strawberry Startet 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2018 (redigert) Etter å ha feriert i båten i noen uker har vi også måttet ligge I travle havner! Av og til innerst mot bryggen, andre ganger utenpå, utenpå! Er det havnesjefen som anviser så er det bare å være grei, men uansett dette, eller om man bare kommer hektende seg på, så mener jeg at dette bør være minimum! Du har hengt ut fendere for å vise imøtekommenhet! Ankommende båt spør: Er det greit at jeg ligger utenpå deg? Du kan få lov til å kommentere hvis urimelig, senest igår da en 55 foter ville ligge utenpå mine 30 fot! Du må ha lov til å stille krav av typen: Fortøy i bryggen og ikke bare i meg! Pass på at du har strekkavlastere, og god fendring! (Noe man er felles om!) Ankommende båt spør om hvor du synes det er best å ha trafikk, over fordekket eller over badeplattformen? Skoene har man selvsagt av seg, med mindre det regner! Et minstekrav, spør du meg, - men det har du jo ikke gjort! ? Kjør debatt! Redigert 12.Juli.2018 av strawberry (see edit history) Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Det høres ut som om du har gjort deg noen dårlige erfaringer i ferien? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Furu Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Grei nok "huskeliste" Er ikke alltid det er folk tilstede i båter eller de "forsvinner" under dekk hvis en kommer og skal legge seg long side. Har selv ikke nok fendere ombord til begge sider, men regner bare med at gjesten som skal ligge long side fendrer godt FØR tilegging. Greit å vise hensyn med diesel varmer i trange havner og snakk med nabo om en må ha fest og musikk til klokka er 0600 Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Furu Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Komodo skrev 2 minutter siden: Det høres ut som om du har gjort deg noen dårlige erfaringer i ferien? Er han nok ikke alene om. Fikk selv en båt inn akter som skrapet av 20 mm treverk på bb sida mi, eieren av båten gadd ikke engang å si unnskyld. Tar selv heller båt puss og velger helst en uthavn om sommeren Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Fuglen Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Enig. Hvis jeg må fortøye utenpå en annen, prøver jeg så langt det går å finne en i samme størrelse/lengde. Somregel enklere å fortøye i en på samme sizen og. Hvis det er mye ledig kai, for pokker ikke fortøy midt på. Fortøy i ene enden, slik at det er god plass til flere. Link to post
Fuglen Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Må gjerne fortøye utenpå meg. Men ikke kast over 10-20 meter med tau når jeg er med å tar imot deg. Gi meg lykka som jeg kan legge over min pullert. Link to post
Ida Marie III Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Dritten er å få en seilbåt på utsiden som ikke kan fortøye skikkelig..rund som en flaske i skutesiden, ligger og vrir seg fra side til side..og kjipe skitne knirke fendere..?? Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Ja, fint med huskeliste! Særlig for slike som oss som ikke ligger i gjestehavn hvert år. Må f.eks innrømme at det ikke hadde falt meg inn å ta av skoa for å gå over dekket på en annen båt. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Du glemte: Ikke legg jolla på utsiden, det er det samme som å si at man ikke vil ha noen på utsiden av seg. (Og det er ikke opp til båteier å bestemme) Link to post
Joltus Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Sko kommer nå ikke eg til å ta av meg. Ellers ok. Tåler man ikke normal trafikk utvendig på en båt kan man ikke ligge innerst. Link to post
strawberry Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Erfaringene er ikke bare 'dårlige', men heller varierende. Det virker som om det ikke er noen faste regler! 'Sånn er det dannet å oppføre seg, slik at vi alle får det hyggelig!' Jeg liker at båten min, som ligger i en gjestehavn, også er slik at jeg kan ta imot gjester, det være seg svigers, eller andre 'bekjente' som bryggeslenger forbi! Nyvasket og delikat! Teppene ombord nystøvsuget Gjerne fullt kjøleskap og snaks i skapet! Barskapet er det ikke så farlig med! ? Båter som er grimet av salt og med møkkete pailabber over hele dekket, tiltaler jaffal ikke meg! My Home Is My Castle, eller hva det heter i Ship Shape-verdenen! ?? Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
strawberry Svart 12.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Til Joltus! Jeg hadde en gang et smykke/ et flygel av en vakker trebåt! Jeg kunne speile meg i dekket! Ble ikke overlykkelig av at en friskus med vibramsåler fullt av småstein spant over dekket mitt! rester casen min...... Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Joltus Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 (redigert) Som sagt. Da kan du faktisk ikke ligge innerst i en travel pg populær havn....... Redigert 12.Juli.2018 av Joltus (see edit history) Link to post
GeirFrode Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Å ligge longside i en gjestehavn med mulighet for å få noen utenpå, skyr jeg som pesten. Har omtrent utelukkende dårlig erfaring med den slags. Det har vært hopping på dekk, sølete og sandete sko, vi legger oss stort sett ikke så veldig seint, (som regel før 24.00) og folk kommer ramlende over båten 2-3 timer senere. Jeg sover dårlig nok som jeg gjør, og trenger ikke å bli vekket av tramping på dekk om natten. Jeg har en båt av eldre årgang, og det er tydelig at noen sikter seg inn på oss av den grunn. De tror tydeligvis at det ikke er så nøye med fendring osv. De fleste klasker inn i siden uten fendring. Og av en eller annen grunn er det oftest seilbåter som gjør denslags. ( Og nei, det er ikke meningen å sverte noen, men det er faktisk slik det er) De gangene jeg har hatt positiv opplevelse av å ligge slik i havn opp i gjennom ganske mange år, tror jeg at jeg kan telle på 3 fingre. Sorry. Link to post
Whiskey Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Vi er som regel 5 inkl to småtroll som klatrer over de innenfor, tar alltid av sko, selv om Balticen vår tåler sko. Men setter pris på att folk tar de av, blir mye sand... Folk som ikke tåler å ha noen utenpå får legge seg et sted med baugen inn eller på svai mener nå jeg, men spør alltid først vi altså... Og forventer att andre gjør det og. Veldig glad for fendertrekk, driter i møkkete fendere, men knirking er ikke kult. Baltic-pappa Link to post
Sahara Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 De fleste er jo hyggelige og fornuftige i gjestehavner. Men det er jo en liten andel som er frekke og ikke tar hensyn. Og en liten andel som er hysteriske og har eller mindre merkelige regler for sin båt. Midt på sommeren når det ligger tjukt med båter er risikoen dessverre forholdsvis høy for å møte på feil folk. Da er livet i båt mye bedre på svai. Link to post
Worry II Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Det går som regel fint, men det er uten unntak fylla som ødelegger opplevelsen. Link to post
andersb Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 sko må av, fendere må på. Fortøyes skikkelig med spring ca alltid. Hadde noen som prøvde dra rullekofferter rett fra stein/grus og over dekket på min da goldfish 32.... litt bestemt tone da. Mange har båter som ser ut som hauger og bryr seg 0 om tingene sine, andre f.eks. mr @sap_2000 har en båt alle tror er ny alltid, men må behandle ting pent mener nå jeg. Fikk forøvrig masse kjeft en morgen jeg kom i båten, for å ha hatt fest kvelden før, viste seg etter noe dialog at dette var naboseilbåten som hadde gått tom for plass og brukt min som lå ved siden av også da.... (jeg var i land borte på kvelden) Jeg var relativt lite fornøyd med det. Link to post
Tom Rør Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Vi lå i Vitte i Tyskland for noen dager siden, og hadde funnet kremplassen longside, og da vi kom hjem fra stranda hadde det lagt seg to seilbåter utenpå oss. Dette var hyggelige folk som faktisk tok av seg på bena, selvom jeg ikke hadde forventet det. Så lenge folk er hyggelige, har jeg ikke problemer med å ha folk utenpå. Jeg hadde aldri nektet disse å ligge utenpå uansett, men er ikke noe flink til å spørre om å ligge utenpå andre selv.Utfordringen kan også noen ganger være å fortelle disse at vi skal gå 06.20 morgenen etter ?? Link to post
Dykker Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Gjør ihvertfall ikke som denne tullingen på båtbildet fra Borgen i 2013 gjorde. Det var tjoka fullt med båter på Borgen den dagen. På Nordre brygge lå båtene som sild i tønne. Tenkte derfor å legge meg på båten på bilde babords side, den lå jo ytterst. Da jeg kom bort for å legge meg inntil, så jeg et rødt tau (ses på bildet) som fyren hadde spent fra hans båt og bort til bryggekanten. Han skrek at der kunne jeg ikke ligge, du ser vel det røde tauet presiserte han. Jeg spurte hvorfor jeg ikke kunne ligge inntil ham. "Derfor" skrek han og satt seg ned og drakk videre på ølen sin. Jeg ga meg ikke å sa at jeg kom til å legge meg inntil ham. Da reiste han seg og skrek at da får heller alle båtene innenfor ham (mot Havnekroa) forhale slik at jeg får plass mellom dem. Kona hans var da også kommet opp på dekk og sa at de ikke ville ha noen utenfor seg (hun var like sinna). Enden på visa var at alle båtene innenfor ham måtte forhale og justere fortøyningene. Jeg fikk kilt båten inn og måtte hoppe på fenderene for å få de ned mellom nabobåtene. Makan til fyr! Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Whiskey skrev 1 time siden: Vi er som regel 5 inkl to småtroll som klatrer over de innenfor, tar alltid av sko, selv om Balticen vår tåler sko. Men setter pris på att folk tar de av, blir mye sand... Aha, da skjønner jeg hva dere mener. Det kunne aldri falt meg inn å labbe over dekket på en annen båt med sand, leire eller småstein under skoa. Men med min manglende erfaring fra gjestehavner skjønte jeg vel ikke problemet. Takler ikke engang at ungene drar med sand opp i jolla! andersb skrev 44 minutter siden: Mange har båter som ser ut som hauger og bryr seg 0 om tingene sine, andre f.eks. mr @sap_2000 har en båt alle tror er ny alltid, men må behandle ting pent mener nå jeg. Der er jeg faktisk enig med deg! Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bidevind Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 9 hours ago, GeirFrode said: .... Jeg har en båt av eldre årgang, og det er tydelig at noen sikter seg inn på oss av den grunn. De tror tydeligvis at det ikke er så nøye med fendring osv. De fleste klasker inn i siden uten fendring. ...... At "de fleste" klasker inn uten fendring har jeg vanskelig for å tro. Har selv en eldre båt som ikke er "overpolert" og slik oppførsel tilhører sjeldenhetene. Link to post
Krimart Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 At man tar av seg skoene er da en selvfølge men mange «glemmer» dette, og det er som regel de samme som hopper om bord og tramper over fordekket midt på natten. Har aldri opplevd at det ikke fendres, men må ofte be om at de legger tau til land. Link to post
hanto1 Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Har man en båt som ikke tåler at man går over den med normalt fottøy så bør den lagres innendørs i glassmonter. I gjestehavn må man tåle noen går over båten og normalt sett utendørs i Norge bruker man sko. Vår Viknes tåler både å bli flittig brukt og skosåler. At folk går i land og har seg middag & en drink eller to for deretter å returnere etter midnatt burde ikke være noen overaskelse i gjestehavn. Angående støy bør man selvsagt vise hensyn og normal folkeskikk om man sitter ombord kveldstid. Link to post
Ida Marie III Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Ja, akkurat det med sko syns også jeg virker rart..særlig om en går på dekk... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn