Jump to content

Timer på seilbåtmotor vs. ordinær utenbordsmotor


Nordkapp-king

Recommended Posts

Jeg har en langsiktig målsetting om å gå fra daycruiser til seilbåt (mange år frem i tid). Kikker litt på annonser av og til, og merker meg at mange av de båtene som ville ha vært aktuelle har mange timer på motoren (2000+). Min utenbordsmotor (E-tec 200 ho) er gått 300 timer, og jeg har fått inntrykket av at dette er relativt mye. Forstår at det er forskjell mellom "julingen" en såpass kraftig motor som min får sammenlignet med en liten innenbords, men likevel er jeg i tvil om hvor man bør sette grensen. Derfor spør jeg enkelt og grei om hva som er "holdbarheten" på en typisk innenbordsmotor i en seilbåt. 

Link to post
Share on other sites

300 timer på en forbrenningsmotor er ingen ting. Ikke 2000 timer på en innenbordsmotor heller. Det som betyr noe er at regelmessig service er fulgt opp og at eieren har hatt litt fornuft under kjøring. Til sammenligning vil en bileier med normale 30000km kjørelengde pr år har mer enn 400 timer mototid pr år. 

 

Mange båteiere føler jeg ofte er alt for opphengt i timetelleren på motor. Jeg er mer opptatt av det generelle inntrykket, som ofte forteller mye mer om bruken av båt og motor, enn hva et timetall kan gi av informasjon. 

Link to post
Share on other sites

Min Yanmar 3GM30F har nå gått ca 6.500 timer. Den starter på tomgang og bruker ikke olje. Dysene har vært tatt ut to ganger på 31 år for sjekk, ellers er det ikke gjort noe med motoren. Den får ny olje for hver 100 time og nytt oljefilter for hver 200 time. Hver høst i forbindelse med oppsett blir det også skiftet olje og filter.

 

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...