oj_knut Startet 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2018 Har et elektrisk Tmc toalett i båten. Alt har fungert fint, men nå har den begynt å slippe tilbake kloakk i skåla!!! Kloakktanken er montert høyere enn toalettet, dette har fungert utmerket lenge, men nå opplever jeg at den skipper tilbake kloakk i skåla???? noen som har noen tanker om hvorfor? Pumpa går som normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Bonita I Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Skift tilbakeslagsventilen i pumpen. Kan prøve med rengjøring først, funker noen ganger Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Havlengt Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Jokerventilen er syndaren.. prøv med 35% eddik nedi skåla ei stund ( må få det til å ligga ved ventilen ) Funkar ikkje dette, er bytte av ventil neste løysing. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Sjekk og at luftingen fra tank er skikkelig åpen. Sitér dette innlegget Link to post
oj_knut Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Høres ut som ventil ja, fant en splitt tegning av hva jeg tror er mitt toalett. Men hvilken ventil ?? http://webserver.flak.no/vbilder/06612.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Del nr 23. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Kan også være tett utløp eller tett lufting. Sitér dette innlegget Link to post
oj_knut Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Hulda skrev 45 minutter siden: Kan også være tett utløp eller tett lufting. Ja kunne vel vært, men problemet er det selv om jeg har drenering til tanken åpen. Da kommer det som er igjen i slangen. Sitér dette innlegget Link to post
oj_knut Svart 13.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Havlengt skrev 48 minutter siden: Del nr 23. Takk, skal prøve å få bestilt et sted. Kanskje Seasea har her i Strømstad. ?? Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Kan bestilles her: https://webshop.nettbaat.no/products/ventil-til-avlpsbend Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Elektrisk TMC har pumpe for saltvann inn og pumpe for møkkvann ut på samme aksel. Mellom pumpehjulene er det en tetning som skal hindre at dette blandes. Denne tetningen er veldig dårlig laget og svikter hos mange. Resultatet er da at det kommer dritt i retur sammen med spylevannet. Etter at en har spylt en stund kommer det rent vann. Dersom skåla står lavt vil den etter hvert fylles med vann som lekker inn fra sjøen og i verste fall renne over. Dersom skåla står høyt vil den etter hvert tømmes for vann. Det er sikkert også mulig at møkkvann fra tanken kan renne tilbake til skåla når denne tetningen svikter. Konklusjon: TMC er noe billig dritt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Ask Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 Hei Feilen heiter TMC. Grunnleggande dårleg konstruksjon. Søk fram tråden "kvifor eg hatar TMC" Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2018 (redigert) Vel, nå har jeg hatt TMC i 25 år, og har bare byttet en gang. Redigert 13.Juli.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 7 hours ago, Lars H. said: Vel, nå har jeg hatt TMC i 25 år, og har bare byttet en gang. Elektrisk TMC? Byttet hva? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Scand Baltic Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Har også hatt el.toalett hvor tanken henger høyere enn toalettet. Jokerventilen er som nevnt viktig, men jeg monterte en ekstra tilbakeslagsventil etter toalettet. Da slapp jeg at møkkavann kom i retur. Monterte samtidig kran slik at det kommer minimalt med vann ut av slangen hvis toalettet må ut. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Jeg overhalte vårt el. TMC for første gang sist vinter. Da hadde det gått i 15 år. Tanken sitter 1 meter over toalettet. Ikke ekstra ventiler. Slipper ikke tilbake noen ting. Dritt? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Byttet også TMC pumpe i våres etter tre år med noe blanding av inn og ut vann, behov for av og til å måtte banke på elmotor for å få den til å tørne før den til slutt ikke tømte dassen lenger. Skulle til å overhale, men kitet som selges ser ut til å kun ha gummiimpeller for spylevann og ikke kverndelen. Som hos meg var i plast og hadde sprukket i navet og dermed spant på akselen. Da var det enklere å bytte hele enheten. Men det som var urovekkende var at alle utvendige skruer var løse, slik at pumpa lakk. Strammet skruer og så ble den tett. Typisk nok hadde gammel og ny enhet forskjellige boltmønster ved dørkfestet og forskjellig vinkel på slangestusser, noe som skapte noe utfordringer... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Kaptein Nemo Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Ofte bygger det seg opp urinstein i jokerventilen. Ta ut ventilen og gjør den skikkelig ren så trenger du kanskje ikke å kjøpe ny. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Forutsetning at man kjøper riktig repsett. Jeg fikk alle delene jeg skulle ha. Litt eddik fjerner/hindrer urinstein. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 NilsPils skrev for 4 timer siden: Elektrisk TMC? Byttet hva? Ja, og jeg byttet hele enheten (ikke doskålen og setet/lokk i amerikansk eik altså). Jeg husker ikke helt hva som var årsaken, men da jeg hadde satt inn reppsettet klarte jeg å knekke stussen for vann inn slik at det ble å bytte hele enheten. Jokerventilen har jeg fjernet. Selve dassen er høyere enn tanken med svanehals fra dass til tank slik at det ikke er mulig å få tilbakeslag fra tank til dass. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 1 hour ago, Kjetil1 said: Byttet også TMC pumpe i våres etter tre år med noe blanding av inn og ut vann, behov for av og til å måtte banke på elmotor for å få den til å tørne før den til slutt ikke tømte dassen lenger. Skulle til å overhale, men kitet som selges ser ut til å kun ha gummiimpeller for spylevann og ikke kverndelen. Som hos meg var i plast og hadde sprukket i navet og dermed spant på akselen. Da var det enklere å bytte hele enheten. Men det som var urovekkende var at alle utvendige skruer var løse, slik at pumpa lakk. Strammet skruer og så ble den tett. Typisk nok hadde gammel og ny enhet forskjellige boltmønster ved dørkfestet og forskjellig vinkel på slangestusser, noe som skapte noe utfordringer... Det med løse skruer skyldes et elementært brudd på god maskinkonstruksjonspraksis. Skruene som holder eneheten sammen hadde gummitetninger under skruehodet, slik at de ikke kan forspennes forskriftsmessig. Jeg hadde akkurat det samme med løse skruer og lekkasje. Jeg erstattet gummitetningene under skruehodene med flytende tetning. Desverre inkluderte det repsettet jeg brukte ikke tetningen mellom pumpehjulene, så nå lekker det ikke ut på dørken, men jeg får dritt i retur når jeg spyler og vannstanden synker da toilettskåla sitter godt over vannspeilet utenfor. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Foutsetningen er at man kjøper riktig repsett, slik at man får med de delene man trenger. Sitér dette innlegget Link to post
oj_knut Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Tror nok problemet her er denne joker ventilen. Er tydelig vis litt til og fra, men har også oppdaget flere ganger at do skåla tømmer seg for vann, selv om da septiktank sitter over toalettet, betyr kanskje at det er noen ventil som også holder tilbake saltvannet?? forstår jo at flere mener det beste hadde vært å byttet toalett, og det er nok ikke pengene som er avgjørende, mere det at ferien er i gang og nå har jeg et toalett som fungerer (til og fra). Så jeg er redd for å bli stående med ny toalett jeg ikke får montert. Det er vel ikke alt som er likt osv. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 6 hours ago, Hulda said: Forutsetning at man kjøper riktig repsett. Jeg fikk alle delene jeg skulle ha. Litt eddik fjerner/hindrer urinstein. 5 hours ago, Hulda said: Foutsetningen er at man kjøper riktig repsett, slik at man får med de delene man trenger. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
oj_knut Svart 14.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2018 Havlengt skrev On 13.7.2018 at 19.02: Jokerventilen er syndaren.. prøv med 35% eddik nedi skåla ei stund ( må få det til å ligga ved ventilen ) Funkar ikkje dette, er bytte av ventil neste løysing. Har kjørt på med 1,5 liter 35% eddik, ventil er bestilt. Takk for hjelpen alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.