Jump to content

Redningsvest dersom båten mangler 20-30 cm på 8 meter?

Sommerkroppen

Recommended Posts

Erik skrev 47 minutter siden:

Hvis det er slik at man er overeksponert for å bli rent i senk av store raske båter dersom man skulle mangle 20cm på de foreskrevne 8 metrene, så ville jeg nok valgt meg en bittelitt større båt, av rent sikkerhetsmessige årsaker. Noe annet vil jo være livsfarlig, enten man har på seg vest eller ei.. :rolleyes:

?? haha

Interessant diskusjon..

Da bør vell heller spørsmålet være... Er det mer sannsynlig at du drukner mer eller mindre fra en båt på over eller under 8 meter. ??

Jeg bruker si det det er egentlig ganske egoistisk å ikke bruke vest, uansett størrelse på båten.

Om man ikke bruker det for egen del, bruk det for de som er glad i deg og de som eventuelt skal søke redde deg. Det er ytterst få som er vakker etter å ha falt overbord, blitt borte i 14 dager, så flyter opp grunnet forråtnelsesprosess og gass ??

Redigert av Bjoove (see edit history)
Mouche skrev for 4 timer siden:

Måle ja , den var god. Hvor finner man forresten data på alle båter på fjorden?

hehe.. Jeg gjorde et google-søk.. Får 10 cm forskjell på specs jeg finner online.. Men de kan vell bare gjøre et søk på regnr og se hvor stor den er registrert som.. Står 24 fot i papirene. 

KongKing skrev for 3 timer siden:

Politiet driter i om du har vest om du putrer innaskjærs i finvær. Observert politiet i Oslofjorden mange langer overse åpenbare brudd på reglene. Selv om ikke loven gir politiet mulighet til å bruke skjønn så gjør de det ifht en så rigid og tullete lov.

kk

Veldig usikker.. Jeg aner ikke hva politiet ser etter..
Jeg er ikke ute etter å bryte loven i den forstand, men syntes det er tullete å sitte der i en stor båt med vest når man kjører såpass sakte.. Det er i grunn bare for å sole seg.. Da passer vesten dårlig.. 

52 minutes ago, Sommerkroppen said:

hehe.. Jeg gjorde et google-søk.. Får 10 cm forskjell på specs jeg finner online.. Men de kan vell bare gjøre et søk på regnr og se hvor stor den er registrert som.. Står 24 fot i papirene.

Hvor stor andel av fritidsbåtene har et regnummer som faktisk er søkbart? Ja, på tide med et obligatorisk register!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Politiet har sannsynligvis litt problemer med å håndheve disse reglene. Det vil vært bedre for sikkerheten totalt sett om man setter skillet på vest eller ikke vest etter andre kriterier enn båtens lengde.  Lav hastighet sammen med en badestige som kan felles ned fra sjøen bør gi fritak.  Flere båter med badestiger som enkelt kan felles ned av svømmende kan fort redde liv året rundt.  

Sommerkroppen skrev for 1 time siden:

Veldig usikker.. Jeg aner ikke hva politiet ser etter..
Jeg er ikke ute etter å bryte loven i den forstand, men syntes det er tullete å sitte der i en stor båt med vest når man kjører såpass sakte.. Det er i grunn bare for å sole seg.. Da passer vesten dårlig.. 

Bruk vest når du føler det er behov. I finvær innaskjærs i 6 knop så er det bare å droppe den. En skrivebordslov som trenger å justeres med sunn fornuft ?

kk

KongKing skrev 29 minutter siden:

Bruk vest når du føler det er behov. I finvær innaskjærs i 6 knop så er det bare å droppe den. En skrivebordslov som trenger å justeres med sunn fornuft ?

kk

Var ute å fisket for et par dager siden. Har en delvis inne-lukket båt med kalesje bak. Kjører utover , og sitter inne under helt innelukket kalesje, og da må vesten på. Kommer ut til fiskeplassen hvor det blåser en del, og er noe urolig sjø. Stopper motoren/båten, og da  "opphører" vest påbudet. Kan nå stå "lovlig" å trekke garn, hale teiner, og ellers bale med div.ustyr etc. uten å risikere bot hvis onkel politi kommer. Etter fiskingen er det inn i båten igjen under lukket båt/kalesje, og da må på vesten på igjen når jeg putrer innover mot båthavna. Merkelig regel.

11 hours ago, Seilars said:

Politiet har sannsynligvis litt problemer med å håndheve disse reglene. Det vil vært bedre for sikkerheten totalt sett om man setter skillet på vest eller ikke vest etter andre kriterier enn båtens lengde. Lav hastighet sammen med en badestige som kan felles ned fra sjøen bør gi fritak. ...

Autorisert livredder ombord samt utskrift fra fartsloggen burde også gi fritak og være enkelt å kontrollere. 

Mye enklere enn kontroll av båtens lengde.

KongKing skrev for 13 timer siden:

Bruk vest når du føler det er behov. I finvær innaskjærs i 6 knop så er det bare å droppe den. En skrivebordslov som trenger å justeres med sunn fornuft 

Nettopp!

Det store problemet med denne type regler er at de er et litt tafatt forsøk på å sette ting i system for å løse et mulig problem. Når regelen først er satt i drift dukker grensetilfellenes urimelighet opp og tråder som dette oppstår. Og det blir ikke bedre av at advokater, både profesjonelle og selverklært hobbyadvokater, finleser og overfortolker ordlyden, setter saken på spissen for å oppnå et eller annet...

Det som går skrivebordene aldeles hus forbi er INTENSJONEN BAK reglene, det er den som virkelig teller men da må en åpne for skjønn og der sliter skrivebordene fælt...

Hilsen Svein som ble mobbet på Båtplassentreff (i all vennskaplighet :thumbsup:) da jeg satt på kaien med oppblåsbar vest...Men det koster meg ingenting å ha den vesten på så derfor: "Bruk vest, bare gjør det, drit i kranglingen om båten er 7.99 eller 8.01".

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
On 7/12/2018 at 12:08 AM, Sommerkroppen said:

Blir man stoppet dersom båten mangler 20-30 cm på 8 meter?

Jeg vet alt under 8 meter er påbudt, men vil politiet bry seg om dette? Vil de i det hele tatt legge merke til dette?

Har til alle i båten, men ja.... 

Vurderte å montere badeplattform foran, men leser at dette ikke går under gyldig lengde.

Dersom du fester den så den ikke er avtagbar med rimelige midler uten å skade båten SKAL den telle med i båtens lengde . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

SveinHa skrev for 4 timer siden:

da jeg satt på kaien med oppblåsbar vest..

Hender jeg glemmer å ta av vesten når jeg kommer til hjemmehavn. Føler meg litt rar når jeg tar av bilbeltet hjemme og oppdager at vesten er på. :lol:

Kunne vært interessant å se politiets reaksjon dersom jeg blir stoppet i bilbeltekontroll. :cool:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Loven er vedtatt av stortingspolitikerne, og de vet jo hva de driver med. Er man ombord i en båt som er mindre enn 8 meter lang, er man mer utsatt for å falle i vannet enn om man er ombord i en båt som er mer enn 8 meter lang. Hastighet og vær betyr ingen ting. Det er godt stortingspolitikerne passer godt på oss som ikke er istand til å gjøre egne vurderinger.

Eivind

Loven er rimeligvis vedtatt av Stortinget siden dette er vår lovgivende forsamling, men representantene der har vel hatt en del høringsrunder blant ekspertene som har kommet frem til dette flotte lovforslaget som ble vedtatt. Å skylde på politikerne her blir litt feil etter mitt syn for de har "bare" fulgt ekspertenes råd og så kan den enkelte selv få lov til å finne ut hvem disse ekspertene er/var!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...