Jump to content

Hva spiser du på båtferie?

sjøpølse

Recommended Posts

TMM skrev for 6 timer siden:

Tja, tenkte å prøve denne: Moules au roquefort

Fikk retten servert i en fransk småby ved middelhavet, beste blåskjellene jeg har smakt ihvertfall :)

grei start den oppskriften, men fryktelig lite hvitløk og fryktelig mye vann

ikke gris til skjellene med vann etter at de er vasket - kok i hvitvin - lag fiskesuppe/skalldyrsuppe på væsken som blir til overs

jeg drysser ofte frisk gressløk på - ok det

og godt med hakket løk

----

noen ganger mekker jeg til en litt annen variant enn din oppskrift,

starter med omtrent det samme som du;

deretter plukker jeg blåskjellene ut litt pepper/salt på og en liten ostebit i hvert skjell - deretter grilling - blir høvelig det

(har noe leamikk som gjør det greit å grille skalldyr på gassflamme)

(ellers; mye bra blåskjell i Frankrike/Middelhavet,

men de beste blåskjellene jeg får er i Bryssel (i den delen av byen som snakker fransk vel og merke)

tror skjell flest i Bryssel kommer fra Frankrike/Middelhavet - blir kjørt nordover i lastebil hver natt)

V8 rules.

Det blir mye grillmat, og for mange frokoster med egg og bacon. Dette merkes ved at buksene har krympet, når jeg nå er tilbake på jobb etter ferien...

Tidligere har vi vært "fæle" til å spise ute når vi har vært i gjestehavn. Men denne sommeren har vi vært mye flinkere til å lage maten selv ombord. En favoritt for ungene er svenske kjøttboller i fløtesaus, med pommes noisettes og brokkoli som tilbehør. 

Undertegnede fikk seg også to kongemåltider med selvfangende blåskjell, dampet i sjøvann hvitvin og fløte og diverse krydderier. Det var fantastisk godt og kortreist:)

Har ikke komfyr i båten, men bruker Omnia ovnen mye, men "ny" komfyr står i garasjen og er et av flere vinterprosjekter.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

@sjøpølse Det fungerer godt:) Putt litt bakeark i bunnen og hell på. Bruk medium varme på blusset og ved kulene litt innimellom.

Noisettene kan fint ligge noen dager i kjøleskap, tror vi hadde de liggende i en 4-5 dager uten at det gjorde noe. En annen slager i omniaen er å lage pizza av rulle deig. Fyll den med ønsket fyll og rull den til en pølse og legg den ned i formen (bruk bakeark!) Nam nam!

Til dessert kan man kjøpe Toro sjokoladekake el brownie, blir knallgodt:) 

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

On 7/16/2018 at 1:14 PM, Popeye70 said:

Ellers funker halvstekte rundstykker til frokost osv, de holder lenger enn ferskt brød, men da må man jo ha en metode for å varme dem. Det går kanskje i den «stekeringen» du legger på blusset?

Jeg har en Magma gassgrill som jeg har rigget til i et flaggstangfeste bak på båten.

Er det noen som har forsøkt å steke rundstykker i en sånn en?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Champaniefrokost (må være bollinger) egg bacon og Heiz bønner , GT med masse is til lunch. Prosecco og hummer til mellom måltid. Libanesisk middag med Tabbouleh og kjøttboller og mye annet snacks. Til kvelds blir det ofte gresk salat, tzatziki og grillede souvlaki, gris eller hest. Til nachspiel går det med litt Zacapa evt. Talisker sammen med en god sigar fra Cuba. Gjentas ved behov.

NilsPils skrev On 16.7.2018 at 7.13:

Det vi finner/fanger under veis: strandkål, strandløk, diverse andre ville urter, sopp (lite i år), blåskjell, østers, makrell og annen selvfanget fisk, krabbeklør, strandsnegler, . . . .

Har sagt det før, og sier det igjen ; dere er knallflinke til å høste av naturen når dere er ute på tur :thumbsup:

Du nevner strandkål, er det denne du snakker om da? 

DSC_5638.JPG.9086e2b31e275bfc34eb57dc02c56203.JPG

Kan du si litt om hvordan man griper an en slik busk?  For meg er det der gresk :giggle:

13 hours ago, Komodo said:

..........................

Du nevner strandkål, er det denne du snakker om da? 

Kan du si litt om hvordan man griper an en slik busk?  For meg er det der gresk :giggle:

Det er den på bildet, ja. Den vokser på flere av øyene i Hvalerområdet, som regel helt nede i strandkanten. Det ewr ikke så veldig mye noen steder, så da høster vi ikke for mye . . . .

Vi brekker av blader tidelig om våren og spiser dem rå. De er da veldig sprø og gode. Stenglene kan tilberedes som asparges og blosterknoppene som brokkoli. Kona spiser nesten hele planten.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Komodo skrev On Monday, July 16, 2018 at 2.58:

Jeg har tre klappteiner ombord, og de blir flittig brukt. Det er vel og merke ikke av den lille typen som de bla har på Biltema. I dag har det vært krabbeklør og røkt pir på menyen  ?  Angående tomme krabber; de krabbeklørne vi har spist i dag var veldig fine. Noen ganger kan det være mye vann i klørne,  det var det ikke i dag. 

DSC_5619.JPG.f3b5db9331c468d075acd78c7547395a.JPG

DSC_5620.JPG.9abc6a5615f0e3bdc9771a79250f4826.JPG

DSC_5617.JPG.3b6f329a4ac15f0932ec6c2a8f782d52.JPG

Mat ska'rem ha....har studert det nederste bildet  og drar kjensel på den bolten der....formet som en T og heller 30gr mot nord. Tisler  ...mot vest...inn gjennom kanalen eller rett inn fra sør. ..

Jeg foretrekker det enkle...Bjelland fiskeboller med et dryss av karri over og loff med smør ( first price)

vanntrivsel skrev 6 minutter siden:

.har studert det nederste bildet  og drar kjensel på den bolten der....formet som en T og heller 30gr mot nord. Tisler  ...mot vest...inn gjennom kanalen eller rett inn fra sør. ..

Spot on :thumbsup: 

Du har ikke kommune i signaturen din, hvor holder du til?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...