Jump to content

Hydraulisk baug thruster - har noen av dere erfaringer å dele


Octant

Recommended Posts

Er i ferd med å oppgradere fra en eldre Sleipner 75t elektrisk baug thruster til en variant som er kraftigere. I denne forbindelsen har jeg vurdert hydraulisk thruster. Har noen av dere noen form for erfaring når det gjelder hydrauliske thrustere. 
Jeg har vurdert Craftsman 120-180kgf, 8cc/r som er tenkt koblet opp mot en 36 cc/r type 3 pumpe.

 

Screenshot_2018-07-16 Craftsman Marine - Hydraulic Thruster 120-180 kgf, 8 cc(1).png

Link to post
Share on other sites

Hva skal du drive pumpen med?

Om du kobler den på fremdriftsmotoren må du jo drive å ruse den for å få noe effekt i trusteren. Om du har hjelpemotor du kan sette den på fungerer det jo greit men da hadde jeg heller valgt en 230/400 volt truster med omformer.

Link to post
Share on other sites

Nå vet ikke jeg hva slags fremdriftsmotor du har, men siden du trenger en såpass stor truster, er det nok litt størrelse.

 

Uten å ha regnet på det, ville jeg tro at du kan montere den hydraulikkpumpa med reim og el.clutch på motoren din.

 

Med rette utvekslingen, vil du antagelig kunne drive pumpa med hovedmotoren på tomgang.

 

Alternativt kan du gå for en truster på 230 volt som nevnt, og montere en generator drevet på samme måte. Ikke feil å ha noen kw i 230v tilgjengelig i båt?

 

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Fremdriften er vha 2 hovedmotorer. Hydraulikk pumpen er koblet med utveksling 1:1 på den ene av hovedmotoren.

I henhold til et teoretisk regnstykke vil pumpen gi 32 liter ved 888 omdreininger på motor/pumpe som igjen vil gi 4000 omdreininger på hydraulikk motoren på thrusteren. Da skal thrusteren gi en skyvekraft på 180 kgf. Hva utvekslingen i girhuset på thrusteren er, vet jeg ikke. Se tabellen under.

120 kgf oppnås ved 28 liter som tilsvarer 777 omdreininger motor/pumpe, noe som er nær tomgang.

 

 

177177324_Screenshot_2018-07-16CraftsmanMarine-HydraulicThruster120-180kgf8cc.png.4033ab10a141b1c9d3ef8be9023a5a36.png

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

De fleste yrkesbåter som har HPU på hovedmotoren har jo vribart propellanlegg og da går hovedmotoren med et fast turtall under manurering. På en leketøysbåt med omkastgir og varierende turtall blir et slik opplegg fort bare ræva.

I dag er det svært få som bruker hydraulikk til vinsjer og trustere på nye båter. De fleste går for direkte elektrisk drift på grunn av elendig virkningsgrad og mye støy på hydrauliske anlegg.

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Bårdp said:

De fleste yrkesbåter som har HPU på hovedmotoren har jo vribart propellanlegg og da går hovedmotoren med et fast turtall under manurering. På en leketøysbåt med omkastgir og varierende turtall blir et slik opplegg fort bare ræva.

I dag er det svært få som bruker hydraulikk til vinsjer og trustere på nye båter. De fleste går for direkte elektrisk drift på grunn av elendig virkningsgrad og mye støy på hydrauliske anlegg.

Uenig i dette, har selv hatt båt med vribart propellanlegg og det er ingen grunn til å kjøre med fast turtall, skal du manøvrere litt 'aktivt' KAN man naturligvis sette full spiker på motor og reversere propellen men det er mer normalt å håndtere dette tilsvarende et vanlig gir, gå ned på turtall ved endring av retning.

Enig i at det fort blir endel støy på hydrauliske sidepropeller, men de elektriske er nå jommen ikke lydløse de heller.

Edit:
Til trådstarter: Har du sjekket Sleipner sine hydrauliske løsninger, det er vel en grunn til at de er verdensledende på dette, og de må ha masse erfaring fra proffmarkedet?

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ja ja en har vel forskjellig praksis her har kjørt mange båter i forskjellige størrelser med vribart propellanlegg og stort sett aldrig rørt turtallet under manurering. På en moderne båt er det ikke mulig å regulere turtallet på hovedmotoren da den stort sett alltid har akselgeneratoren innkoblet.

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, Bårdp said:

Ja ja en har vel forskjellig praksis her har kjørt mange båter i forskjellige størrelser med vribart propellanlegg og stort sett aldrig rørt turtallet under manurering. På en moderne båt er det ikke mulig å regulere turtallet på hovedmotoren da den stort sett alltid har akselgeneratoren innkoblet.

Yrkesbåt kan jo være så mangt - jeg snakker om fiskebåter i 30-70-fotsklassen, det høres ut som det du nevner er hakket større  :smiley:

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode innspill. Før dette tar helt av i gal retning - tråden er primært et ønske om å høre om det er noen med erfaring i bruk av hydrauliske thrustere i det segmentet som jeg har beskrevet i starten av tråden.
Som jeg nevnte innledningsvis  er det greit å gjøre teoretiske beregninger ut fra pumpe- og motorkapasitet. Det ser muligens noe annerledes ut i praktisk bruk. Det var noe av dette som jeg ønsket å få vite om noen hadde noe erfaring med.

Link to post
Share on other sites

Octant skrev for 1 time siden:

Takker for mange gode innspill. Før dette tar helt av i gal retning - tråden er primært et ønske om å høre om det er noen med erfaring i bruk av hydrauliske thrustere i det segmentet som jeg har beskrevet i starten av tråden.
Som jeg nevnte innledningsvis  er det greit å gjøre teoretiske beregninger ut fra pumpe- og motorkapasitet. Det ser muligens noe annerledes ut i praktisk bruk. Det var noe av dette som jeg ønsket å få vite om noen hadde noe erfaring med.

Når det gjelder litt større fritidsbåter som f.eks. Princess 67 (muligens mindre også) så er det hydrauliske thrustere som benyttes. Jeg vet ikke om pumpa sitter på PTO på en av motorene eller om den har separat HPU men det siste fordrer et temmelig stort aggregat så det er kanskje tvilsomt. På mindre fiskebåter 35-45 fot er det også vanlig med hydrauliske thrustere og her kommer iallefall hydraulikktilførselen fra påhengte pumper.

 

Det er mange fordeler med denne løsninger, ubegrenset brukstid (kan tilkoples autopilot), trinnløs ytelse, høyere ytelse etc. etc. Av negative faktorer er det vel i hovedsak litt mer komplisert og tyngre installasjon.

 

Kommer man høyere opp på ytelsen er man tilbake på elektriske thrustere igjen men da med elektromotor på konstant turtall tilkoplet vinkelgear og vridbare propeller forsynt med strøm fra store dieselgeneratorer .

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Chiefengineer said:

Når det gjelder litt større fritidsbåter som f.eks. Princess 67 (muligens mindre også) så er det hydrauliske thrustere som benyttes. Jeg vet ikke om pumpa sitter på PTO på en av motorene eller om den har separat HPU men det siste fordrer et temmelig stort aggregat så det er kanskje tvilsomt.

 

Standard opplegg på større Princess er uttak på girene og én pumpe pr gir som forer et felles system (reservoar). 

Er mye grove slanger som skal til/ fra motorer, reservoar og thrustere.  

 

som nevnt over må systemet dimensjoneres ved tomgangsturtall da det er det man i praksis har med vanlige gir når man trenger thrusterene. Motorene må da være sterke nok på tomgang til å dra hydraulikkpumpene uten å slite eller få hard gange.   

 

etter det jeg har hørt så har hydraulisk lite for seg (om man vil ha kraftig dimensjonerte thrustere foran og bak) før man er på D11 størelse motorer og oppover, og da 2 stk av de.  

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hydraulisk effekt i hkr är ungefär

 

tryck (bar) * flöde (liter/min) / 450

 

Trådstartarens Sleipner 75 är väl på 4 hkr, så låt oss säga att han skulle vilja fördubbla effekten dvs t ex 10 hkr.

Osäkert vilken verkningsgrad han kan räkna med men han borde väl satsa på en pump som kan ge 15 hkr kanske.

Om man antar att man lägger sig på ett tryck på 200 bar så handlar det då om någonstans kring 30 liter per minut.

Och det kan han nog skicka genom en 19 mm slang utan vidare.

 

Men sen behöver han ju en hydrauloljetank med filter och ett ventilblock och en hydrauloljekylare, så det skulle förvåna mig om det inte blir både klumpigare, tyngre, mer utrymmeskrävande och dyrare  än att söka elektriska lösningar.

Dvs om inte båten redan har ett hydraulsystem som kan byggas ut.

 

Obs dessutom att risken är att pumpen kommer att rundpumpa hela tiden och då får man betala bränsle även för dessa förluster.

 

Sen kommer ju frågan hur han får ut dessa hkr i vattenpropellern. 10 hkr antyder väl en propellerdiameter på 250 mm?

Får det plats?

För liten propeller på högt varv är lika med oljud.

 

Själv har jag MaxPower 90 thrusters både fram och bak på min Princess 40. Jag tyckte att dom var svaga från början men även att dom väsnades för mycket.

 

Så jag byggde om med förkopplingsmotstånd (=20meter 50 kvmm kabel) för att få ner ljudnivån. Så nu har jag 'hel och halvfart' både framme och bak. Jag har dessutom lagt ner stor möda på att få manövreringen av thrusters ergonomiskt optimal (i vänster hand) samtidigt som jag har tränat mig själv att kombinera thrusters med motoranvändning (i höger hand) så numera så klarar jag mig till 95% med att köra thrusters på halvfart. Mina lättanvända Micro Commander reglage för motorerna spelar också stor roll här.

 

image.jpeg.1f93b07652388ee8da53b4d18fb19490.jpeg

 

Men visst, skall jag komma fri från kaj med 10 m/s pålandsvind så får jag ta till full effekt på thrusters....

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, ebonita said:

....

Dvs om inte båten redan har ett hydraulsystem som kan byggas ut.

 

Obs dessutom att risken är att pumpen kommer att rundpumpa hela tiden och då får man betala bränsle även för dessa förluster.

.......

Det er helt klart en medvirkende årsak til at dette gjerne benyttes på fiskebåter som allerede har på plass et hydraulisk system for spill, vinsjer og kraner.


Når det gjelder selve pumpen må naturligvis denne være innkoblet kun når den benyttes, så last når ting ikke er i bruk skal ikke være stor.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt en stor båt 50-70 fot skulle jeg hatt hydraulikk anlegg ombord f.eks til Thrustere, landgang, stabilisatorer..

på en lystbåt er det vel kansje ikke så aktuelt. da et slikt anlegg er dyrt med masse deler og vedlikehold.

Da jeg var med på å konstruere DNV sertifisert arbeidskatamaran på 50 fot hadde vi to stykk 50hk hydrauliske thrustere, men der var jo ikke plass i skrogene noe tema og vi hadde allerede hydraulikk ombord til diverse andre ting.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...