Syvert Startet 19.Mai.2003 Del på Facebook Startet 19.Mai.2003 Blant annet på bakgrunn av debatten her på Baatplassen om de nye fartsgrensene har vi sendt ut nedenstående pressemelding i dag: Nye fartsregler skaper problemer for båtfolket! De nye fartsreglene på sjøen, med en generell fartsgrense på 5 knop innenfor 50 meter fra land, kan skape problemer for lovlydige båtfolk, hevder generalsekretær Jan H. Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund, som de siste dagene har mottatt en rekke henvendelser fra båtfolk som er bekymret over hvordan det nye regelverket vil bli håndhevet i praksis. I motsetning til fart på land er fart på sjøen et relativt begrep fordi fart over grunnen og fart gjennom vann kan være svært forskjellig. Selv om stadig flere fritidsbåteiere anskaffer GPS, som måler farten over grunnen, er det store flertallet fritidsbåter utstyrt med en logg som måler farten gjennom vann. Med sterk medstrøm vil derfor båtens fart over grunnen være vesentlig høyere enn farten gjennom vann. Hvis det i tillegg er sterk medvind må farten økes for å kunne holde styringsfart. Måling av fart på sjøen med laser kan derfor ikke være absolutt, men må kombineres med skjønn, også sett i sammenheng med sjøveisreglenes bestemmelser om at båtens fører har ansvaret for at båten er manøvreringsdyktig. Et illustrerende eksempel er Glomma hvor strømmen går med 3-5 knops fart. For å holde styringsfart må en fritidsbåt gå med ca. 10 knops fart over grunnen mens loggen viser at båten går med ca. 5 knops fart gjennom vann. Det er dessuten et betydelig antall fritidsbåter som ikke er utstyrt med instrumenter for å måle fart, verken gjennom vann eller over grunn. Det nye regelverket kan derfor vanskelig håndheves i praksis og må oppfattes som veiledende både av kontrollmyndigheter og av båtfolket. Dette innebærer at de nye fartsbestemmelsene kan bidra til å undergrave respekten for lov- og regelverk, og vil i alle fall stille store krav til politiets vurderingsevne når det anvendes lasermåling av fart på sjøen. Båtfolk reagerer også på unntaket for bl.a. rutegående trafikk som følger en hovedled. Med et slikt unntak ville det være logisk at unntaket også gjelder annen trafikk som følger den samme hovedled. En slik kategorisk bestemmelse om fartsgrense ut fra avstand til land vil kunne føre til at småbåtflåten velger seilas i åpne farvann med større fare for sikkerheten. Det kan også stilles spørsmålstegn ved rettsikkerheten for båtfolk hvis fartsovertredelser vil bli behandlet på samme måte i Norge som i Sverige. I Tingretten i Udevalla i Sverige ble en norsk båtfører idømt bot fordi dommerne ikke var sjøkyndige og fulgte lovens bokstav til punkt og prikke. Farten som Kustbevakningens laser målte ble lagt til grunn til tross for at alminnelig sunt maritimt skjønn ville tilsi at det i dette tilfelle ikke var grunnlag for å bøtelegge båtføreren. Hvis det nye regelverket vil bli praktisert på samme måte i Norge vil påtalemyndigheten og domstolene få enda mer å gjøre, sier Jan H. Syvertsen. Takk for hjelpen, Baatplass-folk! Hilsen Jan Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
PanPan Svart 19.Mai.2003 Del på Facebook Svart 19.Mai.2003 Utmerket, her traff du spikern på hodet! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 19.Mai.2003 Del på Facebook Svart 19.Mai.2003 Dette synes jeg var et bra innlegg hvor en rekke viktige momenter er berørt. Bra jobbet! Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 19.Mai.2003 Del på Facebook Svart 19.Mai.2003 Enig! Her får man frem de faktiske problemene med fartsgrensen på en konstruktiv måte. Hvordan dette går brister og bærer med om håndheverne bruker hodet. Et annet argument blir at i trange leder som er si 120 m bred vil nå alle kjøre for full fart midt i leia istedefor å holde til styrbord. Neppe særlig gunstig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.