Ida Marie III Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Kenneth82 skrev for 1 time siden: @Komodo, for ordens skyld var dette en tilrettelagt uthavn med brygge av Ryfylke Friluftsfåd hvor Fairline’n lå. Ikke mot fjell. Mulig jeg skulle kalt det noe annet enn uthavn? Er det offentlig brygge blir det litt annerledes.. Men i såkalt uthavn, der en ankrer selv, eller ligger inntil fjellet, må hver og en ordne seg selv... ikke snakk om å ha noen fortøyd på siden da... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 quantumduck skrev for 9 timer siden: For frenetisk og illsk dekks-skrubb ble foretatt umiddelbart hver gang vi hadde passert over, og ellers ca. en gang i timen, uansett. Det slår meg her jeg ligger nå at enkelte båter har helt kritt-hvit gelcoat mens andre har en liten tone beige. For enkelte tenker jeg at det siste vil være en fordel, av rent medisinske årsaker :0) La oss håpe "gnukkerne" i det sivile har jobber hvor all denne energien blir brukt positivt og de blir prissatt for sine aldri så småmaniske tendenser. ;-) Men ja, kan være masete å være i nærheten av, og ikke gi de kaffe :-D Link to post
index Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 hanto1 skrev On 13.07.2018 at 10.41: Har man en båt som ikke tåler at man går over den med normalt fottøy så bør den lagres innendørs i glassmonter. I gjestehavn må man tåle noen går over båten og normalt sett utendørs i Norge bruker man sko. Veldig enig I den der. Det har aldri falt meg inn å gå på sokkene på dekk på egen båt, og da ville det vært rart å gjøre det andre steder også. Men hvis dette er et sårt punkt er nok det beste å holde seg borte fra steder der man må ligge utenpå andre. Jeg kan forstå at man er nøye med renhold og skobruk innendørs, men på dekk? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Noen plasser er det svært skittent på land selv etter min smak, problemet løses enkelt med en tung dørmatte ( som ikke blåser av) Hadde jeg innført sokkeregime ombord hadde jeg enten vært uten famile eller tvangsinnlagt. Link to post
Joltus Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Ligge med en fairline 55 på tilrettelagt brygge og ikke godta at noen legger seg utpå? Bare å finne bunnproppen. Slike folk har ikke noe i slike havner å gjøre. Link to post
leopard Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Alle folk er nå litt forskjellig da og ønsker noen at en ikke går på ens båt med sko så er det vel bare å respektere det. Uansett om en gjør det på sin egen båt eller ikke. Link to post
Joltus Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Selvsagt kan man spørre om det. Og det normale er å svare "selvsagt" Men at det skal være normalen? Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Kenneth82 skrev for 12 timer siden: @Komodo, for ordens skyld var dette en tilrettelagt uthavn med brygge av Ryfylke Friluftsfåd hvor Fairline’n lå. Ikke mot fjell. Mulig jeg skulle kalt det noe annet enn uthavn? Neida, det var bare jeg som misforstod. Jeg trodde du mente ute på en holme. Krimart skrev for 12 timer siden: Folk har forskjellig oppfattning og behov for renslighet. At du selv gir blaffen i om båten din er møkkete, gir det deg da rett til å tråkke over båten som lot deg ligge utenpå leopard skrev for 2 timer siden: Alle folk er nå litt forskjellig da og ønsker noen at en ikke går på ens båt med sko så er det vel bare å respektere det. Uansett om en gjør det på sin egen båt eller ikke. Helt klart! Siden det var jeg som først stilte meg litt undrende til denne skogreia så kan jeg jo oppklare min holdning. For meg var det en ny ting at det er normalt å ta av skoa når man går over andre båter i gjestehavna, men jeg er nå såpass renslig og nøye av meg at jeg aldri ville funnet på å gå over en annen båt med sandete og møkkete sko. Når jeg leser her at det er et problem at folk valser over dekk med sølete sko har jeg full forståelse for at ingen ønsker det på sin egen båt. Men det frister kanskje ikke så veldig å gå i sokkelesten nå andre allerede har gjort det sølete heller. Men det var nå bare et punkt da. Lista til trådstarter inneholder jo mange andre gode punkter også. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joltus Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Tror nok det er en liten overdrivelse å kalle det vanlig å ta av seg skoene når man krysser en båt i en gjestehavn. Link to post
Kjetil1 Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 De gangene jeg har fremmede utenpå, hender det at jeg åpner siden på kalesjen og ber dem gå inn port fra badeplattform og via akterdekk og trinn og opp/ned til/fra land, når vi ligger på høy brygge. Ser ikke det som vesentlig verre enn at fremmede passerer 1,5 m lenger bak når jeg ligger med akter inn i bås på flyteanlegg. På den måten blir det lettere og jeg slipper dunk når folk hopper ned på badeplattform, eller skader på akterkalesje når den brukes som håndtak... Har ennå tilgode å oppleve møkkete sko, og forventer ikke at de tar av sko. Men når gjester kommer inn (i salong) skal sko av... Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
andersb Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Selv amerikanere forstår man ikke skal tråkke med sko blank gelcoat != sko og på generell basis ikke gå hadde gangvei med grovt underlag rundt hele kanten på gamle båten, men likevel skulle folk heller traske rett over puter og blank gelcoat kontra å gå rundt... fortsatt litt annoyed der :D Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Sokkelest på dekk er forbudt hos oss, det kan være livsfarlig glatt. Sko eller barbeint. Hva om en som går over sklir og skader seg fordi man tvinger folk å ta av skoa? Syns det er jævlig sært og fordrer at man ikke bør bruke havner hvor en risikerer å få båter på utsiden. Link to post
andersb Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 0 stress med båter på utsiden, vi har hatt 50-60 i sirkel uten issues og lange rekker på utsiden. Man må bare sørge for å ikke invitere noen med flytende søppelbøtter som bryr seg tilsvarende Link to post
Fuglen Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Skoene blir på her også. Hos meg, fruen og dem små. Hvis ikke sko er greit, får man holde seg borte fra travle båthavner. Plast tåler å bli tråkket på. Link to post
andersb Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Plast tåler det gelcoat og lakk tåler ikke Kan jeg gå med sko på panseret ditt med familien? eller skal man gå langs rekka på nonskidden der det er tiltenkt å gå ? Link to post
Fuglen Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Nonskidden selvfølgelig. Hele baugen min er dekket av det. Genialt. Holder meg på nonskidden til andre også. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Må være konstruert med annet formål hvis en ikke kan gå over. Feilbruk å ligge i gjestehavn. Feilbruk gir skader som da er selvforskylte. Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Fuglen skrev 54 minutter siden: Nonskidd Det var et nytt ord. Hva i huleste betyr det? Og ps. Jeg kan ikke tenke meg å ha andre tråkkende over egen båt, - ei heller å måtte klatre over andre båter. Så jeg holder meg langt unna fellesferienkaoes. Redigert 16.Juli.2018 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joltus Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Skrives non skid. Engelsk for antiskli underlaget på båter. Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Takker for språkopplæring. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lingefan Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Lazyjack skrev On 12.7.2018 at 22.01: Du glemte: Ikke legg jolla på utsiden, det er det samme som å si at man ikke vil ha noen på utsiden av seg. (Og det er ikke opp til båteier å bestemme) Det er selvsagt båteier som bestemmer om man vil ha en utenpå seg eller ikke og nekter båteier så er det nei. Og hva slags båt som skal utenpå må også skipsrederen selv få bestemme. Med min motorbåt er jeg skeptisk til å ha seilbåt på utsiden. Havnesjefen i en populær havn spurte meg om jeg ville ha seilbåt på utsiden til de fant seg en plass og lå jeg langt inne i havnen noe som resulterte i at jeg ikke ville komme ut og det var mange bedre alternativer enn akkurat meg. I tillegg ble det fort ledig noe seilbåten og havnevakten ikke klarte å se selv. Det var masse ledige større båter utover i havnen de kunne ligge på så jeg spurte havnevakten om de ikke heller ville be de legge seg der på en av de større båtene i påvente av plass. Der hadde eierne sagt nei pga forskjellene i bevegelser mellom seilbåt og motorbåt. Og da sa jeg, slik er det dessverre her også. Og en stor 48 fots seilbåt kan like greit vente uten å fortøye enn å måtte ligge utenpå på ugunstig måte. Grei regel: seilbåt legger seg på seilbåt, motorbåt på motorbåt. Størst innerst. Og helst ikke større båt på utsiden av mindre båt. Pga kryssholt tåler kanskje ikke belastningen på den minste båten. Personlig legger jeg meg aldri utenpå med mindre de i båten innenfor tilbyr det på egenhånd og det ellers er fullt. Jeg spør aldri andre om jeg kan legge meg utenpå, da det er «vanskelig» å si nei. Jeg opplever det som litt frekt å spørre. Da ligger jeg heller og venter med fendre ute eller ringer havnevakten og spør, evt går til en annen havn. Fullt er fullt. Man betaler havneavgift og da må man kunne forvente litt privatliv uten å måtte forholde seg til å være redd for om nabobåt fendrer og fortøyer riktig. Eller når de kommer hjem og skal over den nyspylte båten din med skitne bikkjer, sko og unger. :-) Lingefan Link to post
HansH Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Men hva med alle som kommer og skal legge seg longside og knapt har fendere ombord.? Er vel nå omkring 15. sommer på båtferie og forbauses stadig over alle som tilsynelatende reiser rundt uten annet enn småfendere. Personlig er jeg særlig passe fed-up av gamle seilbåter som kommer og skal ligge longside. Pkt 1: Hvorfor har ingen av disse pinnebåtene tatt bryet med å få montert en baugpropell slik at de klarer å overvinne naturkreftene som de nødvendigvis må forsere for å bevege seg sideveis mot vind/strøm i havn?. Totalt hjelpeløse driver de til og fra og baserer seg på at vi andre iler til og haler og drar i liner og tau. Pkt 2: Hvorfor skjønner ikke disse pinnebåteierne at det er den som ber om å ligge longside som da må fendre ordentlig? Har ennå tilgode å treffe en seiler som skjønner at vi ikke ønsker hele siden på båten ripet opp! (og jeg er faktisk ikke spesielt pirkete på dette området!) Med et skrog i eggeskallform er det desto viktigere å legge godt med fendere, men skjønner disse seilerne slikt? Pkt 3: Ettersom jeg har en båt med relativt høyt dollbord, så må de fleste som legger seg longside klatre opp for å entre dekket. Igjen er det typisk bare seilere som ikke skjønner at rekkestøttene ikke er et klatrestativ. Ta tak i, ja, støtte seg på, ja, men ikke henge og klatre i som i en lekepark!! Oops, der røyk sjansen til æresmedlemskap i seilforbundet. Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Lars H. skrev for 2 timer siden: Og ps. Jeg kan ikke tenke meg å ha andre tråkkende over egen båt, - ei heller å måtte klatre over andre båter. Så jeg holder meg langt unna fellesferienkaoes. Enig med deg der Lars. Vår måte å løse det på er å ikke ligge i gjestehavner. Vi er stort sett ute for å nyte naturen i fred og ro, og er ikke interessert i "liv og røre" i havnene. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
klk Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Må nok finne seg i å få andre båter på utsiden men man er da skipper på egen skute(?) Båter uten fendere blir avvist uten videre. Ellers har jeg mitt å si når det gjelder fortøyninger, trafikk over dekket, (ingen tramping takk). Dørmatta jeg har lagt på kaia er til fri avbenyttelse. Etter disse, og lignende instrukser, byr jeg skipperen på en øl og ønsker han (eller hun) velkommen og et hyggelig opphold og godt naboskap. Link to post
Lingefan Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Pinkvin skrev for 3 timer siden: Må være konstruert med annet formål hvis en ikke kan gå over. Feilbruk å ligge i gjestehavn. Feilbruk gir skader som da er selvforskylte. Å si noe slikt viser en total mangel på respekt for andres flotte dyre skinnende eiendeler. Det er mange som ikke vet hvor mye styr og jobb og penger det er å holde en blank ripefri skute. Selvsagt skal man kunne ligge til gjestehavner uten å være beskymret for at andre gjør «Herverk». Hvis man ikke kan respektere andres eiendeler og båter man legger seg utenpå får man faktisk holde seg borte fra travle havner. Ikke jag bort de som allerede ligger der og betaler havneavgift for plassen man har fått. Det er ikke menneskerett å få plass og å tråkke over andres båter. Det kaller jeg folk i båt-oppførsel. Sier heller i fra før de legger til jeg da. Holdningene du viser her fører til at ingen vil til slutt ha båt på utsiden. Er det fullt så er det fullt. Selv kjører jeg da heller videre til neste havn. Det kan dessuten være at man venter en vennebåt som skal legge seg til på utsiden. Redigert 16.Juli.2018 av Lingefan (see edit history) Lingefan Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn