Nordkapp-king Startet 13.Juli.2018 Del på Facebook Startet 13.Juli.2018 Jeg har en langsiktig målsetting om å gå fra daycruiser til seilbåt (mange år frem i tid). Kikker litt på annonser av og til, og merker meg at mange av de båtene som ville ha vært aktuelle har mange timer på motoren (2000+). Min utenbordsmotor (E-tec 200 ho) er gått 300 timer, og jeg har fått inntrykket av at dette er relativt mye. Forstår at det er forskjell mellom "julingen" en såpass kraftig motor som min får sammenlignet med en liten innenbords, men likevel er jeg i tvil om hvor man bør sette grensen. Derfor spør jeg enkelt og grei om hva som er "holdbarheten" på en typisk innenbordsmotor i en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
TomErik1972 Svart 13.Juli.2018 Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 300 timer på en forbrenningsmotor er ingen ting. Ikke 2000 timer på en innenbordsmotor heller. Det som betyr noe er at regelmessig service er fulgt opp og at eieren har hatt litt fornuft under kjøring. Til sammenligning vil en bileier med normale 30000km kjørelengde pr år har mer enn 400 timer mototid pr år. Mange båteiere føler jeg ofte er alt for opphengt i timetelleren på motor. Jeg er mer opptatt av det generelle inntrykket, som ofte forteller mye mer om bruken av båt og motor, enn hva et timetall kan gi av informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 13.Juli.2018 Del på Facebook Svart 13.Juli.2018 Vår 2008 modell Yanmar 4JH4AE har gått 5500 timer og går som ei klokke. Er sikker på den glatt gåt 5000 timer til.. ville ikke bekymret meg for 2000 timer så lenge den har fått riktig stell. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 En motor er lagd for å brukes og høgt timetall betyr jo nettopp det. Ville vært mer bekymret om en seilbåt fra 2008 hadde 300 timer istedet for 2000. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 (redigert) Min Yanmar 3GM30F har nå gått ca 6.500 timer. Den starter på tomgang og bruker ikke olje. Dysene har vært tatt ut to ganger på 31 år for sjekk, ellers er det ikke gjort noe med motoren. Den får ny olje for hver 100 time og nytt oljefilter for hver 200 time. Hver høst i forbindelse med oppsett blir det også skiftet olje og filter. Redigert 16.Juli.2018 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.