Jump to content

Volvo Penta DP-S vil ikke gå opp - hvor begynner jeg?

Napoli

Recommended Posts

Drevet på Nimbusen vil ikke gå opp igjen. Når jeg trykker på trim ned går pumpen, når jeg trykker på trim opp skjer det ingenting.

Jeg har forsøkt å bytte om på releene, men det utgjorde ingen forskjell. Det klikker ikke i releet når jeg trykker på trim-opp.

Hva er riktig feilsøkingsprosedyre her?

Drevet er et DP-S By-series 1998.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Da er følgende forsøkt:

1. Nye releer satt inn - ingen forskjell

2. Tatt av trimbryteren på gasspaken og sjekket ved å sette opp/ned direkte mot minus. Drevet går da ned, men ikke opp. Ingen reaksjon i drevet/trimpumpen i det hele tatt på opp.

3. Koblet fra harness på første punkt akterover, klippet av koblinger og testet hver enkelt ledning. Ved reversering av polene der, går drevet opp. (Sender trimsignal ned, som er reversert ved harnesskobling)

4. Sjekket alle koblinger mot motorblokk, og alle minuskoblinger der ser greie ut.

5. Sjekket alle sikringer jeg fant (er vel 3 stk?) de så greie ut.

Noe jeg har glemt/burde ha gjort mer?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Hei Napoli! Prøv å køyr straum rett inn på pumpa fyrst og fremst. Bytt så polaritet. Eg gjorde dette på mitt drev. Hos meg låg feilen i utruleg dårleg/gammal kopling. Ohmmeteret viste full kortslutning på kabelen (0 ohm), men når det skulle gå straum gjennom den så var det ikkje nok kontakt.

Pumpen går, både opp og ned - men av en eller annen grunn kommer ikke opp-signalet frem til pumpen. 

Fikk heldigvis kjørt drevet såpass langt opp at båten er brukandes - nå står det i mellomhøy stilling, så bruker jeg flapsene for å trimme båten ned...

Nå tror jeg forresten at jeg vet feilen - jeg tror at det er et brudd i opp-ledningen mellom trimbryteren og første punkt i harness. Hjalp å sette det ned på "papir" og lese gjennom min egen feilsøkning :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...