Sommerkroppen Startet 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2018 (redigert) Blir man stoppet dersom båten mangler 20-30 cm på 8 meter? Jeg vet alt under 8 meter er påbudt, men vil politiet bry seg om dette? Vil de i det hele tatt legge merke til dette? Har til alle i båten, men ja.... Vurderte å montere badeplattform foran, men leser at dette ikke går under gyldig lengde. Redigert 11.Juli.2018 av Sommerkroppen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Mine redningsvester er rundt 50/60cm. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Er mindre jobb å ta på vesten enn å bygge om båten... Sitér dette innlegget Link to post
Sommerkroppen Svart 11.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Scand Baltic skrev 2 minutter siden: Er mindre jobb å ta på vesten enn å bygge om båten... Hehe! Enig! Men tar dem seg bryet med å stoppe en som er så godt som 8 meter? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Jeg vil anta at dersom politiet er ute på "tokt" for å ta vestsyndere, tar de alle under 8 meter,enten det mangler 1 cm eller 1 meter. Nå er det relativt skjelden å se politi på sjøen, og 500 i bot er jo ikke allverden. Det blir jo opp til deg og de du har ombord, men greit å informere alle på forhånd om reglene og konsekvensene. Så får de vel ta på vest de som ikke vil risikere 500 kr av feriebudsjettet. Vil uansett anbefale alle å bruke vest, til alt annet en tøffing mellom holmer og skjær på fine dager som idag. Ombord i vår 30 fot snekke, brukes vesten ved kryssing av f.eks. Oslofjorden, eller ved ferdsel mer en ca 1 nm fra land. Jeg vet at selv 500 meter er for langt å svømme uten vest, men velger altså å ta den risikoen når jeg går nærme land. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Scand Baltic Svart 11.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2018 Sommerkroppen skrev 34 minutter siden: Hehe! Enig! Men tar dem seg bryet med å stoppe en som er så godt som 8 meter? Ikke godt å si. Kommer kanskje litt ann på fart og hvor du er. Mulig du får tilsnakk, men kan med loven i hånd gi deg bot. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Her er båten tilsynelatende rundt 7.70/7.80 og hvis man ved en kontroll sier at båten er akkurat over åtte meter så gjør politiet hva da? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lundstad Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 I beste (?) fall sier de god tur, i værste (?) fall sjekker de båtens data og gir deg bot. At du også har løyet for politiet vet jeg ikke om får noen konsekvenser der og da, men positivt er det neppe. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 I stedet for å være fiksert på hva som står i lovverket så burde man heller vurdere sikkerheten i forhold til hvor åpen båten er, farten etc. Sitter folk forholdsvis ubeskyttet så er det en selvfølge å bruke vest uavhengig om båten er 7 eller 9m. Og det tenker jeg politiet også ville sett an før de eventuelt hadde stoppet noen for å undersøke. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Håper de tar deg. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 (redigert) Jeg har vurdert å montere et kosteskaft i baugen og akter. Da blir vel båten over 8 meter??? Redigert 12.Juli.2018 av theppan07 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sommerkroppen Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 nomen skrev for 9 timer siden: Jeg vil anta at dersom politiet er ute på "tokt" for å ta vestsyndere, tar de alle under 8 meter,enten det mangler 1 cm eller 1 meter. Nå er det relativt skjelden å se politi på sjøen, og 500 i bot er jo ikke allverden. Det blir jo opp til deg og de du har ombord, men greit å informere alle på forhånd om reglene og konsekvensene. Så får de vel ta på vest de som ikke vil risikere 500 kr av feriebudsjettet. Vil uansett anbefale alle å bruke vest, til alt annet en tøffing mellom holmer og skjær på fine dager som idag. Ombord i vår 30 fot snekke, brukes vesten ved kryssing av f.eks. Oslofjorden, eller ved ferdsel mer en ca 1 nm fra land. Jeg vet at selv 500 meter er for langt å svømme uten vest, men velger altså å ta den risikoen når jeg går nærme land. Her i Vestfold er dem ute hver dag! Du vil møte dem flere ganger samme dag! Mouche skrev 1 time siden: Her er båten tilsynelatende rundt 7.70/7.80 og hvis man ved en kontroll sier at båten er akkurat over åtte meter så gjør politiet hva da? De kan vell sjekke data på båten, eller måle.. Sahara skrev 48 minutter siden: I stedet for å være fiksert på hva som står i lovverket så burde man heller vurdere sikkerheten i forhold til hvor åpen båten er, farten etc. Sitter folk forholdsvis ubeskyttet så er det en selvfølge å bruke vest uavhengig om båten er 7 eller 9m. Og det tenker jeg politiet også ville sett an før de eventuelt hadde stoppet noen for å undersøke. Jeg sikter i grunn til stillegående putring, ikke transportetapper. Joltus skrev 43 minutter siden: Håper de tar deg. Dust. theppan07 skrev 28 minutter siden: Jeg har vurdert å montere et kosteskaft i baugen og akter. Da blir vel båten over 8 meter??? Haha! Leser reglene at lengden på båten telles med alt som ikke kan demonteres som gjør skade på struktur.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Joltus skrev for 1 time siden: Håper de tar deg. Ja det er jo en voldsom alvorlig forbrytelse vedkommende utfører. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Hehe... Nei ikke alvorlig. Men noen må jo finansiere landet vårt. Da er jo det helt kanon at de som ikke orker å følge enkle regler betaler seg ut av det. ;) Er jo ikke så alvorlig å kjøre i 65km/h i 60 sonen heller. Men det koster vesentlig mer enn denne vesten. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Hvorfor ikke bare følge reglene, les forskriften så ser du hva konsekvensene er/ kan være. Eller er det opp til hver enkelt å bestemme hvilke lover som passer for deg i din verden? Jeg syns det er dust at en 15-åring ikke kan kjøre i 11 knop. Hva gjør jeg med det.., spør ikke BP i hvertfall... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Sahara skrev for 2 timer siden: I stedet for å være fiksert på hva som står i lovverket så burde man heller vurdere sikkerheten i forhold til hvor åpen båten er, farten etc. Sitter folk forholdsvis ubeskyttet så er det en selvfølge å bruke vest uavhengig om båten er 7 eller 9m. Og det tenker jeg politiet også ville sett an før de eventuelt hadde stoppet noen for å undersøke. En god tanke dette her, men det er nettop denne vurderingsevnen lovgiverne har bestemt at vi ikke har, siden de har innført dette toskete påbudet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Erik Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Meld deg ut av RS, og sett av de sparte kronene til reddningsvest bøter. Det har ihvertfall jeg gjort, og går i pluss sålangt Og blir du tatt så går det hvertfall til en god sak (ref Joltus..) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sahara Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 6 minutes ago, Erik said: Meld deg ut av RS, og sett av de sparte kronene til reddningsvest bøter. Det har ihvertfall jeg gjort, og går i pluss sålangt Og blir du tatt så går det hvertfall til en god sak (ref Joltus..) Det er vel ikke noe krav til å bruke redningsvester i en Hanse 312? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Er bare å skrive lengden på siden av båten. Feks "Marex 805 Holiday" Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Joltus Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Marex 805 Freedom? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 (redigert) Sahara skrev 57 minutter siden: Det er vel ikke noe krav til å bruke redningsvester i en Hanse 312? Nei det er ikke det (selv om jeg bruker det ofte, hvis jeg synes det trengs). Men det hender at jeg ror jolla inn til land fra ankringsplassen for å bade, uten at jeg husker å slenge på meg vesten, og det kan fort koste meg dyrt hvis jeg skulle bli tatt, så best å spare seg opp ett lite lager med bøtepenger.. Redigert 12.Juli.2018 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Kaptein Blåtann Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Hvis en freser rundt i nesten 8 meter båt, kanskje du holder 25 knop, så treffer du en annen båt, eller et skjær (alternativt så sitter du i en saktegående båt på nesten 8 meter og blir truffet av han som kjører i 25 knop med en skute på 40 fot) Flytevesten har du selvfølgelig ikke på deg ettersom du er en frihetsforkjemper av høyeste rang... Er du da mest bekymret for boten du kan få, eller angrer du litt på at flytevesten ligger pakket ned i benken som ikke lar seg åpne etter krasjet??? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Hvis det er slik at man er overeksponert for å bli rent i senk av store raske båter dersom man skulle mangle 20cm på de foreskrevne 8 metrene, så ville jeg nok valgt meg en bittelitt større båt, av rent sikkerhetsmessige årsaker. Noe annet vil jo være livsfarlig, enten man har på seg vest eller ei.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sommerkroppen Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Kaptein Blåtann skrev 51 minutter siden: Hvis en freser rundt i nesten 8 meter båt, kanskje du holder 25 knop, så treffer du en annen båt, eller et skjær (alternativt så sitter du i en saktegående båt på nesten 8 meter og blir truffet av han som kjører i 25 knop med en skute på 40 fot) Flytevesten har du selvfølgelig ikke på deg ettersom du er en frihetsforkjemper av høyeste rang... Er du da mest bekymret for boten du kan få, eller angrer du litt på at flytevesten ligger pakket ned i benken som ikke lar seg åpne etter krasjet??? Om du tar deg tid til å lese.... Sikter til 5/8 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.