Jump to content

God kutyme i travle, populære, båthavner? Hva kan man forlange?

strawberry

Recommended Posts

Dykker skrev for 11 timer siden:

Gjør ihvertfall ikke som denne tullingen på båtbildet fra Borgen i 2013 gjorde. Det var tjoka fullt med båter på Borgen den dagen. På Nordre brygge lå båtene som sild i tønne. Tenkte derfor å legge meg på båten på bilde babords side, den lå jo ytterst. Da jeg kom bort for å legge meg inntil, så jeg et rødt tau (ses på bildet) som fyren hadde spent fra hans båt og bort til bryggekanten. Han skrek at der kunne jeg ikke ligge, du ser vel det røde tauet presiserte han. Jeg spurte hvorfor jeg ikke kunne ligge inntil ham. "Derfor" skrek han og satt seg ned og drakk videre på ølen sin. Jeg ga meg ikke å sa at jeg kom til å legge meg inntil ham. Da reiste han seg og skrek at da får heller alle båtene innenfor ham (mot Havnekroa) forhale slik at jeg får plass mellom dem. Kona hans var da også kommet opp på dekk og sa at de ikke ville ha noen utenfor seg (hun var like sinna). Enden på visa var at alle båtene innenfor ham måtte forhale og justere fortøyningene. Jeg fikk kilt båten inn og måtte hoppe på fenderene for å få de ned mellom nabobåtene. Makan til fyr!

Screen Shot 07-12-18 at 11.28 PM.JPG

Husker den episoden:-)

Eg var ikkje obs på at det er så mange båteiere som ikkje ønsker båten entret med vanlig skotøy, eg ser sjølvsagt problemet med sand som skurer på dekk, og har man båt uten egnet områder for gangtrafikk så må man nok være hyggelig opplysende til nabobåter. For det er ikkje å forvente at alle tar sko av. 

Ellers pleier vi prøve å henge ut 2 fendre som invitasjon, alltid kjekt å bli møtt av fendrede båter når det er fullt. 

Stekkavlastere er eg usikker på om eg har sett i gjestehavn. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

On 7/13/2018 at 7:56 AM, Krimart said:

At man tar av seg skoene er da en selvfølge men mange «glemmer» dette, og det er som regel de samme som hopper om bord og tramper over fordekket midt på natten. Har aldri opplevd at det ikke fendres, men må ofte be om at de legger tau til land. 

Båten min tåler fint sko, selvsagt (og vil heller ha skomønster en fotsopp-mønster på dekk :0)

For min del har jeg gjort den tabben å henge ut en svett step-fender, på oppfordring fra et eldre ektepar som lå utenpå meg, for så å dra fra båten et par dager, med det resultat at dekket er fullt av seig guffe. Antar det går å skrubbe/polere bort. Noen som har skrubbe-tips, så er de velkomne!

On 7/13/2018 at 11:32 PM, Sjeldenutpå said:

Stekkavlastere er eg usikker på om eg har sett i gjestehavn. 

Ser noen har det, men det er sjelden. Prøver å legge lange spring så elastiteten i tauet gjør jobben. Brest kan man legge dobbelt og henge en fender imellom, når tauene strammes må de klemme sammen fenderen. Det hjelper.

On 7/12/2018 at 10:05 PM, Joltus said:

Sko kommer nå ikke eg til å ta av meg. Ellers ok.

Tåler man ikke normal trafikk utvendig på en båt kan man ikke ligge innerst.

Joda, og man kan si ifra at man ønsker at folk tar av sko. Jeg tar av sko hvis noen ber meg om det, men det skjer nesten aldri og jeg opplever at det vanlige er å gå med sko på, om de ikke er fulle av dritt og sand, selvsagt.

On 7/12/2018 at 11:18 PM, andersb said:

Fikk forøvrig masse kjeft en morgen jeg kom i båten, for å ha hatt fest kvelden før, viste seg etter noe dialog at dette var naboseilbåten som hadde gått tom for plass og brukt min som lå ved siden av også da.... (jeg var i land borte på kvelden)  Jeg var relativt lite fornøyd med det. 

Ja, det er ihvertfall helt far out og uttafor enhver skikk og bruk. Party-gjengen i Stavern på fredag var også helt på bærtur, de la ikke inn årene før politiet vendte tilbake med forsterkninger, sju-åtte politifolk måtte til for å få slutt på faenskapet. Greit at det er litt liv i havna på en fredag, og kanskje litt ekstra når det er festival i nærheten, men når først havne-vakt og vekter kommer til kort, og så en vanlig politipatrjulje må legge inn årene, er det helt uttafor. Lurte lenge på om jeg skulle slukke partyet med pulverapparat, men kom til at det nok ikke ville være klokt. Ei heller å ta et nattbad for å surre strømkablene rundt propellene. Kreativiteten blomstrer når man ligger våken i timesvis. Ti-årets drittsekkpokal er ihvertfall utdelt fra min side.

6 minutes ago, hanto1 said:

Lå der for 14 dager siden, mye støy men han ene ba pent om unskylding dagen derpå..

Det gjorde ikke disse gutta, de kjørte igang party igjen ca. kl 08:30 på morgenen. Jeg hadde i det stille planlagt å kvittere med et tidlig trekkspill-inferno, men der kom de meg altså i forkjøpet. En kan ikke gjøre annet enn å ta av seg hatten og stå på den, eller hva det var Torbjørn Jagland sa i sin tid...

10 minutes ago, Joltus said:

Sjølsagt! 

Og ligger jeg utenpå et eller annet smykke hvor klar lakk og blank messing gir et hint om hvor lista ligger er det selvsagt av med sko. Husker også "vaske-duden" i Arendal hvor det å ta av skoene på langt nær var nok, antagelig skulle vi ha tatt av føttene, og kanskje hele beina opp til ca. hårfestet muligens. For frenetisk og illsk dekks-skrubb ble foretatt umiddelbart hver gang vi hadde passert over, og ellers ca. en gang i timen, uansett. Det slår meg her jeg ligger nå at enkelte båter har helt kritt-hvit gelcoat mens andre har en liten tone beige. For enkelte tenker jeg at det siste vil være en fordel, av rent medisinske årsaker :0)

52 minutes ago, nomen said:

Ok er det velikje,men hvis du røsker ut støpselet i nattens mørke, er det han som ikke har strøm. Kanskje du til og med ødelegger kontakten hans, da passer han nok bedre på neste gang.

Ja, man kan jo si at det er kabelens eier som får svi, men dette kan vel føre til skader på selve strømstolpen, hvis ikke støpselet gir seg før kontakten. Det kan også gi skader på person, hvis noen snubler over kabelen og går på trynet på brygga.

Jeg stusset litt da jeg så det. Båten som har kablet slik ligger med rumpa inn, og i alle båter jeg har sett er landstrømkabelen festet bak et sted. Det burde derfor ikke være mer enn noen få meter fra strømstolpen til uttak i båt, og en så kort landstrømkabel har jeg aldri sett. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg var ute for et slikt kabelstrekk i Skjærhalden i sommer Popeye70. Da jeg skulle passere kabelen for å gå iland gjorde jeg som om jeg snublet og holdt på å falle. Da kom det et gisp fra eieren, og jeg kvitterte med at jeg håpet jeg ikke ødelagte kontakten hans, men at det gikk fint med meg, og at det hadde vært fint om han hadde lagt ut litt slakk. Og da jeg kom tilbake, hang kabelen pent ned langs stolpen og vi sa pent hei til hverandre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

1 hour ago, Popeye70 said:

Ja, man kan jo si at det er kabelens eier som får svi,

I beste fall. Ser vel potensiale for litt av hvert om man kommer sjanglende inn i den fella der i mørket. Hvis man kommer ut av det kun med noen skrubbsår i panna, kan man si man har hatt flaks ...

Spørr alltid (når det er folk tilstede) om å få ligge utenpå. Sjelden det er nei. En gang var det en Squadron 55 fot som heller forlot uthavna enn å ha meg utenpå (etter å ha bedt meg ankre opp med baug inn fremfor å ligge utenpå). Snodige folk finner du overalt. 

Sko av er en selvfølge. Hadde en familie på syv liggende utenpå en natt. Foruten verdens hardeste tramping over dekk var det alltid sko og søle. Båten så ikke ut morgenen etterpå. Men det skal kapteinen ha - han innså nok dette selv, for plutselig var han på mitt dekk og vasket båten ???

Vi som pr nå liker best å ligge fortøyd ved land (pga barnevogn og you name it...), er utrolig glad og takknemlig når noen vinker oss inn og tar imot. Takk til dere! Så prøver vi å være like velkomne til alle medseilere!

quantumduck skrev for 5 timer siden:

Og ligger jeg utenpå et eller annet smykke hvor klar lakk og blank messing gir et hint om hvor lista ligger er det selvsagt av med sko. Husker også "vaske-duden" i Arendal hvor det å ta av skoene på langt nær var nok, antagelig skulle vi ha tatt av føttene, og kanskje hele beina opp til ca. hårfestet muligens. For frenetisk og illsk dekks-skrubb ble foretatt umiddelbart hver gang vi hadde passert over, og ellers ca. en gang i timen, uansett. 

? Fikk meg en god latter av den skildringen der ?

Kenneth82 skrev for 1 time siden:

En gang var det en Squadron 55 fot som heller forlot uthavna enn å ha meg utenpå (etter å ha bedt meg ankre opp med baug inn fremfor å ligge utenpå). Snodige folk finner du overalt. 

???

Synes ikke det var snodig i det hele tatt. Vi ligger alltid i uthavn (naturhavn),  og en av grunnene er at vi vil ligge alene. Hvis vi ligger mot fjellet på en holme, ønsker vi ikke at noen skal komme og legge seg utenpå oss. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...