Jump to content

Tmc elektrisk toalett som slipper tilbake kloakk

oj_knut

Recommended Posts

Har et elektrisk Tmc toalett i båten. Alt har fungert fint, men nå har den begynt å slippe tilbake kloakk i skåla!!! Kloakktanken er montert høyere enn toalettet, dette har fungert utmerket lenge, men nå opplever jeg at den skipper tilbake kloakk i skåla????

noen som har noen tanker om hvorfor? 

Pumpa går som normalt. 

Elektrisk TMC har pumpe for saltvann inn og pumpe for møkkvann ut på samme aksel. Mellom pumpehjulene er det en tetning som skal hindre at dette blandes. Denne tetningen er veldig dårlig laget og svikter hos mange. Resultatet er da at det kommer dritt i retur sammen med spylevannet. Etter at en har spylt en stund kommer det rent vann. Dersom skåla står lavt vil den etter hvert fylles med vann som lekker inn fra sjøen og i verste fall renne over. Dersom skåla står høyt vil den etter hvert tømmes for vann. Det er sikkert også mulig at møkkvann fra tanken kan renne tilbake til skåla når denne tetningen svikter.

Konklusjon: TMC er noe billig dritt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Har også hatt el.toalett hvor tanken henger høyere enn toalettet. 

Jokerventilen er som nevnt viktig, men jeg monterte en ekstra tilbakeslagsventil etter toalettet. 

Da slapp jeg at møkkavann kom i retur. 

Monterte samtidig kran slik at det kommer minimalt med vann ut av slangen hvis toalettet må ut. 

Byttet også TMC pumpe i våres etter tre år med noe blanding av inn og ut vann, behov for av og til å måtte banke på elmotor for å få den til å tørne før den til slutt ikke tømte dassen lenger. Skulle til å overhale, men kitet som selges ser ut til å kun ha gummiimpeller for spylevann og ikke kverndelen. Som hos meg var i plast og hadde sprukket i navet og dermed spant på akselen. Da var det enklere å bytte hele enheten. Men det som var urovekkende var at alle utvendige skruer var løse, slik at pumpa lakk. Strammet skruer og så ble den tett. Typisk nok hadde gammel og ny enhet forskjellige boltmønster ved dørkfestet og forskjellig vinkel på slangestusser, noe som skapte noe utfordringer... 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

NilsPils skrev for 4 timer siden:

Elektrisk TMC?

Byttet hva?

Ja, og jeg byttet hele enheten (ikke doskålen og setet/lokk i amerikansk eik altså). Jeg husker ikke helt hva som var årsaken, men da jeg hadde satt inn reppsettet klarte jeg å knekke stussen for vann inn slik at det ble å bytte hele enheten. Jokerventilen har jeg fjernet. Selve dassen er høyere enn tanken med svanehals fra dass til tank slik at det ikke er mulig å få tilbakeslag fra tank til dass.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

1 hour ago, Kjetil1 said:

Byttet også TMC pumpe i våres etter tre år med noe blanding av inn og ut vann, behov for av og til å måtte banke på elmotor for å få den til å tørne før den til slutt ikke tømte dassen lenger. Skulle til å overhale, men kitet som selges ser ut til å kun ha gummiimpeller for spylevann og ikke kverndelen. Som hos meg var i plast og hadde sprukket i navet og dermed spant på akselen. Da var det enklere å bytte hele enheten. Men det som var urovekkende var at alle utvendige skruer var løse, slik at pumpa lakk. Strammet skruer og så ble den tett. Typisk nok hadde gammel og ny enhet forskjellige boltmønster ved dørkfestet og forskjellig vinkel på slangestusser, noe som skapte noe utfordringer... 

Det med løse skruer skyldes et elementært brudd på god maskinkonstruksjonspraksis. Skruene som holder eneheten sammen hadde gummitetninger under skruehodet, slik at de ikke kan forspennes forskriftsmessig. Jeg hadde akkurat det samme med løse skruer og lekkasje. Jeg erstattet gummitetningene under skruehodene med flytende tetning. Desverre inkluderte det repsettet jeg brukte ikke tetningen mellom pumpehjulene, så nå lekker det ikke ut på dørken, men jeg får dritt i retur når jeg spyler og vannstanden synker da toilettskåla sitter godt over vannspeilet utenfor.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tror nok problemet her er denne joker ventilen. Er tydelig vis litt til og fra, men har også oppdaget flere ganger at do skåla tømmer seg for vann, selv om da septiktank sitter over toalettet, betyr kanskje at det er noen ventil som også holder tilbake saltvannet??

forstår jo at flere mener det beste hadde vært å byttet toalett, og det er nok ikke pengene som er avgjørende, mere det at ferien er i gang og nå har jeg et toalett som fungerer (til og fra). Så jeg er redd for å bli stående med ny toalett jeg ikke får montert. Det er vel ikke alt som er likt osv. 

Havlengt skrev On 13.7.2018 at 19.02:

Jokerventilen er syndaren..

prøv med 35% eddik nedi skåla ei stund ( må få det til å ligga ved ventilen )

Funkar ikkje dette, er bytte av ventil neste løysing.

Har kjørt på med 1,5 liter 35% eddik, ventil er bestilt. Takk for hjelpen alle sammen. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...