Mons Olav Startet 11.Juli.2018 Del på Facebook Startet 11.Juli.2018 Hei har en Yanmar 2004 mod.72 hk som er gått 1700 timer.En fyr i båtmiljøer her vest sier att da nermer det seg overhaling av motoren,stemmer det? Noen som vet noe om timeantall ved normalt pent fritidsbruk før man må regne med å overhale maskinen?mvh MO Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
rogeri Svart 11.Juli.2018 Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 Med normalt godt stell og oljeskift til riktige intervaller, har du ingen grunn til å uroe deg. Disse motorene går lett 5-10.000 timer før en behøver tenke overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 11.Juli.2018 Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 Vil tro at instruksjonsboken din forteller hvor mange timer motoren skal gå før overhaling. 1700 timer høres lite ute, men du vet jo aldri.. På den annen side hva mente vedkommende med overhaling?. Kan det være service vedkommende tenkte på? Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 rogeri skrev 8 minutter siden: Med normalt godt stell og oljeskift til riktige intervaller, har du ingen grunn til å uroe deg. Disse motorene går lett 5-10.000 timer før en behøver tenke overhaling. Takk for svar.Det var noe i den duren jeg tenkte som sansynlig også. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Andor Svart 11.Juli.2018 Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 kan gå 30000 timer dem motorene der med riktig stell og bruk, plukka ut en 77 hk i vår fra en sjark, den hadde rusla 33000 timer, jeg selv har en 4LH-HTE som har gått 5000 timer, er som ekspertene som kjenner motorene veldig godt, den er ikke innkjørt enda, dette er også motorer som rusler fint 30000 timer med riktig stell og bruk, eneste du må passe på litt, er eksosbend, så det ikke tærer bort for mye, så du får vann i turbo, en annen ting du også bør huske på med Yanmar motorene, er å få blåst dem rene, spes hvis du kjører på lavt turtall, turbo begynner ikke å lade før ved 2300 rpm, turbo går for fult ved 3200 rpm Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 Gudrun skrev 10 minutter siden: Vil tro at instruksjonsboken din forteller hvor mange timer motoren skal gå før overhaling. 1700 timer høres lite ute, men du vet jo aldri.. På den annen side hva mente vedkommende med overhaling?. Kan det være service vedkommende tenkte på? Hei.Nei motoren var på service i vår og går fint den.Får satse på at den går lenge enda. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Andor Svart 11.Juli.2018 Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 eksosbend bør sjekkes hver 1000 time, eventuelt skiftes, men som regel så holder dem bendene mellom 2000-3000 timer Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 Andor skrev 5 minutter siden: kan gå 30000 timer dem motorene der med riktig stell og bruk, plukka ut en 77 hk i vår fra en sjark, den hadde rusla 33000 timer, jeg selv har en 4LH-HTE som har gått 5000 timer, er som ekspertene som kjenner motorene veldig godt, den er ikke innkjørt enda, dette er også motorer som rusler fint 30000 timer med riktig stell og bruk, eneste du må passe på litt, er eksosbend, så det ikke tærer bort for mye, så du får vann i turbo, en annen ting du også bør huske på med Yanmar motorene, er å få blåst dem rene, spes hvis du kjører på lavt turtall, turbo begynner ikke å lade før ved 2300 rpm, turbo går for fult ved 3200 rpm Se det ja! Takker for svar og gode tips Mvh. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Andor Svart 11.Juli.2018 Del på Facebook Svart 11.Juli.2018 (redigert) Mons Olav skrev 4 minutter siden: Hei.Nei motoren var på service i vår og går fint den.Får satse på at den går lenge enda. ja du har veldig mange timer igjen på den motoren der, bare pass på regel messig olje/filter skift både på motor og girkasse, la motor få en god lunk på seg før du gir på mye gass, når du kommer til land igjen, la motor få gå en 10 min på tomgang, så den får kjølt seg ned Redigert 11.Juli.2018 av Andor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 12.Juli.2018 Del på Facebook Svart 12.Juli.2018 Hvis du sjekker instruksjonsboken din står det normalt en oversikt der over når motoren trenger de forskjellige servicer og overhaling. Har du ikke bok kan du google på nettet etter en slik ved å legge inn hele betegnelsen på motoren i søkefeltet. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Juli.2018 Del på Facebook Svart 12.Juli.2018 Sjekk dysene iht serviceboka. Det er faste anbefalte intervaller på det meste.. Sjekk også kjølere/ syrerens. Med god kjøling & forbrenning holder motoren lengre. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2018 Del på Facebook Svart 12.Juli.2018 Andor skrev for 12 timer siden: eksosbend bør sjekkes hver 1000 time, eventuelt skiftes, men som regel så holder dem bendene mellom 2000-3000 timer Er det antall timer som betyr mest? Spiller antall år mindre rolle? Jeg har en 4LHA-HTP som har gått ca 1300 timer. Det er en 2004 mod. Jeg har ikke sjekket bendet, men har jo tenkt på det et par år. I forrigårs byttet jeg impeller for første gang, men det var helt unødvendig. Den gamle var som ny i gummien. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 12.Juli.2018 Del på Facebook Svart 12.Juli.2018 Komodo skrev 17 minutter siden: Er det antall timer som betyr mest? Spiller antall år mindre rolle? Jeg har en 4LHA-HTP som har gått ca 1300 timer. Det er en 2004 mod. Jeg har ikke sjekket bendet, men har jo tenkt på det et par år. I forrigårs byttet jeg impeller for første gang, men det var helt unødvendig. Den gamle var som ny i gummien. Jeg har en 4LHA-DTP 2006. Sjekket bendet fjor. Fikk det sandblåst men det var ikke spor til tæring så det gikk rett på igjen, dog med en ny pakning mot turbo. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2018 Del på Facebook Svart 12.Juli.2018 Kommer du til for å se evt tæring når du demonterer det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 12.Juli.2018 Del på Facebook Svart 12.Juli.2018 (redigert) Komodo skrev 10 minutter siden: Kommer du til for å se evt tæring når du demonterer det? Tildels. Ser mot turbo og selve utgangen av eksos. Så kan du se litt innover fra begge sider. Yanmar forhandleren her i tromsø sa at de ikke så noen spor til tæring. De sandblåste alle veger. Godset så helt fint ut og han mente de ville klare å se det om det var på tide å skifte. Men selvsagt så får du ikke sett selve godsykkelsen. Trodde først det var tæring i turboen, men det var før jeg begynte å skrape og så at det bare var koks. Redigert 12.Juli.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 13.Juli.2018 Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 Kjellg skrev On 12.7.2018 at 12.27: Jeg har en 4LHA-DTP 2006. Sjekket bendet fjor. Fikk det sandblåst men det var ikke spor til tæring så det gikk rett på igjen, dog med en ny pakning mot turbo. LHA motoren må du huske på og skifte sink anoder hvert år, det skal sitte fra 5 til 7 anoder på dem motorene, på LH er det ikke sink på, LHA er en Amerikansk bygd motor med dårligere legering i gods, derfor sink på dem motorene, LH er Japansk bygde med en helt annen legering så derfor ikke sink på dem motorene Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.