Jump to content

Nordkapp 760 Noblesse/E-tec: Ønsker erfaringer/innspill med båt/motor ifb. evt. bruktkjøp (+10 år).

Solseng

Recommended Posts

Ja, så kjenner 3-fotsyken ligger og lurer. Har i dag en 20-fot Ibiza (-96 mod) daycruiser, men kjenner at det kanskje kunne vært fint med noe litt nyere, større og penere ;) Øverst på ønskelisten står Nordkapp 760 Noblesse. Synes dette er en av de peneste og mest linjelekre daycruiserne i 24-25 fots klassen. Videre liker jeg at man slipper den tradisjonelle u-sofaen akter. Gode kjøreegenskaper er også viktig. Må være grei å kjøre i litt rufsete sjø som ofte piskes opp her på vestlandet.

Det jeg godt kunne tenkt meg innspill og tanker rundt er:

- Layout i cockpit. Greie løsninger eller knotete i hverdagsbruk/strandhugg i skjærgården. Solseng/sosialt.

- Kjøreegenskaper.

- Generell kvalitet. Godt sammenskrudd? Gode/dårlige løsninger.

Økonomien tillater nok ikke noen ny båt, så det må bli en pent brukt 2005-2008 modell. Dermed blir det et spørsmål om E-tec motorene som følger med. Det er vel alment kjent at det var litt problemer i starten før BRP overtok. Står man overfor en potensiell utgiftsbombe med å kjøpe såpass gammel båt/motor? Ser ikke bort fra repower på et senere tidspunkt, men som sagt tåler nok ikke økonomien noe slikt med en gang. Ser at noen av motorene som kommer med båt allerede har hatt utskiftninger - er det slike kjøp man skal sikte seg inn på?

Fint om noen har erfaringer og tanker rundt min neste båtdrøm.:thumbsup:

Jeg har hatt en 2011-modell noen år. Dette er jo en båt som har fått mye skryt i tester, noe som påvirket mitt valg om å kjøpe en. Det alternativet som var med helt inn på oppløpet for min del var Ibiza 24. Jeg hadde sikkert blitt fornøyd med en slik og, tenker jeg. 

Mine erfaringer med Noblesse 760 har i hvert fall vært gode. Båten utmerker seg med gode sjøegenskaper og en åpen, romslig cockpit som er super å oppholde seg i. Som plattform for soling og badeliv er den ideell. Ved tillegging er det lett å bevege seg fra førerposisjon, opp på fordekket, og helt akter, noe som bidrar til at jeg legger til de fleste steder alene uten problemer. Jeg setter ut og tar opp båten alene med henger med el-vinsj, og - i hvert fall ved rolige strøm-/vindforhold. 

I tillegg er jeg enig med deg; den er svært linjelekker. Man skal jo like egen båt? :yesnod:

Ellers er det jo mye smak og behag, da. Noen prioriterer romsligere soveforhold i kabinen framfor det lave og sporty utseendet Noblesse 760 har. Noen foretrekker en høyere vindskjerm for å gi passasjerene i aktersofaen bedre ly. Andre vil ofre plass i cockpit for å få inn et skikkelig pantry, og så videre. Jeg hadde gjort god research, visste hva jeg fikk, og har som sagt vært fornøyd med de løsninger som er på Noblessen. 

Byggekvalitet tenker jeg er like bra som Ibiza, Yamarin og andre sammenlignbare merker. Jeg har i tillegg vært fornøyd med service fra "fabrikken" i Sarpsborg. De svarer på mail og hjelper etter beste evne.

Når det gjelder Evinrude E-tec, er det skrevet massevis om den versus andre alternativer, både her og andre steder. Søk, les og bli klok. Min motor har vært fullstendig problemfri i snart 400 timer. Jeg har forresten en lik motor på en annen båt. Men igjen; det er fordeler og ulemper med totakter, og. Jeg liker bunndraget man får, og jeg liker at jeg kan putre rundt i 5 knop på 2.5 liter pr. time. Oljelukt kan du glemme. Men du får et noe høyere lydnivå i kosefart, og litt hissigere forbruk (1.5-1.6 l/nm i 30-ish knop) enn hos de beste konkurrentene. Som på alle motorer: sørg for å få et godt vedlikeholdt eksemplar med full dokumentasjon på servicefronten. Ja, du kan likevel være uheldig og gå alskens problemer og utgifter i møte. Men det kan vel sies om alle 10-13 år gamle outboards? 

Pass på at du får tak i et eksemplar med det ekstrautstyret du vil ha, da ting som ankervinsj, baugpropell og el-toalett koster voldsomt mye i ettertid. På min båt er alt tenkelig utstyr på plass, noe som økte nyprisen med rundt 100k i sin tid.

Ellers ville jeg heller gitt 50k ekstra for et virkelig godt utstyrt og vedlikeholdt eksemplar, framfor å sikte på det aller billigste. Det fins en del lurvete båter der ute, just saying. Det kan bli både dyrt og frustrerende etter hvert, tenker jeg. 

Lykke til!

Test fra 2005

Test fra 2012

Takker for godt og utdypende innlegg.:thumbsup: Akkurat det du sier om å kunne bevege seg enkelt rundt i cockpit, akter og baug er noen jeg setter pris på da båtturer også gjøres alene, og da er det veldig greit å kunne bevege seg relativt uhindret. Jeg tenker i utgangspunktet bare dagstur, og ikke overnatting - så båten fremstår som du sier nærmest idèel til bruket. Ellers noterer jeg det du sier om ekstrautstyr. Verdt å tenke litt gjennom hva man virkelig kunne ønske seg i daglig bruk, og hva som kan unnværes.

Ja, jeg har jo tittet på Ibiza også. Men jeg kjenner jeg dras mer mot Noblessen. Muligens fordi jeg synes cockpitløsningen virker hakket mer åpen og soling/bading-vennlig. Man har skjøvet førerposisjon enda lenger frem og har en i forhold til båtlengde veldig romslig cockpit. Dernest har man jo linjene da. Noblessen virker designmessig å være helt up to date, mens Ibizaen kanskje lener seg litt vel mye tilbake på røttene fra 90-tallet(?)

Jeg har prøvd å tenke gjennom bruksområdet, og skulle jeg dratt på overnattingsturer hadde jeg nok sett mer på båter ala Nidelv 725/750 med diesel inboard, men jeg er ikke der. Jeg ønsker meg en en åpen, sosial og lettbrukelig plattform for soling, bading og sightseeing med venner og famile på dagstur alt ettersom været her på vestlandet tillater. Jeg drar gjerne og oftest alene ut på båtur siden jeg er ungkar, så noe som er letthåndterlig er absolutt et pluss. Båten er på mange måter en forlengelse av min terrasse (pun intended) - et sted å koble helt av fra traffikk, innsyn og et sted å nyte stillhet, sol og en dukkert når det er varm nok.

Dernest vurderer jeg båtens kapasitet til å dra venner/familie med på kortere turer som viktig. Der synes jeg Noblessen virker å være veldig anvennlig. Jeg må si jeg har falt litt for cockpitløsningen og linjene. :smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...