Jump to content

Rustfarge i kjølsvin, bekymringsverdig?

knekk

Recommended Posts

Guest Thostr

Hva slags merke/modell  er dette? Om skivene til kjølboltene, som jeg ikke helt klarer å se, er i vanlig karbonstål og ikke er syrefaste, så kan det være forklaringen. Dvs at de har rustet i kontakt med ulike væsker som har befunnet seg i kjøl... oops (pass på for kjølsvin-politiet) ... innfestet.

Det sentrale er er hvorvidt kjølinnfestet ditt er tørt eller fuktig, og om det er fuktig - hvor kommer fukten fra. Ser jo veldig tørt og fint ut på bildene? Tørt er bra, fuktig er skummelt - særlig om det er saltvann.

Takk for svar! Dette er en nyanskaffet scanmar 33. Vi har mye å lære om båt og fagspråk enda, åpenbart. Hva blir korrekt begrep for området, egentlig?

Jeg er ikke sikker på hva slags skiver som er brukt, men det skal jeg finne ut av. 

Burde man i så fall bytte til syrefaste dersom de er i vanlig karbonstål? 

Det var noe vann helt nederst, men lite. Ganske sikker på at det ikke var saltvann. Det var tørt forrige gang vi befarte båten. Får ta en nærmere titt i morgen. 

'Kjølsvin' er en langsgående bjelke som ligger oppå bunnstokkene på større trebåter. De fleste skjønner hva du mener. På Hulda er korrekt betegnelse 'nedi bånn'. Vask 'nedi bånn' med eks. oppvaskbørste og noe surt. Tynnet saltsyre eller oksalsyre løser rust. Hempel Gellcoat Cleaner inneholder oksalsyre. Gjør helt rent, så er det lettere å se hva det er som ruster.

Guest Thostr
18 hours ago, knekk said:

Takk for svar! Dette er en nyanskaffet scanmar 33. Vi har mye å lære om båt og fagspråk enda, åpenbart. Hva blir korrekt begrep for området, egentlig?

Jeg er ikke sikker på hva slags skiver som er brukt, men det skal jeg finne ut av. 

Burde man i så fall bytte til syrefaste dersom de er i vanlig karbonstål? 

Det var noe vann helt nederst, men lite. Ganske sikker på at det ikke var saltvann. Det var tørt forrige gang vi befarte båten. Får ta en nærmere titt i morgen. 

Ja Scanmar 33 ble levert med skiver i vanlig karbonstål. Ser jo ut til å nærmest være borte her. Båten din ser ut til å være forsterket med ekstra spant, det er positivt! Om du ikke får vann inn gjennom boltene så er du 'good' men se til å få på plass nye skiver asap :)

ps: er en klubb i Norge for Scanmar-eiere, kan jo være verdt å vurdere medlemskap der! Jeg har samme båttypen og etterhvert en god del erfaring med mange av systemene - dessverre inkl kjølinnfeste.

Tusen takk for gode svar! Jeg var innom båten i går, og fikk ikke tid til en grundig vask, men fikk tatt en fille kjapt over, og det ser ut som at mistankene deres stemmer og at det er originale plater som står i, og at de er plastret inn i noe. Tok ingen nye bilder, men skal få gjort det så snart vi har fått vasket ordentlig.

Jeg har også fått inntrykk av at de tidligere eierene av båten ikke har tatt noen snarveier, heldigvis!

Det er heller ikke noe saltvann som ligger i bunnen, så er rimelig sikker på at det ikke er noen lekkasje fra boltene, men tenker at vi prøver å få byttet skiver når båten tas på land neste gang. Det kan bli en interessant utfordring!

Skal også høre med selger om han vet noe mer om løsningen som er gjort i stand. Også skal jeg se om ikke vi melder oss inn i Scanmarklubben!

Guest Thostr

Jeg tenker at det viktigste nå er å bruke og ha glede av båten. Så kan du jo følge med av og til om det kommer inn saltvann. Vær obs på at det kan komme inn vann gjennom andre steder f.eks masten (også saltvann om båten brukes i hardt vær og det slår bølger inn over båten. Seil gjerne på kryss med god vind og godt med krenging i båten, så får du testet kjøinnfestet ditt :-) 

Å bytte skivene er trivielt, selv om det er noe trang tilgang særlig til boltene akter og forut. Så det trenger du heller ikke å grue deg til. Er tryggest å gjøre dette på land, og ikke umulig å gjøre det på sjøen om du har mage til det...

Hyggelig om du melder deg inn i klubben! Er ikke _så_ mange Scanmar-båter her i landet, så kan hende noen kjenner til akkurat ditt eksemplar. Den akkumulerte kompetansen er ganske betydelig også, så det er gode odds for å få hjelp med hva det skal være. Selv har jeg mer kunnskap enn jeg strengt tatt skulle ønske jeg hadde behov for å ha, bl.a. ift kjølinnfestet som nå er støpt nytt på min båt. Deler gjerne, både her og på klubbsidene (hvor det allerede ligger mye). 

... og det glemte jeg vel å si, men gratulerer med en flott båt! Pga mye skader på min så tok det tid før jeg fikk glede av den, men nå er det høytid og skyhøy kosefaktor heldigvis!

Så godt å vite at det ikke er en veldig vrien jobb å bytte skivene, det var betryggende! Tror allikevel vi tar det på land neste gang anledningen byr seg. Båten blir liggende på sjøen i vinter (vi har planer om å bo ombord), men vil jo anta at de holder frem til neste vår.

Nå er planen å følge gode råd og bruke tid på å lære båten å kjenne og kose oss med det. Det er tilsynelatende få ting som trenger umiddelbar oppmerksomhet fra vår side, heldigvis!

Veldig kjekt å vite at det er så mange hyggelige folk med god kompetanse man kan få hjelp av underveis, for det dukker vel alltid opp noe etterhvert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...