Jump to content

Vannscooter, i naturreservatet Heddøla. Notodden kommune.

SamH

Recommended Posts

Enda en, en idiot på vannscooter, og en kjenner seg bare så jævla hjelpeløs. Her bader, svømmer, vasser, padler og leker vi. 
En unge i kano har hadde vært sjanseløs, enhver på en madrass drept, en svømmer likedan, jeg i kajakken hadde blitt påkjørt enda en gang.

Hvem i all verden skal stoppe dette? Skal noen med myndighet gjøre noe? Skal vi spenne wire over elva selv? 
Så langt fortrenger idiotene oss andre som ønsker å bruke naturen her uten å fortrenge andre. Det er bare nitrist hele greia. Please, please hjelp oss..

Og før noen raljerer i kjøresåfortjegvilserdegikkenoeproblemduerdustørska:
https://www.youtube.com/watch?v=JM9y0OTxhuI

Videoen er filmet her, midt i et naturreservat:
https://kart.gulesider.no/?c=59.553126,9.219460&z=17

Forskrift om naturreservatet:
https://lovdata.no/dokument/MV/forskrift/1978-04-28-17

Skal vi ha det sånn? Virkelig? Skal ingen gjøre noe som monner?

Ser ingen som bader, svømmer, vasser, padler og leker her jeg? Heller ingen unger i kano, noen på madrass, svømmere eller noen i kajakk?

Forbudet mot vannscooter i naturreservat er idiotisk, man bør i så fall forby enhver motorisert ferdsel med det samme. 

Idioter fins det dessverre over alt, og å forby vannscooterne er nok ikke svaret. Hadde det vært bedre om det var en Winrace med 30 hk som dro igjennom? Eller en Wesling med 200 hk slik som denne ?

Nei, gjør som de fleste av oss andre - nyt det fine været, la idiotene være idioter, om de er på vannscooter, eller sitter i en Baltic i 18 knop gjennom trang lei, eller en flybridgebåt som går altfor nærme en gummibåt... Det er for mange av dem der ute til å la seg irritere av alle sammen.

Redigert av Napoli (see edit history)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Det virker ihvertfall ikke å klage saken inn til et båtforum.

Det er politiet som skal informeres om lovbrudd, å anta at de ikke gjør noe før saken er anmeldt blir litt feil.

Evt. informere vedkommede om at han faktisk begår ett lovbrudd, kan være at han ikke vet det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

59 minutes ago, Napoli said:

Ser ingen som bader, svømmer, vasser, padler og leker her jeg? Heller ingen unger i kano, noen på madrass, svømmere eller noen i kajakk?

Forbudet mot vannscooter i naturreservat er idiotisk, man bør i så fall forby enhver motorisert ferdsel med det samme. 

Idioter fins det dessverre over alt, og å forby vannscooterne er nok ikke svaret. Hadde det vært bedre om det var en Winrace med 30 hk som dro igjennom? Eller en Wesling med 200 hk slik som denne ?[..]

Nei, gjør som de fleste av oss andre - nyt det fine været, la idiotene være idioter, om de er på vannscooter, eller sitter i en Baltic i 18 knop gjennom trang lei, eller en flybridgebåt som går altfor nærme en gummibåt... Det er for mange av dem der ute til å la seg irritere av alle sammen.

Ja, bare alt rasket i joller, kajakker, svømmere og slikt holder seg på land så vil det bli så fint for gutta med stor motor...

Redigert av millisivert (see edit history)
1 hour ago, Napoli said:

Kanskje er dette grunnen til så mye uvesen. Ser ikke, hører ikke, vet ikke. Hvorfor i all verden følge de dumme reglene da når ingenting *gikk* galt. Ser du ikke ikke selv hvor håpløst det er å argumentere slik? Det er fullstendig bevissløst, ansvarsfraskrivende, hensynløst, idiotiskt, erfaringssvakt, juventilt og fullstendig uten argumentasjonskraft. Add more anyone.

Idioten hadde heller ikke sett noe, hen hadde kjør på/i/over hva enn det var som lå i elva, hvordan skulle du argumentert da? At dritungen var dum som var der der når helten kom brasende?

Kjære nån, get real.

millisivert skrev 54 minutter siden:

Ja, bare alt rasket i joller, kajakker, svømmere og slikt holder seg på land så vil det bli så fint for gutta med stor motor...

Bedre å forby alt vi ikke liker... La oss stemme for at vi fjerner all "lystbåttrafikk" på sjøen. Det både bråker og forurenser, og hvem trenger egentlig å være på sjøen, det er jo bare fjas at de fleste av oss styrer rundt der ute med bråke-/forurensningsmaskinene våre. Dessuten kan det hende at den terger noen på land med et kamera...  

SamH skrev 14 minutter siden:

Kanskje er dette grunnen til så mye uvesen. Ser ikke, hører ikke, vet ikke. Hvorfor i all verden følge de dumme reglene da når ingenting *gikk* galt. Ser du ikke ikke selv hvor håpløst det er å argumentere slik? Det er fullstendig bevissløst, ansvarsfraskrivende, hensynløst, idiotiskt, erfaringssvakt, juventilt og fullstendig uten argumentasjonskraft. Add more anyone.

Idioten hadde heller ikke sett noe, hen hadde kjør på/i/over hva enn det var som lå i elva, hvordan skulle du argumentert da? At dritungen var dum som var der der når helten kom brasende?

Kjære nån, get real.

Da er jeg tydeligvis bevisstløs, ansvarsfraskrivende, hensynsløs, idiotisk, erfaringssvak, juvenil og fullstendig uten argumentasjonskraft.

Idioten som kjører den scooteren ser ut til å ha ganske god kontroll på hva han driver med. Hva sier at han ville kjørt med samme fart dersom det var noe/noen i elva? Høyst sannsynlig så han en åpen strekning foran seg, uten bølger og vind, hvor han for en gangs skyld kunne da på litt. Ser heller at de kjører fort på en slik plass enn i indre havn i Arendal i juli (noe man dessverre ser nok av).

At det virker som om det er høyere snitt av idioter på toppen av vannscootere enn det generelle snittet av idioter er kanskje fordi de er mer synlige? Jeg forsvarer vannscootere av én grunn - de er båter på lik linje med alle andre båter, og burde ha samme rettigheter (og plikter) som alle andre fartøy på sjøen. Det er også grunnen til at jeg syns forbudet mot vannscootere i naturreservat er helt idiotisk.

Når det gjelder argumentasjonen her - det argumenteres med at å utsette andre for fare ved å kjøre fort på sjøen/elv/naturreservat er helt forkastelig. Men å spenne opp en wire over en elv hvor det er trafikk er helt greit hvis det får "knertet" en vannscooterfører. Jaja, vi har vel alle våre måter å løse trivielle problemer på.

Nei, nå går jeg ut og nyter været, så får det generelle snittet irritere seg over det høyere snittet på toppen av vannscootere.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Stålwire ja, smarteste jeg har lest på lang tid og det var vel igrunn forventa av en som deg, da blir det jo ekstra lett for politiet og finne idioten som hang den opp ved en evt ulykke.

Gratulerer som potensiell drapsmann som sitter 7år i fengsel :) 

jeg så ikke noe som helst farligt der, han kunne stått stillestående iløpet av 50m med bremsen, han kunne hivd scooteren inn i en 180graders sving med iløpet av 20m lengde og 5m radius hvis han kan bruke redskapene. 

vi var 3 kamerater oppe i Telemark i går, bøelva så ut som en perfekt elv til å kjøre scooter i :) alle 3 kjente det kilte i magen bare av tanken :)

se her så sinnsykt Morro det ser ut. 

https://youtu.be/u7LaT8YH07c

Redigert av Grønngylt (see edit history)

Lecakuler har absolutt ingen verdens ting å si, de blir pulverisert av impelleren. Det værste som kan skje er at noen setter seg i rista og han mister 3knop, må ligge under tilhengeren å pirke de ut med en skrutrekker.

Men vet du hva som virkelig hjelper ? Dykkerdrakt og sikaflex som herder under vann i kjølevannsinntakene på riviera'n din @Phoebe, da slipper man unødvendig forurensing også. Eller er det bare greit å sabotere for de som har redskaper man ikke liker ? Så jeg kan helle ut 20L olje i en 90graders sving på veien kun siden jeg ikke liker biler ? 

Det blir trivligt med krig på sjøen og oppi elvene, folk med 50fotere som lager 1,5m bølger som sabotasje for kano/kajak padlere for eks, hvis det er mange som padler sammen så da er det jo sannsyneligt at det er flere som velter, 12stk til prisen av 1. Scooterkjørere og alle andre kan jo begynne å bruke kajakkene som rundingsbøyer eller hopp, det er bedre å ødelegge en kajakk enn å halshugge en kar med wire i 40-60knop.

Jeg ser du padler endel @SamH, han på scooteren er sannsynligvis like glad i elva og sjøen som deg, kan du ikke bare godta at folk har forskjellig smak på båt ? 

Lei deg en scooter en eller annen dag, skal garantere at du går av den med ett smil 

Jeg er jo ved litt ettertanke kanskje enig i at wire ikke er så bra. Ikke er det så gøy heller, det ligger allerede så mye igjen etter fløtinga at litt av moroa ved egeninnsatsen forsvinner. 
Men litt halvfet fiskescene derimot, .60 kanskje .90. En spole holder til to omganger, og den virker om dagen og.
Fort gjort å hive over og opp i trærne på andre siden, det kan skje den beste det, selv med fiskekort og alt..

Jo, det var nok en bedre ide. 

Og fra harmhjertet spøk til alvor forøvrig.

At noen i en gruppe med et så elendig image, som så til de grader har stigmatisert seg selv, gjør så lite for forbedre det.
Tvert imot argumenteres man for ulovlig kjøring, "fordi det ikke er farlig", "de svake kan bare holde seg vekk", osv.osv..

Hvor ille dum går det an å bli. Hvorfor rydder dere ikke opp blant dere selv? Hvorfor iall verden holder dere fortsatt på? Kjør lovlig, oppfør dere som voksne folk, ikke plag andre, hverken folk eller dyr. Slutt med all whataboutsomethingelse argumentasjonen.  Problemet er hvordan dere oppfører dere, ingenting annet. Og hadde dere oppført dere hadde dette aldri vært noe sak. Dere er helt og holdent deres egen skyld.

Nå går det sjelden en dag at det ikke er negativ omtale av scooterkjørere, og det fra fra høyst etterettlige kilder. 
Sist her idag: https://www.nrk.no/vestfold/blaser-i-vannskuterforbud-i-nasjonalparker-1.14127504

Hva forventer dere? Velvilje? Virkelig?

Det er synd at så kul teknologi er blitt så lett tilgjengelig at en hver idiot kan bruke den, og ved det ødelegge for seg selv og alle andre som identifiseres på samme måte.

Hva med og faktisk bare gi litt faen i hva alle andre gjør og passe på seg selv ? Men hvis man skal være så kjip at man gjør noe, så anmeld det.

Det er DU som har begynt og snakke om wire og drapsforsøk, brudd på reglene om motorisert ferdsel i nasjonalpark er bare en bot, men de tingene du snakker om ødelegger liv eller i værste fall dreper og gir mange år i buret og millioner i gjeld.

Men du er vel stueren og har aldri gjort noe uloveligt, aldri kjørt for fort, aldri kjørt bil dagen derpå, aldri tatt tak i armen til en unge hvis de har gjort noe galt, aldri laga ett bål når det er bålforbud, aldri sloss på byen, aldri tatt ett trekk av en feil type rullings? aldri planlagt ett drapsforsøk på folk med vannscooter. 

SamH skrev 50 minutter siden:

Hvor ille dum går det an å bli. Hvorfor rydder dere ikke opp blant dere selv? Hvorfor iall verden holder dere fortsatt på? 

Jeg venter fremdeles på at motorbåtfolket rydder opp blant seg selv. Alle vet jo at de fleste motorbåtfolk kjører i fylla, uten dødmannsknapp, forårsaker store redningsaksjoner og setter seg selv og andre i fare.

Forby styggedommen!

Synes det er rart at ingen av innleggene tar inn over seg at det er et naturreservat det er snakk om. Det er ikke et område som er reservert for badende, kajakker, langsomtgående båter eller de som liker fred og ro. Det er et område der de menneskene som ferdes, uansett metode, skal ta hensyn til plante-, dyre- og fugleliv. Slik kjøring som vist, viser ingen hensyn til dyre- og fuglelivet.

Det er det som er forbrytelsen her.

Frustrasjonen er forståelig, men å skade den som kjører vannscooter, det være seg fiskesen eller wire, eller skadeverk på scooter, det er ikke noe å diskutere en gang. Man vet ikke hvem man skader. Det kan være en 12 åring som har fått prøvekjøre far/onkel/tante/nabo sin scooter for fleste gang. Hadde mine egne barn blitt forsøkt halshugget av en miljøhippie som SamH hadde jeg blitt fryktelig sint, og det ender med en motpart som får igjen i tigangen. Da har man unødige problemer og krangler gående. Er vannscooter ulovlig i naturreservater så er det ulovlig. Ser man noen som kjører fort på vannscooter der, kan man forsøke å stoppe den ved å gi tegn, og si i fra. Får man ikke respons på tiltale, hadde jeg strukket meg til å knabbe dødmannen og informere om at den kan hentes på nærmeste politikammer. Jeg er helt enig i at man ferdes stille og hensiktsmessig, og kun med småbåt /kajakk/kano. 

Så, stille og hensiktsmessig med vannscooter ville vært helt feil? 

Når regelverket først tillater vannscootere, så må de sidestilles med all annen motorisert lysttrafikk til sjøs. Noe annet er en skjær idioti. En vannscooter i rolig gange er knapt hørbar. Dette unntaket for nasjonalparker gjør det bare vanskeligere å bruke vannscooter på fornuftig måte, og da gjenstår jo bare de som er villige til å bryte regelverket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...