Jump to content

Hvilken propell / stigning passer best til Ibiza 20 Touring med Mercury 150 Optimax

morgull

Recommended Posts

Har nylig kjøpt en Ibiza 20 Touring SE med Mercury 150 Optimax. 

Bruker en Mercury Enertia 14x19 tommer propell på båten. 

Jeg får motoren opp i 6300 omdreininger/min og 42 knop når jeg kjører på max.

På rundt 5000 omdreininger så ligger jeg noe over 30 knop. Må med andre ord opp i høyt turtall for å få litt fart på skuta.

Har sjekket og denne motoren skal ha maks turtall på 5900 o/min. Trenger da en propell med større stigning.

Er det noen som har et godt tips på propell/stigning som hadde passet båten bra?

Er på utkikk etter gode «allround» egenskaper.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Hei

Ingen båter er helt like så det er noe vanskelig å si ... Jeg har styra mye rundt min båt med stort sett samme data som deg, det eneste jeg kan si er at du har veldig lav hastighet på 5000 omdr, burde hatt 5 knop mere. På min forrige båt, samme dimensjon som deg, så hadde jeg 14 1/2 x 22", men den var noe stor.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

propellen du har, hvordan oppleves den mtp egenskaper?   
Vil jo tro ca samme design med 1-2" mer stigning burde funke greit.. Evt noe 4 blads i 20" ...? 

Naboen her har samme båt med 200hk Yamaha hpdi , og kjører med Turbo og yamaha pro series propeller, og sierbegge funker finfint

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg ble litt usikker. Jeg finner vel Optimax har max rpm på 5600 eller 5750 - alt etter modell vil jeg tro. Den skal også ha rev limiter, så at du klarer 6300rpm på wot virker litt rart. Jeg tror jeg ville sjekket ut om turtelleren er helt frisk før jeg begynnte med propellbytte. Husker jeg regnet litt på propell på 135 optimax og angivelig/anslått maxfart på rundt 45 knop - og endte opp med 19" Mirage +, men det det er godt mulig Enertiaen gir mer rpm og må velges i litt større pitch. Men som sagt: Jeg ville sjekket turtelleren før noe annet.

Propellen jeg har gir båten en rask akselerasjon og tar båten i plan veldig hurtig etter min mening. Det eneste jeg føler er at motoren går med for høyt turtall ifh til fart som jeg nevnte over.

Å gå opp en tomme eller to som Ivar nevner er sikkert det som skal til, men det hadde vært kjekt å vite om det er en annen propell type som hadde egnet seg bedre.

Turtelleren min går bare til 6000 omdreininger,  men viseren passerer 6000 omdreininger med god margin og hvis det er samme skala etter 6000 omdreininger som opp til 6000 så viser turtallet ca 6300.

Jeg har også testet med en annen Mercury turteller med samme resultat.

Hadde motor på verksted i våres pga noen problemer med den og da fikk jeg beskjed om at de hadde testet den med belastning (Mener de kalte det dyno brems?). De hadde målt motoren til å yte 160 hk++. Vet ikke om dette har noe innvirkning på maks turtall?

Redigert av morgull (see edit history)

Ja, men det er noe som jeg ikke får til å stemme. Hvis vi tar utgangspunkt i de tallene vi vet:

https://bblades.com/propeller-slip-calculator/

Gearratio: 1,87:1

RPM@WOT: 6300

Pitch: 19

Slip: La oss si 10%

Da ender vi på 54,5 mph eller over 47 knop.

Når det er sagt: Det er sikkert mulig å finne en propell som gir litt mer fart (eller mindre slip i %) i cruisefart. Men det skal bli vrient å finne en propell som gir mer fart og samtitig har greie allroundegenskaper enn Enertiaen. Du kan selvsagt gå opp 1" i pitch på samme propell, og da vil turtallet i cruise (en gitt hastighet - f.eks. 25 knop) ligge litt lavere. Men det blir vanskelig å mene så veldig mye mer konkret når turtallet virker å være feil. En annen ting med propellvalg er hvordan propellen løfter/bærer båten. Jeg har bl.a. en Revolution 4 på Ibizaen, og den løfter hele båten opp. Den har også lavt slip i cruise, men klarer nok ikke å matche toppfarten til Enertia. Dermed blir det gjerne et mer subjektivt spørsmål om hva slags propell man liker best på båten.

Litt lesing om de mer kjente Mercury-propellene i sammenligningstest.

http://www.e-ribbing.com/index.php?option=com_content&amp;view=article&amp;id=280:enertia-vs-tempest-vs-revoloution-en&amp;catid=39&amp;Itemid=256&amp;lang=en

Når det er sagt: Jeg har sett tidligere i rapporter på nettet at Enertia-propellene av og til har veldig høy slip. Jeg la inn 20%, og da nærmer vi oss 42 knop som du rapporterer. Nå er slip-%en et tall som ikke forteller alt, men gjør det vrient å treffe på pitch - Enertiaen er en av de raskeste propellene som samtidig har mer normale egenskaper ellers. Så på en måte virker tallene ikke helt urimelige, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor rev-limiteren ikke slår inn. :)

Redigert av Solseng (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Hei "Solseng".

Har litt mer info til deg ang motoren min som du hadde nyttig info om i sommer.

Motoren var også innom et verksted i høst for rep.

De testet motoren på vannet etter rep. 

Jeg har en 21´ Ballistic som sto på båten når den var på verkstedet.

Når de testet den så fikk de ca 6200 - 6300 omdreininger på den.

Knop måleren viste ca 43 knop (ikke gps knop).

De sa at styreenheten er omprogrammert på den og at dette nok er årsaken til at turtallssperren ikke slår inn.

Motoren skal ha et maks turtall på 5600 omdreininger mener jeg han sa.

Ser i utregningen din over at gearratio er feil.

På min er gearratio: 2,00:1 (Har girkasse fra 135 hk´en).

Vet ikke hvor mye det spiller inn på beregningen din.

Det er en som er dyktig på propeller som har anbefalt meg en Mercury Tempest Plus 23´.

Tenker jeg prøver meg på den eventuelt en Mercury Enertia 23´

morgull skrev 11 minutter siden:

vil tippe at da stemmer tallene til Solseng straks bedre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Marulf skrev for 10 timer siden:

Hei, "solseng". Jeg har en Ibiza 20 touring med 135hk mercury V6. På en god dag går denne 40 knop med original alu propell. Hovedproblemet mitt er at båten begynner å "hoppe" når jeg trimmer den ut for toppfart. Vet du eller noen andre om dette kan ha noe med valg av propell å gjøre? Hvilken propell bør jeg ha for å unngå dette?

Hei. Det er Johan her.:smiley:  Det er vel typisk noe som skjer når det er for mye trim og propellen + skroget ikke vil gi mer løft/baugløft. Det finnes propeller som sikkert vil tåle mer trim enn standard alu, og det kan være at det hjelper. En annen ting jeg selv vil forsøke, er å heve motoren ett hakk opp. Blir dog ikke før til neste sesong.

morgull skrev for 6 timer siden:

...Motoren var også innom et verksted i høst for rep.

De testet motoren på vannet etter rep. 

Jeg har en 21´ Ballistic som sto på båten når den var på verkstedet.

Når de testet den så fikk de ca 6200 - 6300 omdreininger på den.

Knop måleren viste ca 43 knop (ikke gps knop).

De sa at styreenheten er omprogrammert på den og at dette nok er årsaken til at turtallssperren ikke slår inn.

Motoren skal ha et maks turtall på 5600 omdreininger mener jeg han sa.

Det er en som er dyktig på propeller som har anbefalt meg en Mercury Tempest Plus 23´.

Tenker jeg prøver meg på den eventuelt en Mercury Enertia 23´

Hei.:smiley: Ok, så du har 2:1 gearratio. Det gir litt mer mening. Men at du får opp mot 6300 rpm med en 21" Ballistic rimer ikke så veldig mye igjen - det gir i alle fall veldig høy slipp% - ca. 22% som er veldig mye. Kan det bety at motoren er montert veldig høyt på akterspeilet, og at propellen ligger "å ventilerer" litt, mon tro? Vet du hvilket hull motoren er boltet i på akterspeilet? Uansett må pri-1 være å få turtallet på toppfart ned på 5600ish rpm for å unngå skade på motor - enten ved å senke motor hvis den står for høyt montert, eller få en propell som takler så høy montasje. At styreenheten er omprogrammert virker litt rart. Er dette en båt/motor du har kjøpt brukt?

Du kan godt prøve en Tempest Plus. Det er en propell som tåler/liker å være høyt montert og som skal gi bra toppfart. Ikke fullt så bra på cruise/mellomfart. Hvis målet er å få lavere turtall på typisk cruisehastighet, ville jeg valgt en annen propell som har typisk mindre slipp i mellomregisteret.

Takker for svar! 

Motoren er boltet på hull nr 3.

B8D221A3-BD88-4B75-B4B2-01D010139423.jpeg.20fdf87661459142d514b6766c5444b5.jpeg

Ser at «flyndra» står ca et par cm over bunn på båten.

59FAE276-0D7D-409D-B324-005EE45A3877.jpeg.a7a45c1d5e80f71a4c9bc9fd55fdc2cf.jpeg

Jeg kjøpte båt med motor brukt av forhandler og kjenner derfor ikke forhistorien til motor godt.

Det er et velrenommert verksted som sier at styreenheten er omprogrammert, så da stoler jeg på det.

Iom at motoren også er testet til å yte godt over 160 hk i bremsebenk så er kanskje det også noe som bygger oppunder det i tillegg til at turtallssperren ikke slår inn?

Kan være at motorhøyden gjør at de propellene du har prøvd får mye slipp. Men ikke unormalt høyt heller - avhenger av hvilken type propell man bruker. En Tempest Plus 23" vil sikkert fungere bra. 4-blads propeller kan også være et alternativ hvis du er mer interessert i cruise-egenskaper. En Rubex HR-4 i 21" kunne også være verdt å prøve. Du mister kanskje en knop i forhold til Tempest Plus, men sannsynligvis bedre grep/skyv i lavere hastigheter.

Alternativt senke motoren et hull og prøve Enertiaen på nytt (for å se om slipprosenten går ned) eller en Mirage Plus. Hvilken pitch avhenger av hvor mye slipp man oppnår og hvilken propell det er snakk om.

Hei! Takk for svar. 

Da skal jeg få tak i en Tempest Plus 23’’ til neste sesong og satse på at den ‘’gjør susen’’. 

Blir spennende og se hva slags turtall/fart (og egenskaper) skuta får da.

Uansett så burde turtallet nærme seg det som er anbefalt for motoren min.??

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...