nomen Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Når du får liv i batterieneigjen, må du gjørd følgende: Løsne luftsskrue på filterbrakett, hvis du har det. Lufte til det komme kun diesel. Løsne mutteren på alle dyserør i enden som går inn på dysa. Kinne med full gass, helst få noen til å hjelpe deg slik at du kan se dieselsprut fra rørene. Når det spruter diesel fra rørene, stram en og en mutter mens det kinnes Motoren vil da begynne å tenne etterhvert som du strammer en og en mutter. Får di ingen til å hjelpe, kinner du selv til du ser at det blir vått av diesel fra alle rørene, strammer til alle og starter. Ikke lett å forklare dette med tekst, om du står fast, kan du be om telefonnummeret mitt på pm Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 fabia skrev 10 minutter siden: Har du prøvd å vri på sjøvannspumpa? Den står på samme akslingen som dieselpumpa. Løs på skruene til sjøvannspumpa og vri litt på den. Kan av og til lage krøll på timinga. Jeg tilpasset vinkelen/ vridningen på vannpumpeakslingen til innfestningen til medbringeren, ikke motsatt. Men den kan jo ha forskøvet seg allikevel. Finnes det noen over ett merker å kontrollsjekke mot? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 @nomen, takk! Jeg løsnet lufteskruen på filterbranketten og pumpet til det kun kom diesel. Deretter løsnet jeg returdieselrøret på hver dyse (en og en) og pumpet til det kom bare diesel. Jeg har ikke løsnet dyserøret ved hver enkelt dyse for å få diesel dit. Kan gjøre det etterpå, når jeg får strøm. Kom på at jeg har et 75Ah batteri i garasjen. Vet ikke om det egentlig kan levere nok strøm, men kan teste. Takk for tilbudet. Prøver litt til etterpå. Lader med 10A nå, så bør vel vente i alle fall 5 timer før jeg forsøker på startbatteriet i båten. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nomen Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Retur rør er ikke nødvendig å lufte. Det er trykkrørene som må luftes, og det får du bare gjort ved i kinne motoren. Vi hører fra deg når battriene er ladet opp? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
mateco Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Antagelig så trykker aksling fra sjåvannspumpen mot drivhjulet for hp-pumpen slik at forinnsprøytningen blir feil. Typisk når sjøvannspumpen har vært demontert og montert tilbake med aksling på pumpa litt for langt ute. Forsøk å løsne festeskruen og dra pumpen litt ut, eller fjern den helt, bare for å prøve en start. Husk medbringeren hvis du fjerner den helt. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 (redigert) @mateco og @fabia, Jeg målte alt før jeg demonterte, men det kan vel ha blitt feil allikevel. Var 23 mm fra lageret til ende av akslingen på medbringersiden. Men det kan jo ha vært feilmåling. Slik jeg forstår deg så mener du at akslingen stikker for lite inn i impellerhuset og for langt inn mot medbringer? Kan kanskje bare fjerne medbringeren, montere sammen igjen og se om den vil starte? Da skal vel akslingen kunne løpe fritt? Jeg har lagt merke til at det er aksial slakk/ bevegelse i akslingen som medbringeren sitter i. (Altså den som går inn i høyt trykk dieselpumpe. Den gamle medbringeren var delt i to. Er jo mulig ny medbringer er litt større også. Redigert 16.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LALUNA II Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 ja du kan lade med 15 Amp Dynamo lader jo med mye mere enn det ;-) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
mateco Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Jeg var ute for akkurat samme problemet på en 41 motor. Da hadde eier nettopp overhalt sjøvannspumpen og han fikk ikke start på motoren etterpå. Vi løsnet på sjøvannspumpen og dro den noen mm ut. Motoren startet ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 LALUNA II skrev 6 minutter siden: ja du kan lade med 15 Amp Dynamo lader jo med mye mere enn det ;-) Det tenkte jeg ikke på. Bare på lader at det står at det anbefales å lade med ca 10% av batteriets kapasitet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Fått dyttet inn noen Ah og skrudde ut vannpumpen 3 mm. Motoren startet som et skudd! Så da er altså akslingen til impellerhuset litt for lite inn i impellersiden. Stemmer? Da er det bare å pille ut vannpumpen igjen, ta ut akslingen med lagrene og presse dem litt nærmere medbringeren. Stemmer? Takk så langt @mateco og @fabia. Tar gjerne imot deres meninger om overnevnte. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
fabia Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Du er ikke den første som opplever dette. Vær nøye med å måle utstikkende på akslingen før den blir demontert. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Det var det jeg gjorde. Dvs glemte å gjøre det før jeg hadde skøvet ut lagrene fra huset. Var litt for ivrig. Men de satt ikke så hardt. Lagrene satt derimot virkelig hardt på akslingen. Trodde derfor at jeg ikke kunne ha flyttet på akslingen i lagrene. Målte fra lagerets innsetting til ende av aksling. Var 23 mm snaut. Altså 22,8 mm eller rundt det. Da passet også lagrene fint i akslingen naturlige avslutning (mot impeller). Uansett ble det feil. Det er i alle fall på det rene. Får justere lagrene noen millimeter i retning av medbringer. Så prøve på nytt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mateco Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Det er slett ikke sikkert at du trenger å ta ut sjøvannspumpen igjen. Drivhjulet for HP pumpen, hvor sjøvannspumpen butter imot, har skråskjærte tenner. Når motoren går så vil drivhjulet thruste forover og dermed skyve tilbake akslingen for sjøvannspumpen. Du kan forsøke følgende. Løsne på pumpen og start motoren. Teit pumpen forsiktig tilbake på plass mens motoren går. Hvis motoren begynner å oppføre seg unormalt/stopper så må pumpen demonteres og akslingen flyttes. Er du heldig så går den seg til av seg selv. Når pumpen er helt inne i posisjon, og motoren går som den skal, så stans motoren og start den igjen. Dette for å kontrollere at forskyvningen på sjøvannpumpens aksling har skjedd. Lykke til ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Grand Banks jr Svart 16.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Takk @mateco. Jeg tok ut pumpen tidligere i kveld. Demonterte den helt. Flyttet lagrene drøye 3 mm. Monterte pumpen sammen igjen og montert den tilbake på motoren. Akselen stikker nå 19,5 mm ut fra lageret i stedet for ca 23 mm. Dette (3-4 mm) tilsvarer avstanden jeg hadde mellom pumpen og motoren da jeg fikk start på motoren. Jeg kan også justere akslingen ca 1 mm tilbake nå uten å skru av pumpen (litt plass mellom lagrene og låseringen). Brukte pakningssilikon så ville ikke starte opp motor i kveld. I morgen tidlig er det nytt startforsøk, og forhåpentligvis start på båtferie for i år. Oppdaterer når jeg får testet. Regner med at den skal fungere bra nå. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mateco Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Da ordner det seg for snille gutter ! Ha en fortsatt fin sommer og et feilfritt båtliv ! Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 (redigert) Takk for all hjelpen @mateco, @fabia og @LALUNA II! Motoren startet akkurat som den skal gjøre, og i tillegg var den irriterende svikelyden blitt borte. Trodde først det var en reim, men det må ha vært lageret jeg byttet som hadde litt aksial slark. Nå blir det båtferie! Redigert 17.Juli.2018 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
LALUNA II Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Da er det jo bare å si God sommer til deg og dine Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.