JIM77 Startet 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2018 Hei. Har nylig kjøpt en Sandvik 945 med en VP 41 A motor. Motoren fungerer bra og røyker minimalt opp til ca 1800 rpm (7-8 knop). Når jeg gir gass og øker til 2000 Rpm. Blir røyken bak svart. Jeg får ikke mer enn 2000 rpm, dette er for øyeblikket maks turtall. Har også registrert at oljeforbruket er stort. Jeg har byttet luftfilter nylig. Motoren er ren og fin, Dvs jeg ser ikke noen tegn til synlige lekkasjer. Bak båten ved eksos ligger det en oljefilm på sjøen. Har dere tips om hvor jeg bør begynne ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 (redigert) Turbohavari, sjekk bevelgelse på innløps turbin. Redigert 13.Juli.2018 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JIM77 Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Har noen tips om hvem som ev. kan bytte turbo i Stavanger området ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Hvis 41A motoren er relativt lik 40A motoren (samme blokk), så er det å bytte turbo på den motoren enkelt. Kommer jo helt an på hvor teknisk kompetent du føler deg. Jeg hadde aldri skrudd turbo på motor før jeg prøvde. Trodde det var vanskelig, men viste seg å være veldig enkelt. Det er viktig at anleggsflatene på turbo og eksosmanifold er helt rene og plane. Bør ha ny pakning når det monteres sammen. Ellers rett frem. Var 4 bolter som festet rørene for oljesmøringen, 4 skruer som festet luftfilterholder, 4 muttere som festet selve turboen. Det var det. Det å få tak i turbo nå er kanskje vanskeligere. Evt så kan du få overhalt eller få bytte turbo hos Turbo service eller liknende sted. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
JIM77 Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Takk for svar ! Turboen ser ut til å være lett tilgjengelig. Hva med motorolje som er på avveie ? Har den forsvunnet ut via eksos ? Er det slanger etc. Som må renses for olje ? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Du har sansynligvis haverert turbo, da er tettingene i turboen gåene, tettingene slipper da olja ut inn i turbo som blåses inn i intercooler/insug. Kan tette igjen intercooler og hindre denne fra å kjøle lufta bra nok senere. I værste fall drar du olje inn i brennkammer og motoren begynner å tenne på motorolje, da ruser den seg opp ukontrollert til den havarerer. Intercooler kan nok trenge en rens nå hvis den er sauset inn i motorolje. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Når motoren din ryker svart så er det et tegn på at den får for lite luft i forhold til innsprøytet diesel! Dette kan skyldes flere årsaker, deriblant defekt turbo, tett luftfilter og driten luftkjøler. Du har en turbomotor som, ved belastning, skal ha et overtrykk i luftmanifolden. Hvis du ikke har et overtrykk så kan smøreoljen bli sugd inn gjennom ventilstyringene for innsugsventilene. Det første du bør gjøre er å sjekke at turboen sviver fritt. Når motoren står stille så fjern luftfilteret. Da kommer du til rotorskovlene til turboens kompressorside. Bruk fingrene og sjekk at rotoren sviver lett rundt. Bruk samtidig øynene for å kontrollere kompressorskovlene for evt. skader. Hvis skovlene står fast, eller det er betydelig motstand når du forsøker å rotere, så er turboen defekt. Hvis skovlene sviver lett, så start motoren uten luftfilter og kontroller visuelt at kompressorskovlene roterer. Ta en tur på fjorden og belast motoren med motorlukene åpne, og uten luftfilter. La oss få vite etter at du har gjort disse enkle inngrepene ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
JIM77 Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Takk for svar ! Har ikke fått testet forrige tips enda. Var i båten i dag og ser at det henger oljedråper under avmerket del. Kommer tilbake med oppdatering når jeg har kontrollert turbo og evt prøvekjørt med åpne luker og uten luftfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Det er turboen. Når motoren er kald kan du skru av delen på venstre side (luftfilter) eller høyre side (eksosbend) og se inn på turboen innside. Inni der vil du se en "propell". Prøv å snurre på den med fingrene. Går den greit rundt? Se også på de to tynne rørene som festes inn midt på turboen (rett til venstre for den du har pol til) Det er ett rør oppe og ett nede som er festet inn med 2 bolter hver. Se om det kan lekke olje der. Jeg har vært borti at disse er festet uten pakninger... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.