Jump to content

tilhenger, opplag og bil


Heba

Recommended Posts

Hei!

Her kommer noen dumme spørsmål om tilhenger og bil.

 

For å spare ca 8000 per år i opplag og servicekostnader, vurderer jeg å kjøpe en tilhenger til båten. Jeg har imidlertid flere spørsmål rundt dette.. Båten er en Uttern 5500DC. Med motor veier den ca 900++. Dvs, jeg kan kjøpe en henger som har tillatt totalvekt 1100kg. Så til spørsmålene:

 

1. Bilen jeg har er en Renault Scenice (flerbruksbil) m 1,6 90 hk. Er det sjanseløst å trekke ett tonn opp utsettingsrampa med en slik bil (samme størrelse ca som en golf)? Jeg er redd for at jeg rett og slett ikke kommer opp kneika med en bil med forhjulsdrift og 90 hk?

 

2. Kan båten stå på hengeren slik den er gjennom vinteren, eller må jeg f eks sette under noen leca-blokker slik at hjulene er i lufta?

 

3. Hvordan er det å kjøre lengre turer med så liten bil med tilhenger?

Link to post
Share on other sites

1. Bilen jeg har er en Renault Scenice (flerbruksbil) m 1,6 90 hk. Er det sjanseløst å trekke ett tonn opp utsettingsrampa med en slik bil (samme størrelse ca som en golf)? Jeg er redd for at jeg rett og slett ikke kommer opp kneika med en bil med forhjulsdrift og 90 hk?

 

2. Kan båten stå på hengeren slik den er gjennom vinteren, eller må jeg f eks sette under noen leca-blokker slik at hjulene er i lufta?

 

3. Hvordan er det å kjøre lengre turer med så liten bil med tilhenger?

<{POST_SNAPBACK}>

1. Tips: Finn ei rampe med støpt dekke. Ta med kost og fjern all sand og stein. Ta opp på flo. Første gang sikrer du med en trekkvinsj/talje etc fra bilens fremre slepekrok og bort til ett eller annet solid noe, så slipper vi å se deg på nyhetene. Ikke trekk båten helt frem på tilhengeren før du har kommet opp til flatt underlag, for baktung henger vil løfte bilen på kula, og dermed øker marktrykket på drivhjula. Det er av stor viktighet at hengerfestet går skikkelig i lås.

 

2. Skal du bruke hengeren til annet enn opplag, er det greit å være obs på at dekkene kan ta fasong av vinterlagring med stor belastning.

 

3. Med riktig kulevekt og litt turtall på motoren, er det utrolig hva som går. Det er greit å ikke kjøpe for liten henger, slik at man har litt justeringsmonn på hvor båten blir liggende på hengeren med tanke på tyngdepunkt. Spørsmålet er om du ikke passerer tillatt hengervekt...?

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips! Når det gjelder tillatt totalvekt på tilhenger er denne oppgitt i vognkortet til 1200 eller 1300 kg m brems. De rampene jeg ev kommer til å benytte har alle støpt dekke - og de er relativt slake - har noen ramper i nabolaget som går nesten rett opp...

Link to post
Share on other sites

Jeg strevde en del med min Audi A4 1,8 i vår da jeg skulle dra opp båten og henger opp en utsettingrampe. Båten og hengeren veier vel ca. 350 - 400 kg. Riktignok var det piggdekk på bilen (stål mot betong) samtidig som det var litt lavvann slik at jeg måtte rygge en del nedi rampen hvor det var litt sleipere, men slik er det jo ofte i utsettingsramper; det er alltid litt skitt, grus, vann o.l. som gjør at rampen kan være litt sleip. Tror nok du vil streve litt med å få tatt løs med 1 tonn hengende bak bilen. Det blir uansett en påkjenning på bilen med sluring og spinning. Finner du imidlertid en lang og slakk utsettingsrampe med godt og tørt dekke og gjør det ved høyvann så kanskje det går greit?

 

Etter en del kjøring med tyngre henger (1-2 tonn) i det siste, har jeg erfart at bil med automat og firehjulsdrift er suveren i så måte.

 

Se også denne linken.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Har tatt på land flere saga 20 snekker(1100kg + henger) med bil og henger. Bilen var en 1,8 Mondeo(125hk), og den sleit noe vanvittig! Luktet clutch lange veier. Klarte nok aldri å ta båten opp alene, men ved å bruke den andre bilen i tillegg som slepebil gikk det. Den andre gangen fikk eg en Chevrolet Taho til å ta den opp, og det gikk helt uten problem.

Dersom du kun skal båten opp for vinterlagring, er det kanskje en ide å låne en litt kraftig bil. Tror nok du sparer både penger og bilen på denne båten...

Link to post
Share on other sites

Har selv nesten samme båt som deg (uttern D55, 90 Merc). Fikk ikke båten opp med vår bil (Suzuki Baleno 1,6 100hk f.hj.drift) på slakk betong-slipp. Måtte ha hjelp av en annen bil som trakk meg, slik at vi var to biler som trakk i hengern. Må derfor bytte bil nå. Vil ikke risikere å sitte fast hvis jeg skal ta opp båten et annet sted en annen gang. Båten/hengern er såpass tung at jeg vurderer 4xdrift m/diesel (moment).

Link to post
Share on other sites

Det kom en kar og skulle sette ut en Nidelv 690 i havna vår og den var trukket av en WV caravelle. En av "havnegutta" hjalp han å koble av hengeren og brukte vinsjen som brukes til båtvognene for å sjøsette. Trenger kanskje en mann eller to for å styre hengerfestet, men det gikk veldig bra. Så finn en rampe der de har vinsj :yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

En liten ide jeg fikk sist jeg strevde med å komme opp fra utsettingrampen var å huke av henger med båt nede i rampen, kjøre bilen opp av rampen og parkere denne. Så ta wiren/stroppen på hengervinsjen å feste i draget på bilen for så å vinsje opp både henger og båt. Før jeg fikk prøvd denne ideen så kom det et par karer som hjalp meg å dytte på slik at jeg kom opp, men jeg tror nok at ideen kunne fungert. Det er vel ikke tyngre å vinsje opp båt og henger opp rampen enn det er å vinsje båten opp på hengeren? Hvis wiren/stroppen er er for kort så går det jo an å skjøte på med tau eller lastestropp.

Link to post
Share on other sites

Du skal være oppmerksom på at det er stor forskjell på hvor kraftig clutch det er på biler som er omtrent like ellers. Min forrige Honda CR-V 1999 modell greide bare så vidt å dra opp båten min som veier 1350kg inkl henger. Har nå 2004 modell Honda CR-V og denne napper opp samme hengeren uten at den viser antydning til å være overbelastet. Mitt råd er derfor! - Prøv bilen med tung henger før du handler.

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

En venn av meg har en Uttern D55 m 90 hk 4 takt. har kjører en honda accord den er nok i det letteste laget for å trekke opp. Men jeg pleier å hjelpe han med å få den opp av rampa med min bil (gammel Mitsubishi L300 med 60-70 dieselhester.) og har lite problemer med det... dette kommer nok av at slike kassebiller er nok noe lavere gearet så krefter i 1 gear er det nok av.

 

Så hvis du har en venn/bekjent som har en slik varebil eller noe, er det jo ikke så mye tid som kreves for at han/hun kan bare komme å nappe den opp på flat mark for deg ?

Utsetting tar han greit selv.

 

Ved opplag ville jeg kjøpt et par billige saksejekker på en bilrekvisita butikk og løftet dekkene klar av bakken.

og ikke minst:

Montere "gardena" stusser i bremseskjoldet slik at du får koplet på hageslangen og spylt skikkelig.!!

husk å ikke la den stå med brekket på.

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde min båt stående på henger i vinter. Da det er bare 2 stk kjølruller på hengeren la jeg noen treklosser mellom kjølen og hengeren. Satte hengeren på bukker slik at hjul og skrufjærene (Tredal) ble avlastet. Da blir båten også mere stødig å være ombord i ved evt. utbedringer etc.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil helt klart ikke anbefale deg å prøve på dette! Har selv en båt som veier 1100-1200 med motor, og altså ca 1500 med henger. Dette går greit å trekke langs veien med min Primera 1,8 2002mod men rygging på gårdsplass sliter utrolig mye clutch. Har aldri tørt å ta opp båten med denne bilen (har lånt stor bil). Enig med deg at det er veldig uøkonomisk å kjøpe ny bil for å trekke båten, men for mitt vedkommende ble det en Jeep Grand Cherokee 4,0l 4x4 95 mod som kombinert gubbe/båt og feriebil! Med 4 liter motor, 4x4 og automatgir går det som en drøm.

 

Husk på at dersom rampa er veldig slak så må du gjerne kjøre lenger uti for å greie å dytte av en såpass tung båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...