Jump to content

Billig båthenger, noen forslag??


Avsluttet2

Recommended Posts

Jeg har begynt å tenke tanken på hva jeg skal gjøre med båten i vinter.

 

Et av alternativene er å kjøpe en billig båthenger og la den stå på den vinteren gjennom. Noen som har forslag til billige hengere som helst forhandles på vestlandet??

 

Kvalitet har vel ikke så mye å si siden hengeren kun er ment til opplagshenger og kun vil bli kjørt til og fra utsettingsrampen.

 

Tilhengeren må ha plass til båten på 20 fot, må kunne ta vekt på minst 750 kg, må ikke ha totalvekt på mer enn 1100kg

 

Noen forslag??

 

tj

Link to post
Share on other sites

Hmmm... ser den er oppgitt til maks 19 fot, men kunne kanskje fått plass til båten min likevel.

Men jeg er avhengig av å kunne kjøre hengeren på offentlig vei for å komme til og fra utsettingsrampen så da må det nok bli en som kan registreres.

 

tj

Link to post
Share on other sites

Har denne hengeren selv. Kjempe-henger. Er på tilbud nå. 15.000.- (i Moss da) Men det finnes vel forhandlere over hele landet. Passer nok for din båt også.

 

Men skal du ha en "billig" henger med skilt må du nok kjøpe brukt. Og der er det også mye dårlig å få tak på. Og ikke nødvendigvis så rimelig heller. Men du kan ha flaks da....lykke til!

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ps. i og med at du er utkikk etter henger kan følgende "historie" være verdt å merke seg....... Da jeg skulle ta opp båten med nyinnkjøpt henger og nylånt stor bil (chevy Van) la jeg merket til at trykket på kula var veldig høyt, til tross for at båten var plassert så langt bak det gikk an. Etter at jeg kom hjem jekket(!) jeg av draget, og satte nesehjulet på ei badevekt som gikk til 150 kg - den bånnet! Dette viser bare at dette med å finne et rimelig kuletrykk ikke alltid er så lett, og at ikke alle båter er like lette å finne hengere til.... Løsningen ble å sette et nytt tverrstag på hengeren, slik at Tårnet fikk mere plass å løpe på. Ved å flytte tårnet 30 cm lenger bak, så sank kuletrykket til ca. 80 kg..... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har samme hengeren som Sinus_Nor til min Yamarin 5940. Båten er nok litt i tyngste laget for hengeren, men den funker fint som opplagshenger og til opp/utsetting.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har denne hengeren selv. Kjempe-henger. Er på tilbud nå. 15.000.- (i Moss da) Men det finnes vel forhandlere over hele landet. Passer nok for din båt også.

Vel... denne hengeren er visstnok godkjent for båter opptil 19 fot ?

 

Vær litt obs på dette med å bruke båt av annen lengde enn godkjent/anbefalt av fabrikant. Du kan få en stygg overaskelse mht kuletrykk - med for lange båter blir det i verste fall avvik på kuletrykket med omvendt fortegn av det en annen her i denne tråden opplevde. "Negativt" kuletrykk er ikke kjekt!

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en Fogelsta fra en bensin stasjon som driver med utleie av båthengere. Fogelsta hengerene er veldig solide og stødige å kjøre med.

 

Jeg må nå bytte bremser på min etter 2 års bruk, etter at jeg kjøpte den.

 

Lyslisten og skjermene har fått noen bulker, men alt virker. Så utseende spiller ingen rolle for meg.

 

Har hatt Gaupen og Tysse hengere tidligere. Gaupen hengere med nyttelast under 1000 kg synes jeg ble noe skranglete etterhvert.

 

Lykke til

Båtlivet er herlig.

Link to post
Share on other sites

Hmmm... ser den er oppgitt til maks 19 fot, men kunne kanskje fått plass til båten min likevel.

Men jeg er avhengig av å kunne kjøre hengeren på offentlig vei for å komme til og fra utsettingsrampen så da må det nok bli en som kan registreres.

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Mener å huske at du kan kjøre en opplagshenger på offentlig vei.

Men da kan du ikke kjøre fortere enn 30 km.

 

Lykke til med valget

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Vel... denne hengeren er visstnok godkjent for båter opptil 19 fot ?

 

Vær litt obs på dette med å bruke båt av annen lengde enn godkjent/anbefalt av fabrikant. Du kan få en stygg overaskelse mht kuletrykk - med for lange båter blir det i verste fall avvik på kuletrykket med omvendt fortegn av det en annen her i denne tråden opplevde. "Negativt" kuletrykk er ikke kjekt!

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes! Kuletrykk på under 50 kg med en båt på 800-900 kg er livsfarlig! Kanskje spesielt med boogi henger, da hengeren lett tar kontroll over bilen i svingene (f.eks. ved å skyve ut bakenden på bilen....)

 

Min erfaring er at jo høyere kuletrykk, desto mere behagelig og trygt å kjøre med! (Selvsagt inntil en viss grense...)

Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...