt innover fra begge sider. Yanmar forhandleren her i tromsø sa at de ikke så noen spor til tæring. De sandblåste alle veger. Godset så helt fint ut og han mente de ville klare å se det om det var på tide å skifte. Men selvsagt så får du ikke sett selve godsykkelsen. Trodde først det var tæring i turboen, men det var før jeg begynte å skrape og så at det bare var koks. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Kjellg skrev On 12.7.2018 at 12.27:

Jeg har en 4LHA-DTP 2006. Sjekket bendet fjor. Fikk det sandblåst men det var ikke spor til tæring så det gikk rett på igjen, dog med en ny pakning mot turbo. 

LHA motoren må du huske på og skifte sink anoder hvert år, det skal sitte fra 5 til 7 anoder på dem motorene, på LH er det ikke sink på, LHA er en Amerikansk bygd motor med dårligere legering i gods, derfor sink på dem motorene, LH er Japansk bygde med en helt annen legering så derfor ikke sink på dem motorene

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...