Jump to content

Skjøte coax til VHF

Nordboer

Recommended Posts

Fult mulig å skjøte coax med lodding. Men du får en stiv skjøt.

Tap får du uansett måte du velger for å skjøte.

Lodd senterleder og tape rundt denne. Brett over skjermer fra begge kabler, sørg for at de overlapper. Lodd gjerne skjerm i et punkt for å sikre god forbindelse. Forsegl med krympestrøme til slutt.

Metoden var godkjent i forsvaret i sin tid.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jeg har jobbet med coax i snart 40 år som ingeniør på KTV/bredbånd. Bruk F han kompress og F hun som skjøt. Tapet du får er <0,3dB, men du får return loss. Har du gjort dette riktig (som er nesten umulig å feile med hvis man bruker riktig verktøy), så er return loss under kravet. Jeg sjekker alltid skjøter i coax med reflektometer og sweep-målinger.

Tror mange misforstår dette med tap i dB. For eksempel så gir en forsterkning i spenning (U); 10 inn på en hybrid og 10000 ut gir 1000 i forsterkning som igjen gir 4 i log. På spenning så er U utledet av U^2/R, hvor R kan fjernes pga lik impedans på coax (eks 50 eller 75 ohm). Dette gir 2BEL som igjen gir x10 pga deci(Bel). Dette gir 20x til 4 (i log) og resultatet blir da 80dB i forsterkning (over en gitt impedans, f eks 50 eller 75 ohm). 50 ohm for VHF og 75 ohm for TV coax.

Jeg har skjøtet tusentalls coaxer i KTV nett opp gjennom årene, enten små drop RG kabler til KTV kunder, eller større coaxer i stamnettet. At mange sier at 3dB er en dobling av effekt (dBm) eller 6dB (dBuV), så er dette en del av det interne regnestykket.  Vi har tap også i fiberkjøter, men dette er minimalt. 

Så bruk F-skjøt, men med ordentlig verktøy. En twist on F gir stor returnloss og dermed refleksjoner, samt at den ikke er HF tett. En tuppskjøt stråler i alle retninger og må ikke brukes, det blir som en dårlig antenne. Tenk deg en coax som uendelig mange  LC ledd etter  hverandre.

Det var jo akkurat det jeg prøvde å beskrive. Bruk kompresstang (ikke krymp) og F hun-hun. Det med dB og Bel forklaringen (10x forskjell iom desi), var kun ment som en forklaring på at mange sier at man mister halvparten av spenningen (U) når man splitter et signal (6 dB spenning kontra 3dB på effekt, derfor 20 faktoren jeg refererte til). Viktig å skille mellom dB og spenning eller mW her (dvs dBuV eller dBmW).  Derfor mistolker mange at man mister halvparten av signalet når man legger inn en skjøt på en coax. dB begrepet (logaritmisk) er innført i antenneteknikk for enklere beregning av tap og forsterkning. Jeg tok et eksempel på forsterkning. Og bruk ikke twiston eller tuppskjøt. Da har man laget en antenne som stråler ut og inn ut av en coax som kan anses som en lang rekke av kondensatorer og spoler (ekvivalent). Samt at SWR blir helt på bærtur.

Redigert av Dykker (see edit history)

Kanskje billigere (og bedre) å kjøpe ny lang nok kabel enn kostbart verktøy og kontakter, dersom en ikke skal lage et utall slike skjøter. Det blir uansett den beste løsningen angående tap og refleksjoner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lindita skrev 1 time siden:

Endrer man mer impedans med en skikkelig lodde/isolasjonsskjøt enn ved å bruke en ikke spesifisert plugg? 

Ja, fordi impedansen bestemmes av dimensjon på senterleder, isolasjon og skjerm. Man får mistilpasning i en dårlig utført skjøt (se bildet av refleksjonsmålingen i posten lenger opp). Dette påvirker igjen SWR.

Lars H. skrev 50 minutter siden:

Kanskje billigere (og bedre) å kjøpe ny lang nok kabel enn kostbart verktøy og kontakter, dersom en ikke skal lage et utall slike skjøter. Det blir uansett den beste løsningen angående tap og refleksjoner.

Den er jeg helt enig i, men noen kabler kan ikke skiftes etter det jeg har sett. Selv så har jeg ei vhf antenne hvor kabelen bare forsvinner inn i antenna. Settet koster mellom 100 og 200kr på AliExpress eller eBay. 

Dykker skrev On 14.7.2018 at 19.03:

....... Bruk F han kompress og F hun som skjøt. Tapet du får er <0,3dB, men du får return loss. Har du gjort dette riktig (som er nesten umulig å feile med hvis man bruker riktig verktøy), så er return loss under kravet.........-

Dykker;

vad har du motsvarande for tap med PL-kontakter på en RG213 ?

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...