Gunnar Startet 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2018 En ettermiddag i juli for noen år siden kom vi inn mot Tårnbrygga på Jomfruland. Min erfaring fra dette stedet er at ankommende båter kjører rundt de to utstikkende flytebryggene og leter etter ledig plass, evt noen som snart skal gå, på samme måte som på en parkeringsplass. Hadde vært supert med et kølappsystem, da måtte man hatt en havnevakt til stede som holdt orden og kommuniserte med alle i køen. I mangel av system fungerer altså et slags anarki, og aldri har jeg hørt noen klage på det. På vei inn mot bryggene ble vi praiet av en annen båt som sa de var «først i køen», de hadde vært i kontakt med flere ventende og gitt dem alle denne beskjeden. Om de andre båtene som ventet hadde noen rang i køen oppfattet jeg ikke, men denne båten var først nå, og vi måtte vente var den klare meldingen. Hvilke båter som var omfattet av denne overenskomsten, og hvilke som ikke var med fordi de hadde ankommet uten enerens oppmerksomhet visste vi ikke. Først ventet vi høflig en stund mens eneren sirklet rundt bryggene. Men etter en tid syntes vi dette ble for dumt. Det tar en god stund å kjøre en slik runde, og man har ikke på noen måte oversikt over den nordlige brygga når man lusker på den sydlige og omvendt. Hvilket jo betød at en annen nylig ankommet, som ikke kjente til køen godt kunne finne seg en ledig plass på den ene brygga mens eneren var på den andre. Vi begynte da å sirkle vi også, men holdt oss på behørig avstand til eneren, på motsatt brygge av dem. Og brått gikk en båt der vi var, vi smatt inn og fortøyde. Eneren oppfattet etter hvert denne sivile ulydighet, kom bort og skjelte oss huden full og forlangte plassen. Konfliktsky som jeg er var det like før jeg bakket ut igjen, men fruen har bein i nesa og sa at her blir vi. De andre ga seg da og fortsatte jakten på en plass. Etter kort tid lykkes de og fikk en enda bedre plass på innsiden av bryggene. Da de var vel fortøyd kom eneren bort til oss på brygga og ga oss en ny omgang og fortalte oss hva slags dårlige folk vi var. Og det er spørsmålet jeg stiller videre, oppførte vi oss som duster på Tårnbrygga den julidagen? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Vel, dust er kanskje å ta hardt i og utskjelling burde være unødvendig, men jeg mener at førstemann har førstepri. Men i praksis blir dette vanskelig å kontrollere en feriedag i juli. Koker på Jomfruland da... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Umulig å ha noe køsystem på Jomfruland. Plassen går til den som er nærmest plassen som blir ledig. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Det er vanskelig å følge en rekkefølge når det ligger flere båter og sirkler utenfor bryggene ved Tårnbrygga. Jeg har selv prøvd å overholde rekkefølge ved å slippe en annen foran meg fordi han ankom stedet rett før meg, men har også opplevd at andre har sklidd inn på en ledig plass jeg har sett meg ut som «førstemann» i køen. Noen ganger får man litt vondt i stoltheten og rettferdighetssansen, men det går over. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 2 minutes ago, bliss X said: Umulig å ha noe køsystem på Jomfruland. Plassen går til den som er nærmest plassen som blir ledig. Ja, det blir gjerne sånn, så får man heller tenke inni seg at «den plassen ville jeg ha». Man klarer ikke holde oversikten over begge bryggene med mange «gribber» på jakt etter et bytte. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
dennrick Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Enig med Skipperen70. Snike i køen gjør ikke vi. Men vet at noen gjør det. Irriterende. Generelt er det ikke vanskelig å holde styr på køen. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Blir ikke dette litt som å sirkle rundt i et parkeringshus? Ikke alltid at den som ankommer først får parkert først. Eller hva om man står i kø i kassa på Rema og de plutselig åpner en ny kasse. Er det alltid den som har ventet lengst som slipper først til? Neida, voksne folk river med seg handlekurven og albuer seg fram. Hva gjør betjeningen for å opprettholde rettferdighet og at rettmessig kunde slipper først til? Ingenting selvsagt. Årsaken er jo at dette rett og slett er helt uviktige ting. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Familiesnekke Svart 12.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2018 Støtter parkeringshusanalogien; så lenge man sirkler rundt i et større område, så er det den som er tilstede der det blir ledig som er den heldige... I samme åndedrag i urettferdighetens ånd; Er det greit å «holde av en plass»? Og hvis ja; hvor lenge er det greit å holde av? Dette gjelder både i uthavn og i gjestehavn, der plassene ikke er delt inn i «båser». Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 (redigert) Med saktegående båt, er det ikke rent sjeldent vi har sett oss ut en ledig båtplass, for så å bli forbikjørt i oppløpet av en raskere båt. Slik er det bare. Ikke helt sammenlignbart, men uten reserverte plasser, er der stort sett anarki. Forøvrig er fellesferien den tiden av året vi bruker båten minst, nettopp fordi alt av havner gjerne er smekk fulle. Tror ikke du skal miste nattesøvnen over denne episoden. Redigert 13.Juli.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Palbryn Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Her er det helt klart parkeringshus regelen som burde være standard. Er du på riktig plass og sted når noen går så er det din plass. Noe annet er nesten umulig å organisere på sjøen om hvem som har kommet først osv. Siden vi har vært oppi flere slike situasjoner så har barna eller frua tatt jolla inn og sett etter om det er noen som skal gå eller tatt en spørrerunde. Og avtaler om at vi kan få plassen når de går for så å sette jolla med en person oppi og sperre tilgangen. Den ene gangen vi hadde en slik avtale hadde vi ligget å ventet nesten en time. Da fruen sperret tilgangen for andre båter med jollen. En annen båt som hadde kjørt rundt i ca. 15 min var raskere på pletten før meg å krevde at de hadde ventet leeenge og krevde at jollen skulle flytte seg. For dette hadde vi ikke lov til å gjøre men for vår del så var denne plassen vår så noe flytting av jollen ble ikke aktuelt. Nå er jeg ikke den personen som presser meg frem, men ønsker du en spesiell plass så ser jeg ingen annen mulighet da mitt på sommeren så kommer båtene i hopetall inn til bryggene om du kommer for sent på dagen. Det går som regel greit på sommeren da de fleste er hyggelige, men noe eier ikke folkeskikk og de blir det bare flere av!!! Ha en fin fortsatt sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Gunnar skrev for 11 timer siden: Eneren oppfattet etter hvert denne sivile ulydighet, kom bort og skjelte oss huden full og forlangte plassen. Det er fascinerende med mennesker som ikke tar to øre for å skjelle ut andre, gjerne fremmede. Blir ekstremt pinlig for alle, inkludert hissigproppen. Ok, skjønner han syntes det var litt urettferdig der og da kanskje, men jeeeezzzz. Ta en bolle, smil til verden og legg båten et annet sted i stedet for å sutre som en drittunge over at en annen tilfeldigvis var bedre plassert og tok plassen. Kan jo hende det var gode grunner til at ting skjedde som de gjorde. Er oppgitt over alle verdensmesterne rundt omkring som kan alt, vet alt og har rett i alt. Prøver i det lengste å ikke bruke kalorier på dem, men det er pokker ikke lett. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Jeg trodde folk ble glad av å være i båt :D Sitér dette innlegget Link to post
Smurfen Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Men hvis noen skal til og gå og man ligger litt utenfor og henger opp fendre og åpenbart venter på plassen og en annen båt kommer inn fra siden og tar den rett foran nesa på en så må det være lov å bli litt irritert selv i båt Er jo mye rart en opplever av og til. Kunne sikkert bli en artig bok av alle historier/opplevelser båtfolket opplever. Kanskje en god tråd: artige historier til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post
Lundstad Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Selvsagt kan man bli irritert og selvsagt kan det være berettiget. Men de fleste er vel på sjøen for å slappe av og stresse ned? Da forundrer det meg at noen orker og gidder å bruke krefter på å skjelle ut noen eller hisse seg opp over uviktige ting. Som det ble nevnt, man skal jo bli glad av å være i båt! Skal mer til enn en tapt plass i en gjestehavn for å ta fra meg humøret i hvert fall... Men folk er forskjellige. Ellers hadde vi vel alle hatt lik båt og lagt oss i samme hvan. DA hadde det blitt trangt da... Sitér dette innlegget Link to post
TomF Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 12 hours ago, Komodo said: Eller hva om man står i kø i kassa på Rema og de plutselig åpner en ny kasse. Er det alltid den som har ventet lengst som slipper først til? Neida, voksne folk river med seg handlekurven og albuer seg fram. Hva gjør betjeningen for å opprettholde rettferdighet og at rettmessig kunde slipper først til? Ingenting selvsagt. Årsaken er jo at dette rett og slett er helt uviktige ting. Det er helt sant, selv om det ikke burde være sånn. Vi har hatt noen sommerferier i Florida og når vi kommer hjem i butikken i Norge så,sier barna "oi så uhøffelig normenn oppfører seg i butikken". så det finnes steder der høftlighet og "deg først" fungerer .....men jeg er helt enig i at i norge er det "lost cause". :....og drar du til feks India så ville du vel aldri kommet frem til kassa uten å takle et par tre andre i køen:) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Det virker som om det er bedre plass/mindre trykk her i området mellom Vestland og sørlandet (vet ikke hva vi skal kalle det lenger). Det er lite av lang tids sirkling i vente på plass. Og vanligvis er «kølapp-systemet» med å ligge i innseiling til havna å ordne fendre og tau velfungerende. Forsøker å følge dette selv, men hvis en båt ligger og styrer med dette når jeg ankommer, og fremdeles ikke er ferdig når jeg er klar, ser jeg an om jeg skal snike i køen. Venter litt og ser om de nærmer seg klar. Gjerne skal lettbåt sjøsettes også først og det går mye tid. Da går jeg inn. Vi går ofte 2-4 båter i følge, og der det er longside-plasser og vi vet det kan bli fullt, legger vi oss utpå hverandre med det samme. Bedre med kjentfolk trampende frem og tilbake over båtene. Og det virker som om man heromkring harhøyere terskel for å legge seg utpå fremmede båter. Henger ut fendere og kommer gjerne ut på badeplattform eller dekk for å signalisere at jeg kan ta imot tau. Begynner å lure på om jeg ser skremmende ut for oftest drar båter videre... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
nomen Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Toppen av hissig idiot så jeg i Bovallstrand for 3 uker siden. Vi og idioten lå godt fortøyd, da en tysker i en 50 fot seilbåt kom. Idioten som var seiler selv, var kjapt på plass og tilbød seg å ta imot tampen fra tyskerens kone. Det blåstd kraftig fra bryggen, og idioten slet med å holde imot,han hadde ikk tatt tampen om ett krysholt som han burde. Tyskeren sa på engelsk at det måtte han gjøre, men idioten skrek bare at tyskeren måtte kjøre med truster. Tyskeren på sin side var redd for å slå baugen i brygga. Til slutt kastet idioten fra seg tampen, og skrek "Hvis du vil va hjelp, får du faen meg høre på de som hjelper. Jeg har holdt på med dette siden jeg ble født, så du får høre etter" Dette kom på engelsk, så Tyskeren fotstod hvertt ord. Jeg ble bare flau og gikk, ville ikke bli assosiert med en slik landsmann. Imellomtiden, kom noen svensker til å fikk tyskeren til kai. Jeg vurderte om jeg skulle si noe til denne idioten, men lot det være. Han var nok godt oppe i 50 åra, har han ikke lært seg folkeskikk til nå, er det nok for sent. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Krimart Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 «Eneren» er selvsagt dusten, og parkeringsplass- analogien er her god. Om noen f.eks skulle snappe plassen rett foran oss når tydelig er på vei inn er på den annen side ikke ok. (Igjen parkeringsplassanalogi) Å skjelle ut andre mennesker på basis av sin egen rettsoppfattning i et offentlig rom er uansett svært dårlig folkeskikk. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 15.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2018 Tar litt tilbake det jeg skrev over. Nå er jeg faktisk her og har studert dette i hele dag. Krimart over sier det greit, og jeg er også enig i parkeringshus analogien til Komodo. Nå ikveld har det blitt en del ledige plasser, og båter som har sirklet har gjerne etterhvert fått plass. Det har vært jevn utskiftning i hele dag. Noen har lagt seg på svai og jollet inn, og etterhvert kommet inn. Selv har jeg bare gode opplevelser. Vi ankom idag sen formiddag. Det gikk en båt, og også en seilbåt. Topp. Jeg var i ferd med å bakke inn i båsen da en på brygga pekte på seilbåten og båsen. Seilbåten hadde ligget helt ytterst på den nordre brygga og ville lit lengre inn. Når jeg da forsto at det var planen, så la vi oss der hvor seilbåten hadde ligget, helt ytterst. Det vrimlet av folk som skulle holde og fortøye båten vår, så det var egentlig bare å ta på formannshatten og forklare hvordan jeg ville ha det Der var det ganske skvalpete, men det gikk bra i hele dag. Vi gikk så en tur, men da jeg var i båten og opplevde bølgene fra fergen, så ble jeg bekymret. Da dukket det plutselig opp et par karer som hadde ligget der vi lå kvelden før, og de tipset meg om en ledig bås lengre inn, men på den søndre brygga. Jeg startet motorene, de løsnet alt av tau, tok med seg de som satt fast i brygga over til den andre brygga (jogget), og sto klare da vi ankom den nye plassen plassen. Sånn vil jeg være også i gjestehavner. Det var flotte karer. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.