Popeye70 Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) 46 minutes ago, Grønngylt said: 5 unger som leker hyler og skriker høyere enn en vannscooter i 60knop gjør, er det også forbudt med tanke på dyrelivet ? De 5 badende barna du bruker som eksempel er relativt stasjonære, og de bader trolig på et sted hvor mange andre har badet tidligere og det er tillatt. Er det på etablert plass og/eller har foregått over lang tid (årevis) har dyrelivet rukket å venne seg til det. En vannskuter i 60 knop raser gjennom området på en måte som forstyrrer dyreliv på en helt ny og uventet måte. Kanskje er det lettskremte dyr rundt svingen 150-200 meter opp elva? Nyfødte eller små et-eller-annet som skal prøve seg ut på vannet for første gang idet vannskuteren kommer farende. Eller kanskje er det en 16-åring i kajakk, på tur med moren sin. I 60 knop kommer den vannskuteren ganske fort og overraskende på de fleste. Det er vel hevet over enhver tvil at den vannskuteren kjører ulovlig. Noen har helt bevisst fraktet den til et sted hvor de høyst sannsynlig vet at det er ulovlig å kjøre den i viste hastighet, men de driter i det for egen underholdnings skyld. Jeg klarer ikke se noe formildende i dette. Det er et helt klart, overlagt lovbrudd. Jeg klarer ikke se at denne kjøringen tar hensyn til annet enn førerens leketrang. Jeg synes det er egoistisk og trist at enkelte setter seg selv foran natur og dyreliv på denne måten. Er det slik vi vil ha det - at enkelte tar seg til rette på denne måten? De ser en vannflate og tenker at her hadde det vært gøy å kjøre, uten å tenke på andre enn seg selv. Dette er et naturreservat, hvor man skal ta spesielt hensyn til naturen og dyrelivet. Det kan være dyrearter her som sliter med å opprettholde sin bestand. Vannet kan være et mellomstopp på en migrasjonsrute eller et sted hvor en sjelden fugleart trives. Ved å kjøre vannskuter her risikerer man at disse dyre- og fugleartene ikke lenger vil bruke vannet, og man ødelegger potensielt migrasjonsruter, mat- og vanningshull og små pusterom for disse dyrene. Naturen er en skjør balanse, og det er en grunn til at slike naturreservater finnes. Redigert 16.Juli.2018 av Popeye70 (see edit history) SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
altmuligbåt Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Problemet med disse "duste" reglene er at "duste" regler blir ikke fulgt. Og man mister respekt for regler. Ja er helt enig i at det gikk litt for fort der. Men reglen burde vært maks en hastighet. Ikke at en kjøretøy ikke kan kjøre der men et annet. Her på hvaler har vi i følge noen nye hurtig vedtatte lover ikke lov og kjøre tube med ungene med vannscooter i noen områder. Mens jeg godt kan kjøre det bak vår 70 fot kabincruser. Sorry. Klarer ikke forstå, eller følge slike regler. Lag samme regler for alle. Og ha politi ute som passer på at de blir fulgt. Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
nomen Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 (redigert) Så, når du synes at en regel er dustete, er det opp til deg å vurdere om den skal følges eller ikke? Det er dustete det,hvordan skal det bli her da, hvis alle skal følge slik duste retorikk? Det pipes stadig om like regler for båt og vannscooter, men de som lager dustereglene, har nok lagt merke til det samme som jeg og veldig mange andre. Majoriteten av vannscootere blir brukt/kjørt på en heeelt annen måte enn båt. Jeg har ikke sett en eneste vannscooter i år som har blitt kjørt på annen mæte enn, bånn pinne 100 meter en vei, sladd og sikk sakk og bånn pinne en annen retning. Så sikk sakk og sladd igjen. Att og fram, som ei flue. At det er noen som bruker den annerledes, der skjer nok, men "sorry mac" her er det som ellers i samfunnet, idiotene (som deg?som skal gjøre egene vurderinger av loven) som ødelegger for flertallet. I denne tråden, handler det om lelekjøring i naturreservat, det er ulovlig. Synes du det er dustete, så får du ta det opp med fylkesmann, eller politisk instans. Det er ett lovlig fattet vedtak, hva du og jeg synes om det, er det ingen som bryr seg om. Redigert 17.Juli.2018 av nomen (see edit history) Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
TerjeFjern Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 (redigert) nomen skrev 52 minutter siden: Jeg har ikke sett en eneste vannscooter i år som har blitt kjørt på annen mæte enn, bånn pinne 100 meter en vei, sladd og sikk sakk og bånn pinne en annen retning. Så sikk sakk og sladd igjen. Att og fram, som ei flue. Etter 3 ukers båtferie fra Oslo-Koster og retur har jeg sett mange vannscootere. Ikke en har kjørt slik du beskriver. Ble forbauset over dette for når jeg leser om vannscooterkjøring på nett virker det som om alle er idioter og alle kjører som beskrevet over. Redigert 17.Juli.2018 av TerjeFjern (see edit history) Link to post
Roger jo Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Mener det er sjøfartsdirektoratet sin skyld som ikke hadde ryggrad til å innføre båtsertifikat for de før 1980 og få innført hastighetsbevis, det er altfor mange uten noe form for opplæring som ødelegger, ingen har fortalt de hva en skipsførers plikter er. Hva kan en da forvente? Mener det er mangel på opplærin. holdninger og atferd og ikke promillegrensen alene som kan få ulykkene ned. Så får en heller diskutere om 5 k 100m fra land er veien å gå med tanke på N.parker og naturreservater. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mouche Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 9 hours ago, Grønngylt said: 5 unger som leker hyler og skriker høyere enn en vannscooter i 60knop gjør, er det også forbudt med tanke på dyrelivet ? Slike innlegg bare "fordummer" en ellers fornuftig, og viktig, diskusjon. Der er snakk om et naturreservat med de restriksjoner som der fremkommer av loven, like det, eller ikke. Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn