sjøpølse Startet 15.Juli.2018 Del på Facebook Startet 15.Juli.2018 Sommeren er definitivt her, og båtlivets gleder nytes til det fulle! Pakking av klær og andre nødvendigheter er enkelt og greit, men planlegging av middager blir ofte en utfordring. Det blir mye pølse, burger og annen grillmat. Det er jo mange hensyn med holdbarhet, plassmangel i kjøleskap osv. Selv ser vi det at råvarer som kan brukes til flere forskjellige retter/middager er gunstig, dog går oppfinnsomheten lett i stå, og det blir mye av det samme. Hvilke gode middagsretter anbefaler du? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Juli.2018 Del på Facebook Svart 15.Juli.2018 Det går i alt fra selv fanget fisk...nettopp satt garn.. til div. gratenger og biffer...og litt grilling..med forsiktighet.. husk brannfaren.. Sitér dette innlegget Link to post
Bølgebrus Svart 15.Juli.2018 Del på Facebook Svart 15.Juli.2018 Ute med jolla i dag morges; trakk garn og teiner: Brieflabb, rødspette og ørten krabber. Sammen med hvitvinsaus, urter og kokte nypoteter i nydelig uthavn; båtlivet er upåklagelig. Sitér dette innlegget Link to post
sjøpølse Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2018 (redigert) Selvfangst er selvfølgelig et godt alternativ, og man kan få til mye godt med litt tilbehør. I området rundt Tønsberg/Oslofjorden er det i hovedsak makrell og tomme krabber :) Andre gode forslag? Redigert 15.Juli.2018 av sjøpølse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Juli.2018 Del på Facebook Svart 15.Juli.2018 Kapteinkjeks selvfølgelig! Holder vel det???? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sjøpølse Svart 15.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juli.2018 Haha, kapteinkjeks går langt!! En annen ting; Vi har desverre kun spritbrenner i båten, det vil si ikke komfyr, men vi har en sånn "smultring" vi kan sette oppå som blir som en slags mini-komfyr. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 15.Juli.2018 Del på Facebook Svart 15.Juli.2018 (redigert) Selvfanget sjøpølse, stekt i panna! :-) Redigert 15.Juli.2018 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Jeg har tre klappteiner ombord, og de blir flittig brukt. Det er vel og merke ikke av den lille typen som de bla har på Biltema. I dag har det vært krabbeklør og røkt pir på menyen ? Angående tomme krabber; de krabbeklørne vi har spist i dag var veldig fine. Noen ganger kan det være mye vann i klørne, det var det ikke i dag. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
NilsPils Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Det vi finner/fanger under veis: strandkål, strandløk, diverse andre ville urter, sopp (lite i år), blåskjell, østers, makrell og annen selvfanget fisk, krabbeklør, strandsnegler, . . . . Ellers alt annet enn hermetikk eller ferdigmat. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bonus Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Tja, siden vi ferierer i Danmark, så må jeg jo anbefale Stegt Flæsk med Kartofler og Persillesovs. Mmm Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 (redigert) Besøk Slakteren i HOV (55 54.6918 N) som har lammekoteletter som smaker av LAM og mørnet T-bon Og en pg annen Rødspette med tilbehør. Som bonus får en Diesel til kr. 10,24. Redigert 16.Juli.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Faxen Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Trøndersodd på boks. Super på tur. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sjøpølse Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Jeg forstår vi må vi bør investere litt mer tid til å høste av havet (og øyene)! Trøndersodd er med som nødmat :D Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Det blir mye grilling - pølser, (sommer-)koteletter, diverse skivet kjøtt, mais osv. Som tilbehør enten poteter eller potetsalat, pluss salat. I land blir det det vi finner på nærmeste restaurant/cafe. Ellers funker halvstekte rundstykker til frokost osv, de holder lenger enn ferskt brød, men da må man jo ha en metode for å varme dem. Det går kanskje i den «stekeringen» du legger på blusset? Som «reservemat» har vi litt boksmat, noen suppeposer osv. Det holder gjennom hele sesongen, og kan ligge i båten til det blir brukt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
NilsPils Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Vi går aldri (nesten) på restaurant i land. For en brøkdel av pengene det koster kan vi storkose oss med masse deilig mat ombord pluss medbrakt drikke . . . . Hermetikk er ikke tema, bortsett fra makrell i tomat. Grilling betyr helst fisk i folie med løk og sitron og pepper og poteter i folie. Etter grilling av pølse (kun wiener er godkjent) blir det gjerne et par måneder til neste gang magen sier OK. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Pequod Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Jeg må innrømme at både Snurring og Corned Beef er faste gjengangere. Har også litt enkel hermetikk tilgjengelig, som lapskaus, erter, kjøtt og flesk og Joika! Ellers går det mye i litt enkle pastaretter, supper og nudler.. Til frokosten er egg og bacon nærmest selvskreven (sammen med Snurring eller Corned Beef - Død m,ann i boks.) Pølser, biffer, burgere, vafler og pannekaker står også på menyen. Omniaen har jeg ikke brukt så mye ennå, men har varmet burgerbrød, pølsebrød og rundstykker og baguetter i den. Har planer om å lage pizza og omeletter i den også. Og kanskje en kake eller to? Vi får se når jeg kaster loss på Sørlandsferien min - jeg har bare vanlig spritbluss i båten (bruker gel mye), men all båtmat smaker godt om bord! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Erik Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Det er mye som er begrenset i år med bål-forbudet, ikke minst av selvfanget. å koke eller spidd-steke selvfanget mat på ett rekvedsbål er noe av det triveligste som finnes. Så i år er det mye mye som må tilberedes ombord, også av det selvfangede. Har både løs kokeapparat og grill som går på små gassbehodlere. Disse bruker jeg i cockpit oppi en kasse, slik at den dagen noe skulle skje så kan jeg enkelt lempe hele skjiten til havs. Ligger normalt på svai, så skal nok få det til å synke/slukke før det når strandsteinene i så fall Av mat ombord i byssa går det mye i "alt i en form" og inn i ovnen type mat. Dette er en favoritt for meg, siden det da ikke er jeg som står for matlagingen, i motsetning til når åpen ild er involvert Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
tilplan Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 (redigert) Til frokost blir det mye halvstekte rundtstykker eller brød med husstandens normale utvalg av pålegg. Kald melk hører naturlig til dette. Til lunsj blir det gjerne litt enklere. Polarbrød med syltetøy på spruteflaske har vært populært hos de minste. Liker selv å supplere med ost (gjerne vellagret Jarlsberg som har gått ut på dato noen måneder før) eller noe annet pålegg. Middag er ofte grillmat av ulik slag, svin indre-/ytrefilet, koteletter, kyllingfilet med salat og ris som tilbehør. Til kveldsmat vil en av ungene ha knust kavring med melk og sukker og de andre musliblanding med yogurt. Redigert 16.Juli.2018 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Bølgebrus skrev for 18 timer siden: Brieflabb Brieflabb må da være en fransk fisk? Sorry, kunne ikke dy meg. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
BØstrøm Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Etter ny elektisk bysseovn, som man kan bake i(blandt annet); ihvertfall nybak brød. Store Litiumbattrier gir muligheter. Middag lages over mange timer. Kjøttgryter, levegryte, foliebakt ørret, stekte poteter til frokost, osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Bølgebrus Svart 16.Juli.2018 Del på Facebook Svart 16.Juli.2018 Key Freak skrev for 2 timer siden: Brieflabb må da være en fransk fisk? Sorry, kunne ikke dy meg. Nei,nei. Glupsk ost som ligger helt stille på bunnen; venter på å bite deg i tåa Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 BØstrøm skrev for 16 timer siden: Etter ny elektisk bysseovn, som man kan bake i(blandt annet); ihvertfall nybak brød. Store Litiumbattrier gir muligheter. Middag lages over mange timer. Kjøttgryter, levegryte, foliebakt ørret, stekte poteter til frokost, osv.. Håper du får til å lage mat uten å kjøre fossil forbrenningsmotor i prosessen, og hvis ikke, jeg håper du legger deg langt fra meg i uthavn. Senest i helga kom det inn en båt og la seg kloss opp i oss på svai, og ikke før var ankeret i sjøen og motoren stengt, før aggregatet startet. Så av mat-osen ut som om det var matlaging som skapte behovet for å lage seg strøm der ombord. Det er faktisk ganske sjenerende på en ellers stille sommerdag Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
BØstrøm Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Det er der store batterier, og stor dynamo, er tingen. Hverken landstrøm, generator, eller annet, på 4døgn, og vi lagde middag, brukte 2 kjølebokser, kokte kaffe osv, og hadde fremdeles ca 40% igjen på batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 BØstrøm skrev Just now: Det er der store batterier, og stor dynamo, er tingen. Hverken landstrøm, generator, eller annet, på 4døgn, og vi lagde middag, brukte 2 kjølebokser, kokte kaffe osv, og hadde fremdeles ca 40% igjen på batteriene. Eksempel til etterfølgelse. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
sjøpølse Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Gratenger høres ut som en god plan. Dette bør vel også omnia'en kunne takle oppå spritblusset. Ris og havregryn er jo greie ting å ta med seg. Sistnevnte funker til både frokost og kvelds. Fort litt begrenset kapasitet i kjøleskapet, så ser for meg at pulvermelk eller lignende kan være lurt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.