Grand Banks jr Startet 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2018 (redigert) Jeg har overhalt sjøvannspumpen og monterte den i går. Ventet til i dag med å starte pga noe pakningssilikon. Fornøyd og glad prøvde jeg å starte nå, men motoren vil ikke starte. Kom bittelitt etter en god kinning , men bare et bittelite "ras", så stille. Prøvde flere ganger. Motoren har fungert kjempefint før dette. Sist for 1 uke siden rrtt før jeg tok ut vannpumpen og dro på ferie i bil. Båtmotoren starter alltid etter ca 1 minutts gløding. Starter stort sett etter noen få sekunders kinning. Høres ut som den ikke får diesel. Sjekket den ene dieseltanken i mannhullet, og det er ca 1/4 igjen på den. Dvs i alle fall 60 liter. Så neste er å sjekke filterne. Kan jo ha lagt seg noe dritt et sted. Kommer ikke til tank nr 2 så enkelt. Men primepumpen er veldig lett. Finnes ikke motstand med å bevege pumpehendel opp og ned. Minnes det skal være motstand. Var i alle fall det på mine tidligere biler. Åpnet såvidt lufteskruen på filteret (etter primepumpen) og da hørte jeg hvesing (luft som går ut). La seg litt diesel i kanten av skruen. Bare litt fuktig. Kan pumpe med primepumpen, men er ingen motstand. Kjennes ikke ut som det kommer noe eller at den gjør noe. Kan belgen, eller hva det er inni denne, være morgen? Det ser ut som om tank nr 1 er direkte linket til tank nr 2. Tank nr 2 er linket til grovfilter. Har ikke vannutskillerkopp (i glass). Deretter videre til primepumpe og finfilter. Har ikke luftet denne motoren før. Kjøpte den i fjor sommer. Redigert 16.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Tenkte meg litt om. Skrudde av finfilteret og sjekket. Var bare 1/3 fullt. Så da mangler i alle fall diesel. Prøvde primepumpen samtidig. Kom noen få dråper ved hvert pump. Så da blir det å feilsøke tett rør eller filter. Ufattelig idiotisk at tanken som diesel hentes fra ligger under pentry... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Null problem å blåse inn i tanken. Boblet greit der, så nok diesel og ikke tett. Da er det en mulighet for falsk luft et sted. Er jo sugemotor. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Kan dessverre ikke hjelpe deg med problemet ditt, men det høres mistenkelig ut som lekkasje en plass. Det jeg egentlig ville si, er at motoren din ikke er en sugemotor. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Er det noen fødepumpe i tanken? Ser det er ulike begrepsbruk her. Jeg mente at den suger fra dieseltanken. Altså at den kan suge falsk luft. Redigert 16.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) At primepumpen ikke tar, kan være fordi kamakselen som driver den når motor går, står i "løfteposisjon" . Turn motoren 1/2 omdr. og se om den tar bedre da. Redigert 16.Juli.2018 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 @nomen, takk!!! Det fungerte. Da må motoren ha stoppet i den posisjonen hver gang jeg har forsøkt å kinne. Jeg byttet akkurat finfilteret og toppet det før jeg monterte det. Fikk nå raskt ut luften. Det renner returdiesel når jeg stopper å kinne. Hører det i tanken. Kan det allikevel være at den ikke får nok dieseltrykk til å starte? Fikk ut bittelitt luft ved dysene (retur). Håper dråget vil starte nå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Hva mener du med at det renner returdiesel? Er det at det renner fra returslangen du hører, eller at dieselen i sugeslangen renner tilbake? Om det er det siste, kan du montere en tilbakeslagsventil. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
bellen Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Grand Banks jr skrev 41 minutter siden: Er det noen fødepumpe i tanken? Ser det er ulike begrepsbruk her. Jeg mente at den suger fra dieseltanken. Altså at den kan suge falsk luft. En sugemotor betyr at motoren ikke får aspirasjonshjelp, altså ag den er uten turbo eller kompressor. Du har en turbomatet motor. Men nå ble dette litt off topic. Men når jeg tenker meg om, så kan det hende du ikke har fått sjøvannspumpen i rett posisjon. Har du montert den feil, så trykker du inn akslingen på dieselpumpen, og du vil ikke få start. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 @nomen, jeg mener at jeg hører at det renner diesel inn i tanken. Ikke bobling, men som å helle vann i en tank. Returdieselen kommer inn i toppen tenker jeg (kan ikke se den), men hører godt stedet renner i tanken. @bellen, medbringeren ligger i sporet den skal ligge i, og vannpumpen aksling med sporet står riktig inn i medbringeren. Før jeg skrur fast vannpumpen så er det ca 3 mm glipe. Er ny o-ring der. Motor vil fremdeles ikke starte. Kan kinne en stund (etter gløding) og til slutt tenner den og får et kortvarig "ras". Kanskje 1 sekund. Så stopper den. Hvor lenge bør jeg forvente å måtte kinne den før den får bare diesel etter at jeg har luftet frem til returrør? Kan det være noe luft fanget et sted? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LALUNA II Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Har du løsnet dyserør fra pumpe og sett at diesel kommer der ? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
bellen Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Prøv å skru av kjølepumpen og se om den starter da Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 @LALUNA II, nei. Ikke ved pumpen. Bare skrudd av ved dysene. Ved returrør (som er øverste punkt). Merket også at primepumpen gikk litt tregt. Dvs går fint å pumpe fort, men føler ikke at den får riktig motstand uten at jeg pumper raskt. Når jeg pumper veldig sent føles det riktig. Slår meg ikke helt til ro mtp om det kan være tett et sted selv om det ver lett å blåse... Åpnet vannutskilleren/ grovfilteret (metallkopp) helt nå. Fant et lag med dritt nedi der. Minner om noe biologisk. Mørkt. Eller kanskje våte hybelkaniner. Men ingenting vann. Virket som det var litt sand på bunnen. Skulle kommet til tanken... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 bellen skrev 15 minutter siden: Prøv å skru av kjølepumpen og se om den starter da Vil det ikke fosse ut med olje da? Er jo oljesmurt vannpumpe. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Ser jeg ordla meg veldig dårlig. Mente ikke å skrue den helt av, jeg mente at du skulle løse litt på boltene så pumpen kommer litt ut. Redigert 16.Juli.2018 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 løsne dyserørende ved dysene ...kommer det diesel der når du kinner får den diesel det er en lufteskrue på pumpe og mener jeg å huske Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 @LALUNA II, når jeg løsner på dyserør på dieselpumpen (ikke primer/ føde) så får jeg ikke diesel ut ved å prime. Skal jeg det? Husker ikke helt hvordan det er. Lenge siden jeg luftet diesel. Hatt påhenger en stund. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Postet samtidig. Da er jeg med. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 @LALUNA II, løsnet det ene dyserøret rett på pumpen. Minner. Kommer diesel der. Ikke heftig mye. Men blir vått. (Klarer ikke se på når jeg kinner. ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LALUNA II Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Da bør den starte hvis dieseln kommer frem til dysene gi litt gass når du kinner 1/3 ca og se om han ikkje kjem Du kan og sjekke de andre dyserørende Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Audiquattro Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Ville løsnet på røret som går INN på høytrykkspumpen og sett og det kommer diesel der når du bruker matepumpen... Redigert 16.Juli.2018 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Tom for strøm. Både 110Ah start og forbruksbank. Lade.... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 @Audiquattro, det fosser. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) Har et 110Ah batteri. Lader vanligvis med 10A, men går det greit å lade det med 15A? (Standard blysyre våt) Hadde vært kjekt å kutte ventetiden litt... Redigert 16.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
fabia Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Har du prøvd å vri på sjøvannspumpa? Den står på samme akslingen som dieselpumpa. Løs på skruene til sjøvannspumpa og vri litt på den. Kan av og til lage krøll på timinga. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.