Jump to content

God kutyme i travle, populære, båthavner? Hva kan man forlange?

strawberry

Recommended Posts

Lingefan skrev 28 minutter siden:

Å si noe slikt viser en total mangel på respekt for andres flotte dyre skinnende eiendeler. Det er mange som ikke vet hvor mye styr og jobb og penger det er å holde en blank ripefri skute. Selvsagt skal man kunne ligge til gjestehavner uten å være beskymret for at andre gjør «Herverk».

Hvis man ikke kan respektere andres eiendeler og båter man legger seg utenpå får man faktisk holde seg borte fra travle havner. Ikke jag bort de som allerede ligger der og betaler havneavgift for plassen man har fått. Det er ikke menneskerett å få plass og å tråkke over andres båter. Det kaller jeg folk i båt-oppførsel. Sier heller i fra før de legger til jeg da. Holdningene du viser her fører til at ingen vil til slutt ha båt på utsiden. Er det fullt så er det fullt. Selv kjører jeg da heller videre til neste havn.

Det kan dessuten være at man venter en vennebåt som skal legge seg til på utsiden.

Ja, noen har båter som ikke egner seg til utendørs bruk. Å nekte noen adgang til havna, fordi din båt er for fin til å ha naboer,mener jeg er uakseptabelt. Nei, det er ikke en "meneskerett" å fortøye langs siden, men vanlig kutyme.

Guest Avmønstret#

Havnesjefen må selvsagt nekte båter som ikke kan ligge med andre longside i travle perioder.

Er ikke båten egnet må en bruke Dockspot eller anløpe i mindre travle perioder. Kan ikke ligge og snylte flere plasset i fellesferien fordi båten ikke egnet seg eller en er løsemiddelskadd av polish så en vokter egen båt som en gal hund. ;-) 

Folk må ha nok respekt for egne eiendeler og folk til å ta vare på det de eier uten å plage andre i offentligheten. Dockspot eller legge ferien utenom gjestehavner, det er både enkelt og greit å gjøre. 

Er det en spesielt vakker og spesiell båt, da ikke en masseprodusert plastikkbåt med polish selvsagt , får en sikkert gjort egne avtaler uansett. 

Hva gjør du hvis det er fullt på butikken og ingen p-plasser ledig med bil? Trenger du deg på på frekt vis da også? Og setter bilen foran de som allerede er der slik at de ikke kommer ut «for det må de tåle»? Kanskje slår døren borti lakken samtidig...? For såpass må de regne med på en p-plass? 

Hvorfor skal du bestemme at plastbåt er plastbåt og dermed bare bruk og kast uansett hva det er for noe? Og at det ikke gjør noe å ripe opp og skitne til en båt som ligger i gjestehavn? Selv vært mye i gjestehavner i ferien og det er heldigvis ikke slik at alle skal legge seg på meg. Hadde noen lagt seg på meg på en dårlig måte uten å spørre og uten å fortøye skikkelig og etterlatt seg skitt og evt riper/skader hadde jeg enten sluppet fortøyningene eller låst fast båten med låsevaier til eieren hadde vasket eller i verste fall gjort opp for seg. 

Disse folk-i-båt-fortøyerne fortøyer ofte i ting det ikke skal fortøyes i også. F eks pulpit. Det kan gi lekkasjer.

Lingefan

Pinkvin skrev for 3 timer siden:

Kan ikke ligge og snylte flere plasset i fellesferien fordi båten ikke egnet seg eller en er løsemiddelskadd av polish så en vokter egen båt som en gal hund. ;-) 

Ler så jeg griner, fantastisk?

Lingefan: Et tips, ikke ta turen til Bergen. Da risikerer du magesår. Helg der, og du får 10-15 båter utenpå deg.

GeirFrode skrev On 12.7.2018 at 22.24:

Jeg har en båt av eldre årgang, og det er tydelig at noen sikter seg inn på oss av den grunn. De tror tydeligvis at det ikke er så nøye med fendring osv. De fleste klasker inn i siden uten fendring. Og av en eller annen grunn er det oftest seilbåter som gjør denslags. ( Og nei, det er ikke meningen å sverte noen, men det er faktisk slik det er)

Du bare må vise bilde på hvordan båten din ser ut etter en slik uttalelse.

Høres ut som en overdrivelse av de grader spør du meg. :)

Skal man ligge longside i en gjestehavn må man faktisk tåle å ha andre båter på utsiden og man må også akseptere at de som ligger på utsiden må kunne komme seg i land og komme seg ombord i egen båt igjen. Hvis man har et dekk som ikke tåler at noen går på det har man et problem.

Det er ikke alltid man kan ta av seg sko. Hva hvis det sprutregner og en som ligger på utsiden skal i butikken og er iført full regnhabitt inkludert gummistøvler? Vedkommende har kanskje med seg flere fulle handleposer når han kommer fra butikken og har ofte med seg søpleposer og poser med tomflasker når han skal til butikken.

Riktig fortøyning og fendring er en selvfølge og noe man ofte samarbeider om for å finne den beste den beste løsningen

Lingefan: Du kan umulig ligge i gjestehavner om sommeren? Skulle alle inntatt den rollen hadde jo ingen fått plass.

Er du livredd for at du plutselig akutt må dra avgårde så sier du fra til de som kommer at de kan komme til å måtte flytte båten sin på kort tid, siden du ikke aner når du skal dra og plutselig bare kan komme til å få et innfall om at midt på natta SKAL du avgårde.

Da tror eg havnesjefen fort kan finne på å be deg om å ligge ytterst.

Redigert av Joltus (see edit history)
bliss X skrev 3 minutter siden:

Skal man ligge longside i en gjestehavn må man faktisk tåle å ha andre båter på utsiden og man må også akseptere at de som ligger på utsiden må kunne komme seg i land og komme seg ombord i egen båt igjen. Hvis man har et dekk som ikke tåler at noen går på det har man et problem.

Det er ikke alltid man kan ta av seg sko. Hva hvis det sprutregner og en som ligger på utsiden skal i butikken og er iført full regnhabitt inkludert gummistøvler? Vedkommende har kanskje med seg flere fulle handleposer når han kommer fra butikken og har ofte med seg søpleposer og poser med tomflasker når han skal til butikken.

:yesnod: 

Tåler man ikke at noen går over dekket på båten med rene sko eller støvler så er det jo et alternativ å ikke legge seg i gjestehavn. Evt. kun legge seg der man kan ligge med baug eller hekk mot brygga. 

Det å sammenligne dekket på båten med et bilpanser blir jo litt feil. Jeg har 100% forståelse med @Lingefan og andre som ikke vil ha riper i gelcoaten, men et båtdekk er jo laget for å gå på, det er vanligvis ikke et panser. Kan ikke huske å ha sett et bilpanser med antisklimønster. Men som nevnt tidligere, jeg tar det jo for gitt at folk sørger for at skoene er rene under. 

19 minutes ago, Krimart said:

Hvis du skal gå over dekket mitt er det min standard for renslighet som gjelder, ikke din. Vanskeligere er det ikke. 

På din egen private brygge kan du kreve hva vil om det så innebærer desinfisering av føtter med sprit og honnør mot din private vimpel. Velger du å legge deg i gjestehavn er det derimot grenser for hva slags regler du kan komme med.

Sahara skrev 5 minutter siden:

Velger du å legge deg i gjestehavn er det derimot grenser for hva slags regler du kan komme med.

Sier du dette når folk bråker litt lenge, tar litt for mange glass og har litt for høy musikk?

Ref fendere har jeg de største jævlene av noen fendere man får ca, de går fra fenderlista mi og  helt ned i vannet :D de fleste med fender bekymringer og longside bekymringer bare smiler når jeg drar de frem. 

Komodo skrev for 1 time siden:

:yesnod: 

Tåler man ikke at noen går over dekket på båten med rene sko eller støvler så er det jo et alternativ å ikke legge seg i gjestehavn. Evt. kun legge seg der man kan ligge med baug eller hekk mot brygga. 

Det å sammenligne dekket på båten med et bilpanser blir jo litt feil. Jeg har 100% forståelse med @Lingefan og andre som ikke vil ha riper i gelcoaten, men et båtdekk er jo laget for å gå på, det er vanligvis ikke et panser. Kan ikke huske å ha sett et bilpanser med antisklimønster. Men som nevnt tidligere, jeg tar det jo for gitt at folk sørger for at skoene er rene under. 

Land rover, toyota, mercedes G wagen, jeep og flere andre har dette 

Jeg hadde Goldfish 32 før, der er det nonskid langs rekka, og gigantisk blankt område på midten, like fullt skulle alltid kuker gå rett over istedenfor å gå langs rekka.

Før dette har jeg også hatt båter der dekket har step/no-step områder, p.g. vektbesparelse så folk bør respektere hvor folk sier du kan gå, fler av disse båtene hadde da også lakk på dekket, ikke gelcoat engang, så en løk med sko og det var noen tusen i reprasjoner. 

longside er aldri noe problem, bare folk ikke tråkker overalt og tenker bittelitt. 

andersb skrev 6 minutter siden:

Sier du dette når folk bråker litt lenge, tar litt for mange glass og har litt for høy musikk?

Nei her har man jo lovregulert dette.

Har ikke finlest norske lover og regler, men tviler på det med sko på andres båter er omtalt.

bliss X skrev for 1 time siden:

Riktig fortøyning og fendring er en selvfølge og noe man ofte samarbeider om for å finne den beste den beste løsningen

Helt enig.....

bruker selv sko på eget dekk, hvorfor forlange att båter på utsiden skall ta av seg.......

Kan forstå om man har en Riva eller noen annen båt med ett lakket dekk, men normale båter med plast eller teak tåler normale skor.

og skulle det komme litt dritt fra noen, så går det av ved neste vask........

S/Y Gunga Din

Noen har 10-20++ år gamle båter, som ser ut som de er helt nye, andre har 5-10 år gamle der du må våtslipe gelcoat og skifte puter, folk er forskjellige. Men jeg mener at de som ikke bryr seg om skader på sine ting, bør respektere at andre ikke vil ha det. 

Noen har ikke merker i bilen sin, ikke engang ved lasteluke da de har løftet bagasjen, andre bare drar driten sin over den og har knapt farge igjen ved lasteluke. Igjen, har noen venner jeg jobber med å oppdra. 

Solgte nylig min 1,5 år gamle bil da jeg fikk ny, den hadde gått 24.000km, kjøper var henrykt da han ikke klarte finne bruksmerke noen steder, fant kun en steinsprut på panser, verdien ble gjennspeilet og alle var fornøyde, han hadde droppet kjøpe andre billigere biler, da de så ut som hauger. 

Redigert av andersb (see edit history)
Krimart skrev for 1 time siden:

Hvis du skal gå over dekket mitt er det min standard for renslighet som gjelder, ikke din. Vanskeligere er det ikke. 

Og hva er din Standard? Hvordan formidler du informasjon om din Standard og hvordan passer du på at alle etterlever standarden?

bliss X skrev for 2 timer siden:

Flott. Fortsett med det. Det ser selvsagt helt urealistisk i en del situasjoner men heldigvis ikke mitt problem

Mine forventninger til andre i gjestehavner blir ikke årsak til magesår. Det løser jeg lett ved at antall døgn i gjestehavn ligger på ca 0,25 for vår del. Skulle noen i de korte aktuelle oppholdene klare å dra sand på dekket vårt er ikke det katastrofe for vår gamle og slitte båt. Spar derfor sarkasmen din til noe annet. 

Krimart skrev for 1 time siden:

Jeg er i utgangspunktet enig i det Krimart, men jeg ser jo at det kan bli vanskelig å håndheve dersom man ligger en del i gjestehavner.

hanto1 skrev for 1 time siden:

Foreslår at renslighets fanatister heretter fører en hvit tennisikk med røde og blå striper i masten. Da kan dem plasseres ytterst i rekken slik at vanlige folk kan bevege seg mellom båtene uten å starte 3 verdenskrig.

:lol:

andersb skrev 1 time siden:

Ref fendere har jeg de største jævlene av noen fendere man får ca, de går fra fenderlista mi og  helt ned i vannet :D de fleste med fender bekymringer og longside bekymringer bare smiler når jeg drar de frem. 

Jasså, du synes din er stor? Da har du ikke sett min :lol:

Land rover, toyota, mercedes G wagen, jeep og flere andre har dette 

Jeg hadde Goldfish 32 før, der er det nonskid langs rekka, og gigantisk blankt område på midten, like fullt skulle alltid kuker gå rett over istedenfor å gå langs rekka.

Biler med antisklimønster på panseret hadde jeg ikke hørt om, så der lærte jeg noe nytt :thumbsup: Men den Goldfishen hørtes det jo ut som om var feilkonstruert. Gigantiske flate områder på dekk bør ha antisklimønster :smash: De får heller lage en understøtte dersom dekket er veldig tynt pga vekt. 

longside er aldri noe problem, bare folk ikke tråkker overalt og tenker bittelitt. 

Enig i det :thumbsup:

Men en ting skal du ha andersb; det høres ut som om du er en kar som tar godt vare på tingene dine. Hvis jeg var i markedet for bruktbåt skulle jeg gjerne ha handlet av deg. Du har jo tidligere også gitt uttrykk for at du innfinner deg med at verdien halveres på få år, ingen ulempe for kjøper det heller.

Hirr, du aner ikke hvor rett du har komodo, mye av bilene og båter har gått til venner ;) 

De vet de er velholdt og vil jeg ha noe nytt er ting "priced to sell" siste båt over 7 siffer gikk vel på få dager. 

Båten jeg har nå er litt work in progress da tidligere eiere nok ikke helt har hatt samme holdning til ting som meg, men det kommer seg, år for år. nye puter, luker, skott, oppbevaringsrom og gelcoat rep er på planen i vinter. 

16 hours ago, HansH said:

Men hva med alle som kommer og skal legge seg longside og knapt har fendere ombord.?

Er vel nå omkring 15. sommer på båtferie og forbauses stadig over alle som tilsynelatende reiser rundt uten annet enn småfendere.

Personlig er jeg særlig passe fed-up av gamle seilbåter som kommer og skal ligge longside.

Pkt 1: Hvorfor har ingen av disse pinnebåtene tatt bryet med å få montert en baugpropell slik at de klarer å overvinne naturkreftene som de nødvendigvis må forsere for å bevege seg sideveis mot vind/strøm i havn?. Totalt hjelpeløse driver de til og fra og baserer seg på at vi andre iler til og haler og drar i liner og tau.

Pkt 2: Hvorfor skjønner ikke disse pinnebåteierne at det er den som ber om å ligge longside som da må fendre ordentlig? Har ennå tilgode å treffe en seiler som skjønner at vi ikke ønsker hele siden på båten ripet opp! (og jeg er faktisk ikke spesielt pirkete på dette området!) Med et skrog i eggeskallform er det desto viktigere å legge godt med fendere, men skjønner disse seilerne slikt?

Pkt 3: Ettersom jeg har en båt med relativt høyt dollbord, så må de fleste som legger seg longside klatre opp for å entre dekket. Igjen er det typisk bare seilere som ikke skjønner at rekkestøttene ikke er et klatrestativ. Ta tak i, ja, støtte seg på, ja, men ikke henge og klatre i som i en lekepark!! 

Oops, der røyk sjansen til æresmedlemskap i seilforbundet.:drink:

Jeg ser vi har ganske lik oppfatning av dette, ja. :thumbsup:

Heldigvis går jeg kun i gjestehavn hvis jeg må handle, eller har andre ærender. Og da kortest mulig liggetid. Uflaksen er hvis det drar seg til med mye vind og dårlig vær. Da kan til og med jeg bli liggende litt for lenge. Men forsøker alltid å finne en plass hvor jeg kan legge baugen inn til brygga, med en eller annen form for akterfortøyning. Siste utvei er longside, av bl. a. grunner sitert over her. Sånn er det bare.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...