Jump to content

Klarer ikke anbefalt turtall på min Volvo Penta D1-13


alf-inge

Recommended Posts

Hvorfor er det ikke mulig å få min Volvo Penta D1-13 til å gå med optimalt turtall under belastning? I dag klarer jeg ikke ikke mer enn 2400 omdreininger med maks pådrag og nysmurt båt. I medvind. Volvo anbefaler 2900-3300 som maks omdreiningstall. På tomgang når jeg 3300 uten problem.

 

Fakta:

  • Motoren har vært infisert med saltvann (årsak: feilmontert våteksos, et helt annet kapittel).
  • Motoren ble reparert av autorisert Volvo-verksted, der de byttet diverse deler med overflaterust (eks. vippearmer, ventiler, stoppsolenoid, m.m.), og ellers kjørte gjennom diverse omganger med ren olje.
  • Verksted er konkurs, ikke mer å hente der.
  • Før reparasjonen klarte jeg 2900 med belastning uten problem.
  • Har forsøkt å få byttet propell til en lettere, men Flexofold påstår at den propellen jeg har er rett til den båten med den motoren. De mener det er bortkastet å bruke noen tusen på andre propellvinger. Propellen jeg har var jo rett før reparasjonen.
  • Har byttet både grovfilter og finfilter, for å være sikker på at motoren får nok diesel. Forøvrig er dieseltanken ren og fin.
  • Har byttet luftfilter for å sikre at motoren får nok luft. Det gamle var forøvrig rent og pent.
  • Demonterte gassvaier og ga maks pinne direkte på motoren. Ingen forandring.
  • Har sjekket turtelleren med tachometer, turteller viser riktig.
  • Har god gjennomstrømming av sjøvann i eksosen, og kjølevæsken ser fin ut.

 

Siden jeg har hørt at man ikke bør gå med maks pådrag over tid, legger jeg meg vanligvis på 2000 omdreininger, og det går forsåvidt greit. Men 4,5 - 5 knop er litt sakte som marsjfart. Det hadde vært greit å kunne øke til litt nærmere 6 knop (slik jeg kunne med før reparasjonen) de få gangene man har det travelt i vindstilla.

 

Så om det er noen som har en teori eller et godt forslag på hva mer jeg kan prøve, så er jeg meget takknemlig!

Link to post

Det er jo en ny motor. Vann i oljen ble oppdaget på førstegangsservicen. Så ny motor er ikke et aktuelt alternativ. Alternativet til å finne ut av dette er å fortsette å tusle i 4,5 knop. Har jo heldigvis seil som hjelper på farten så snart det blåser litt.

 

Har som sagt byttet luftfilter. Kjørte meg en tur uten filter for å sjekke det alternativet også. og mellom luftfilteret og innsugingsventilene er det vel ikke noe som kan bremse luftstrømmen? Kanskje verkstedet har glemt en tvist-dott inni der. Må jammen sjekke neste gang jeg drar til båten.

Link to post

Om motoren får for lite luft ville den jo gi sort eksos, men det er kanskje ikke så lett å se med våt eksos. Sjekk at ventilene er rett justert de skal for øvrig være svært ute av laget for å gi en slik feil. Kan registret være satt et hakk feil? Det er jo en tilmålingsventil på pumpa men ville vell ikke ha rørt den før jeg var helt sikker på at alt annet var riktig.

Link to post
1 hour ago, Bårdp said:

Om motoren får for lite luft ville den jo gi sort eksos, men det er kanskje ikke så lett å se med våt eksos. Sjekk at ventilene er rett justert de skal for øvrig være svært ute av laget for å gi en slik feil. Kan registret være satt et hakk feil? Det er jo en tilmålingsventil på pumpa men ville vell ikke ha rørt den før jeg var helt sikker på at alt annet var riktig.

 

Takk! Gode tips. Skal sjekkes. Eksosen er så godt som usynlig, bortsett fra det første halve minuttet etter kaldstart da det kan være antydning til lys grå eksos.

 

1 hour ago, Ventus said:

Ny motor og autoritet verksted - kjøp og installasjon som en ordre?

 

Dessverre. Kjøpte motor, men installerte den selv. Nå kan jeg alt om våteksos, men ikke da. Leverte til reparasjon siden jeg var overbevist om at det var feil på motoren og dermed reklamasjon. Verkstedet klarte ikke å finne ut hvordan vannet hadde kommet i olja. Det var jeg selv som fikk mistanke, og leste meg opp på eksosløsninger. Siden jeg mener rett skal være rett, kunne jeg ikke da kreve at konsekvens av min feilmontering skulle belastes andre. Dermed røk også fabrikkgarantien, verkstedgaranti og eventuelle rettigheter i henhold til kjøpsloven.

 

Kan si så mye at det hadde blitt både billigere og bedre og fått motoren ferdig montert. Men det hadde jeg ikke lært så mye av ...

Redigert av alf-inge (see edit history)
Link to post
Guest Thostr

Det nye testamente, altså Caldera sin bok "Boatowners mechanical and electrical manual" ( 4. utgave) har en seksjon om 'loss of performance'. Her peker han på følgende mulige faktorer og symptomer (side 501):

 

* High back pressure - restriksjoner i eksos-systemet (design, karbonisering osv). Sannynligvis vil det være svart røyk fra eksosen

* Banking, på drivstoffsiden som kan skyldes injektor-problemer m.v., og 'mekanisk banking' relatert til slitasje i selve motoren

* Tenningsfeil, som kan relatere til kompresjonsproblemer, problemer med eksosventil osv 

* 'Hunting'/jaging, som kan være relatert til vann i drivstoff, tette filtre osv

* Vibrasjoner, kan være relatert til løse motorfester o.a.

... listen fortsetter

 

Mange av punktene har detaljerte beskrivelser av prosedyrer og sjekklister som kan brukes for å avgjøre om man har det aktuelle problemet. Alf Inge - du har jo boken, kanskje verdt å sette seg på studerkammeret litt og se om noe av dette har anvendelse hos deg?

 

Siden motoren oppnår ok turtall når den ikke er under belastning så synes jeg det høres ut som om det kan være begrensninger enten på drivstoff-siden eller eksos-siden som forårsaker at du ikke oppnår den trekk-kraften du har behov for, og ikke mekaniske begrensninger i motoren. 

Link to post

Du har ikke sagt fra deg noen ting ift. kjøpsloven - og så lenge det som har vært feil og er utbedret ikke har sammenheng har du fortsatt noen muligheter. Hvis VP utbedring som du har betalt for (?) er problemet er det også VP ansvar muligens.

 

Byttet vipper; riktig ventiljustering?

 

Sett opp en kronologisk rekkefølge av ting så blir det lettere å synse. Ta med timetall/datoer etc.

Link to post

Jeg mistenker at vann I oljen har svekket innsprøytningspumpen på et vis, enten ved at regulatoren er blitt treg eller at plungere eller ventiler er rustne og derfor utette. Så en pumpeservice kunne nok vært lurt. Ta med dysene også, så vet du at den siden er OK etterpå I alle fall.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 11 måneder senere...

Hadde i dag ei økt på motoren sammen med min bror som har vesentlig større kompetanse og erfaring med motormekking det det undertegnede har. Vi gikk gjennom drivstofflinja fra tank og filtre til dysene, luftinntak, ventiler og ellers alt vi kom på. Ventilklaringene var litt ute av lage på en av innsugingsventilene, men bare nok til at jeg ble kvitt en liten antydning til ventilbanking som jeg hadde på kald motor. Ellers var det ingen forbedring på turtallet. Motoren ellers går så mykt som et katteskinn,  nesten uten vibrasjon selv på full last, uten synlig eksos, og uten noe problem, unntatt at jeg mangler noen hundre omdreininger ved belastning. Vi åpnet ikke for å sjekke registeret, det er en større operasjon. Dersom registeret hadde vært et hakk feil, ville ikke motoren gått så rent og mykt, mente bror min.

 

Det kan virke som om høytrykkspumpa ikke klarer å levere nok ved belastning. Uten propellen innkoblet, dro den lett opp til 3350 omdreininer. Men med propellen innkoblet, ble maks turtall 2400, mot 2900 omdreininger før reparasjonen nevnt først i tråden.

 

Etter at jeg kom hjem, har jeg lest litt mer i verkstedhåndboka til motoren. Motoren har en rent mekanisk høytrykkspumpe, som drives direkte av en kamaksling. I verkstedhåndboka er det nevnt at høytrykkspumpa er montert med en skims/pakning mellom flens og motorblokk. Og at pumpa må monteres med en pakning med samme tykkelse ved remontering, dersom det ikke er gjort endringer på kamakslingen, blokka eller pumpa. Verkstedet som reparerte er konkurs, men kan det tenkes at de har montert tilbake pumpa med en annen, tykkere pakning, slik at slaglengden som pumpa jobber med er blitt mindre enn den opprinnelig var? Hvis jeg tenker rett, ville det medføre at pumpa leverer mindre drivstoff hver gang enn den pumper, noe som kan forklare manglende ytelse ved belastning.

 

Er jeg helt på bærtur her? Det hadde vært kjekt om noen motorkyndige kunne bekrefte eller avkrefte teorien min.

Link to post

Forbehold, privat og begrenset erfaring: 

Gitt at drivstoff-fødepumpe og høytrykkspumpe er i orden, er vel dysene å mistenke når det gjelder turtallet.

Motoren kan gå fint 

Vann i drivstoffet vil ødelegge dysene gradsvis. Dysene tar kort kort tid å ta ut.

Lurt å levere dem til sjekk, man ser på måten dysene sprer drivstoffet på om de er åpenbart dårlige.

 

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Som han sa: "Godt forslag, men nei."

 

Det er tre årsaker til at jeg avviser forslaget om at dysene er problemet.

1. Problemet med turtallet kom ikke gradvis, men i løpet av et verkstedopphold.

2. Har ikke hatt vann i drivstoffet den tiden jeg har hatt båten. Vannutskilleren har ikke sett en dråpe vann. og tanken er ren og pen innvendig. Har et par ganger sugd opp to-tre spiseskjeer vann fra bunnen av tanken, men anser det som usannsynlig at det skulle passert vann gjennom vannutskilleren og til motoren.

3. Det er ikke antydning til synlig eksos. Slitte dyser ville gitt synlig eksos.

Link to post
index skrev On 18.6.2019 at 8.50:

Det kan tenkes, det vil I så fall føre til slike symptomer som dette vil jeg tro. Men det virker rart at et VP verksted skal gjøre en slik feil da...

 

Det er kanskje en grunn til at de gikk konkurs, som eneste Volvo Penta forhandler/verksted i Norges største fiskevær ... 

Link to post

Kan du ha fått andre deler/dyser satt inn i din motor?

Er vel mye 'armer og bein' kaos før en konkurs, kanskje?

Hvis du hadde sett de verkstedene jeg har sett... Ikke alle som har bokser med dine deler i, nei.

Edit:

Hvis vi antar at følgende er eliminert:

* Blow-by / forhøyet friksjon mellom stempel og sylinder pga slitte/feil stempelringer (innkjøring gjort med byttede?)

* Forkoksinger på stempeltopp og/eller sylindertopp

* Utett topp-pakning

* Ventiler helt ute av justering

* Fortetninger i eksos-utløpene

* Tett luft-tilførsel

* Fortetninger i drivstoff-tilførsel i slanger, hull-skruer i alle tilkoblinger og banjo-nippler. (Tatt ut og sett/blåst?)

 

Så peker mye mot pumpe-funksjonen som du nevner samt dysene.

Eller hva?

 

Redigert av småbåtentusiasten
Tillegg (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...