Jump to content

Hva spiser du på båtferie?

sjøpølse

Recommended Posts

Sommeren er definitivt her, og båtlivets gleder nytes  til det fulle! Pakking av klær og andre nødvendigheter er enkelt og greit, men planlegging av middager blir ofte en utfordring. Det blir mye pølse, burger og annen grillmat. 

Det er jo mange hensyn med holdbarhet, plassmangel i kjøleskap osv. Selv ser vi det at råvarer som kan brukes til flere forskjellige retter/middager er gunstig, dog går oppfinnsomheten lett i stå, og det blir mye av det samme.

Hvilke gode middagsretter anbefaler du?

Jeg har tre klappteiner ombord, og de blir flittig brukt. Det er vel og merke ikke av den lille typen som de bla har på Biltema. I dag har det vært krabbeklør og røkt pir på menyen  ?  Angående tomme krabber; de krabbeklørne vi har spist i dag var veldig fine. Noen ganger kan det være mye vann i klørne,  det var det ikke i dag. 

DSC_5619.JPG.f3b5db9331c468d075acd78c7547395a.JPG

DSC_5620.JPG.9abc6a5615f0e3bdc9771a79250f4826.JPG

DSC_5617.JPG.3b6f329a4ac15f0932ec6c2a8f782d52.JPG

Det blir mye grilling - pølser, (sommer-)koteletter, diverse skivet kjøtt, mais osv. Som tilbehør enten poteter eller potetsalat, pluss salat. I land blir det det vi finner på nærmeste restaurant/cafe.

Ellers funker halvstekte rundstykker til frokost osv, de holder lenger enn ferskt brød, men da må man jo ha en metode for å varme dem. Det går kanskje i den «stekeringen» du legger på blusset?

Som «reservemat» har vi litt boksmat, noen suppeposer osv. Det holder gjennom hele sesongen, og kan ligge i båten til det blir brukt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Vi går aldri (nesten) på restaurant i land. For en brøkdel av pengene det koster kan vi storkose oss med masse deilig mat ombord pluss medbrakt drikke . . . .

Hermetikk er ikke tema, bortsett fra makrell i tomat. Grilling betyr helst fisk i folie med løk og sitron og pepper og poteter i folie. Etter grilling av pølse (kun wiener er godkjent) blir det gjerne et par måneder til neste gang magen sier OK.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg må innrømme at både Snurring og Corned Beef er faste gjengangere. Har også litt enkel hermetikk tilgjengelig, som lapskaus, erter, kjøtt og flesk og Joika!

Ellers går det mye i litt enkle pastaretter, supper og nudler.. Til frokosten er egg og bacon nærmest selvskreven (sammen med Snurring eller Corned Beef - Død m,ann i boks.) Pølser, biffer, burgere, vafler og pannekaker står også på menyen.

Omniaen har jeg ikke brukt så mye ennå, men har varmet burgerbrød, pølsebrød og rundstykker og baguetter i den. Har planer om å lage pizza og omeletter i den også. Og kanskje en kake eller to? 

Vi får se når jeg kaster loss på Sørlandsferien min - jeg har bare vanlig spritbluss i båten (bruker gel mye), men all båtmat smaker godt om bord!

Det er mye som er begrenset i år med bål-forbudet, ikke minst av selvfanget.

å koke eller spidd-steke selvfanget mat på ett rekvedsbål er noe av det triveligste som finnes.

Så i år er det mye mye som må tilberedes ombord, også av det selvfangede.

Har både løs kokeapparat og grill som går på små gassbehodlere. Disse bruker jeg i cockpit oppi en kasse, slik at den dagen noe skulle skje så kan jeg enkelt lempe hele skjiten til havs. Ligger normalt på svai, så skal nok få det til å synke/slukke før det når strandsteinene i så fall :pray:

Av mat ombord i byssa går det mye i "alt i en form" og inn i ovnen type mat. Dette er en favoritt for meg, siden det da ikke er jeg som står for matlagingen, i motsetning til når åpen ild er involvert :giggle:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Til frokost blir det mye halvstekte rundtstykker eller brød med husstandens normale utvalg av pålegg. Kald melk hører naturlig til dette. Til lunsj blir det gjerne litt enklere. Polarbrød med syltetøy på spruteflaske har vært populært hos de minste. Liker selv å supplere med ost (gjerne vellagret Jarlsberg som har gått ut på dato noen måneder før) eller noe annet pålegg. Middag er ofte grillmat av ulik slag, svin indre-/ytrefilet, koteletter, kyllingfilet med salat og ris som tilbehør. Til kveldsmat vil en av ungene ha knust kavring med melk og sukker og de andre musliblanding med yogurt.

Redigert av tilplan (see edit history)
BØstrøm skrev for 16 timer siden:

Etter ny elektisk bysseovn, som man kan bake i(blandt annet); ihvertfall nybak brød. Store Litiumbattrier gir muligheter. Middag lages over mange timer. Kjøttgryter, levegryte, foliebakt ørret, stekte poteter til frokost, osv.. 

Håper du får til å lage mat uten å kjøre fossil forbrenningsmotor i prosessen, og hvis ikke, jeg håper du legger deg langt fra meg i uthavn.

Senest i helga kom det inn en båt og la seg kloss opp i oss på svai, og ikke før var ankeret i sjøen og motoren stengt, før aggregatet startet. Så av mat-osen ut som om det var matlaging som skapte behovet for å lage seg strøm der ombord.

Det er faktisk ganske sjenerende på en ellers stille sommerdag :thumbsdown:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Gratenger høres ut som en god plan. Dette bør vel også omnia'en kunne takle oppå spritblusset.

Ris og havregryn er jo greie ting å ta med seg. Sistnevnte funker til både frokost og kvelds.

Fort litt begrenset kapasitet i kjøleskapet, så ser for meg at pulvermelk eller lignende kan være lurt?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...