Jump to content

Redningsvest dersom båten mangler 20-30 cm på 8 meter?

Sommerkroppen

Recommended Posts

Blir man stoppet dersom båten mangler 20-30 cm på 8 meter?

Jeg vet alt under 8 meter er påbudt, men vil politiet bry seg om dette? Vil de i det hele tatt legge merke til dette?

Har til alle i båten, men ja.... 

Vurderte å montere badeplattform foran, men leser at dette ikke går under gyldig lengde.

Redigert av Sommerkroppen (see edit history)

Jeg vil anta at dersom politiet er ute på "tokt" for å ta vestsyndere, tar de alle under 8 meter,enten det mangler 1 cm eller 1 meter.

Nå er det relativt skjelden å se politi på sjøen, og 500 i bot er jo ikke allverden.

Det blir jo opp til deg og de du har ombord, men greit å informere alle på forhånd om reglene og konsekvensene.

Så får de vel ta på vest de som ikke vil risikere 500 kr av feriebudsjettet.

Vil uansett anbefale alle å bruke vest, til alt annet en tøffing mellom holmer og skjær på fine dager som idag.

Ombord i vår 30 fot snekke, brukes vesten ved kryssing av f.eks. Oslofjorden, eller ved ferdsel mer en ca 1 nm fra land.

Jeg vet at selv 500 meter er for langt å svømme uten vest, men velger altså å ta den risikoen når jeg går nærme land.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

I stedet for å være fiksert på hva som står i lovverket så burde man heller vurdere sikkerheten i forhold til hvor åpen båten er, farten etc. Sitter folk forholdsvis ubeskyttet så er det en selvfølge å bruke vest uavhengig om båten er 7 eller 9m. Og det tenker jeg politiet også ville sett an før de eventuelt hadde stoppet noen for å undersøke. 

nomen skrev for 9 timer siden:

Jeg vil anta at dersom politiet er ute på "tokt" for å ta vestsyndere, tar de alle under 8 meter,enten det mangler 1 cm eller 1 meter.

Nå er det relativt skjelden å se politi på sjøen, og 500 i bot er jo ikke allverden.

Det blir jo opp til deg og de du har ombord, men greit å informere alle på forhånd om reglene og konsekvensene.

Så får de vel ta på vest de som ikke vil risikere 500 kr av feriebudsjettet.

Vil uansett anbefale alle å bruke vest, til alt annet en tøffing mellom holmer og skjær på fine dager som idag.

Ombord i vår 30 fot snekke, brukes vesten ved kryssing av f.eks. Oslofjorden, eller ved ferdsel mer en ca 1 nm fra land.

Jeg vet at selv 500 meter er for langt å svømme uten vest, men velger altså å ta den risikoen når jeg går nærme land.

Her i Vestfold er dem ute hver dag! Du vil møte dem flere ganger samme dag!

Mouche skrev 1 time siden:

Her er båten tilsynelatende rundt 7.70/7.80 og hvis man ved en kontroll sier at båten er akkurat over åtte meter så gjør politiet hva da?

De kan vell sjekke data på båten, eller måle..

Sahara skrev 48 minutter siden:

I stedet for å være fiksert på hva som står i lovverket så burde man heller vurdere sikkerheten i forhold til hvor åpen båten er, farten etc. Sitter folk forholdsvis ubeskyttet så er det en selvfølge å bruke vest uavhengig om båten er 7 eller 9m. Og det tenker jeg politiet også ville sett an før de eventuelt hadde stoppet noen for å undersøke. 

Jeg sikter i grunn til stillegående putring, ikke transportetapper.

Joltus skrev 43 minutter siden:

Håper de tar deg.

Dust.

theppan07 skrev 28 minutter siden:

Jeg har vurdert å montere et kosteskaft i baugen og akter. Da blir vel båten over 8 meter???

Haha! Leser reglene at lengden på båten telles med alt som ikke kan demonteres som gjør skade på struktur.. 

Sahara skrev for 2 timer siden:

En god tanke dette her, men det er nettop denne vurderingsevnen lovgiverne har bestemt at vi ikke har, siden de har innført dette toskete påbudet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Sahara skrev 57 minutter siden:

Det er vel ikke noe krav til å bruke redningsvester i en Hanse 312?

Nei det er ikke det (selv om jeg bruker det ofte, hvis jeg synes det trengs).

Men det hender at jeg ror jolla inn til land fra ankringsplassen for å bade, uten at jeg husker å slenge på meg vesten, og det kan fort koste meg dyrt hvis jeg skulle bli tatt, så best å spare seg opp ett lite lager med bøtepenger..

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hvis en freser rundt i nesten 8 meter båt, kanskje du holder 25 knop, så treffer du en annen båt, eller et skjær (alternativt så sitter du  i en saktegående båt på nesten 8 meter og blir truffet av han som kjører i 25 knop med en skute på 40 fot) Flytevesten har du selvfølgelig ikke på deg ettersom du er en frihetsforkjemper av høyeste rang...

Er du da mest bekymret for boten du kan få, eller angrer du litt på at flytevesten ligger pakket ned i benken som ikke lar seg åpne etter krasjet??? 

Kaptein Blåtann skrev 51 minutter siden:

Hvis en freser rundt i nesten 8 meter båt, kanskje du holder 25 knop, så treffer du en annen båt, eller et skjær (alternativt så sitter du  i en saktegående båt på nesten 8 meter og blir truffet av han som kjører i 25 knop med en skute på 40 fot) Flytevesten har du selvfølgelig ikke på deg ettersom du er en frihetsforkjemper av høyeste rang...

Er du da mest bekymret for boten du kan få, eller angrer du litt på at flytevesten ligger pakket ned i benken som ikke lar seg åpne etter krasjet??? 

Om du tar deg tid til å lese.... Sikter til 5/8 knop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...