Jump to content

Draco 1800DC / Volvo Penta AQ151B

an10bill

Recommended Posts

Kjøpte meg en Draco 1800DC for 2 år siden. Båten skulle iflg selger gå helt fint, men da vi skulle ha den på vannet begynte problemene. Motoren fusker, virker ut til å gå litt på tre og litt på fire sylindere. Ved nærmere ettersyn var tennplugg-kabel nummer 4 helt ødelagt. Den ble byttet men ble ødelagt igjen etter litt tomgangskjøring... Den smeltet rett og slett. Det ble derfor lite sjøliv den sommeren.

I hele fjor stod båten på land grunnet andre ting som måtte prioriteres. 

I år skulle jeg igjen begynne å se på den. Det virker ut til å være tæring ved bakre eksosporten (visstnok vanlig problem på disse motorene) , så jeg fikk demontert manifolden for å få ting litt bedre i øyesyn og joda, selve manifolden er fin og hel, men den bakre eksosporten er helt ødelagt. Her står den glovarme eksosen rett ut på pluggkabelen - ikke rart den smelter, gir overslag og fusker. Tæringen er så alvorlig at her tror jeg rett og slett toppen må byttes....

Men hvor finner jeg ny eller brukt topp? Er det noen som har anbefalinger/tips om noen som enten kan sveise og fikse/reparere den toppen jeg har (tror det er alutopp), eller som selger reparerte/overhalte topper til denne motoren? Kan jeg bruke en topp fra bilmotor uten utfordringer, eller bør jeg gå for spesifikk marine topp? 

Hadde vært gøy å få doningen på sjøen, spesielt nå i dette fantastiske båtværet... Drittlei av å betale for båtplass andre året på rad, men ha båten på henger i hagen hvor den gjør lite nytte for seg... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...