Jump to content

Hva vil dere ha med i den perfekte marina???


Pjolter

Recommended Posts

Hei alle medlemmer . Jeg går med en liten fix ide om å starte en marina, og trenger litt innspill fra dere.

Jeg ønsker å vite hva dere båtfolk ønsker av en marina for at dere vil dra dit?

Hvilke fasiliteter ønsker dere? Hvor trengs det? Hvor mange gjesteplasser bør man ha?

Her er alle ønsker og ideer velkommene. Jeg kommer til å lage en poll etterpå med de beste forslagene.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

* Tilgang på vaskemaskin.

* Bra opplegg med landstrøm.

* Mulighet for å bunkre ferskvann direkte til båten.

* Ikke for høy avgift for å ligge der (Kompromiss med tilbudet forøvrig og investeringer dette krever).

* Trådløst bredbånd som er til gratis benyttelse. Leste om en campingplass som har investert i trådløst bredbånd for alle gjester - gratis. Kongstanken er at dette trekker såpass ekstra med gjester at dette således vil tjene seg inn selv og følgelig bør kunne være gratis.

* Mulighet for å bunkre drivstoff direkte til båten.

 

Og sikkert en masse annet som blir out of scope, hvis man starter fra scratch. Butikk med matvarer o.l.

Link to post
Share on other sites

Og gå ikke i fellen som Arendal gjestehavn, som nå angrer på at de lagde båser. Det viser seg nå å være problem, da båtene blir bredere og bredere, slik at man ikke får utnyttet havnen godt nok, i tillegg til at mitt inntrykk er at flest mulig foretrekker longsideplasser i havner.

 

Internettilgang er et must.

 

Fullstendig telefonliste for hvor man får diesel/bensin (gjerne oppslag), båt-deler etc.

 

Vurder også vinterhavn, for å få bedre soliditet mht økonomi.

 

Askebeger, mange søppeldunker, med hyppig tømming.

 

Godt synlige brannslukningsapparater (glimrer med sitt fravær mange steder i dag). Husk også anker til reserve (plikt i hht brannforskrifter).

Link to post
Share on other sites

- Gode, solide pontonger, som ikke synker når du hopper ned på dem!

- Plass til båt med 5M bredde. (større båter + katamaraner).

- Landstrøm til hver plass, min 3,5KW til hver kurs

- Tilgang til vann for hver 10 - 15 båt

- Dusj, toalett og vaskemuligheter

- Fellesrom for små møter og til oppvarming på vinterstid

- Sikker og avlåst område med adkomstport

- Gode traller for transport av ting til båtene

- Video overvåkning, med internett tilgang og opp til 1 min kamerakontroll for plassholdere (first come first serve)

- Havnevakt

- Kontakt med varehandel (kolonial) for leveranse ned til havnen

- Kontakt med skipshandel for leveranse til havnen

- Slipp / Kran

- Avlåst Landopplag

 

Skal jeg fortsette ??

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

- Gode, solide pontonger, som ikke synker når du hopper ned på dem!

- Plass til båt med 5M bredde. (større båter + katamaraner).

- Landstrøm til hver plass, min 3,5KW til hver kurs

- Tilgang til vann for hver 10 - 15 båt

- Dusj, toalett og vaskemuligheter

- Fellesrom for små møter og til oppvarming på vinterstid

- Sikker og avlåst område med adkomstport

- Gode traller for transport av ting til båtene

- Video overvåkning, med internett tilgang og opp til 1 min kamerakontroll for plassholdere (first come first serve)

- Havnevakt

- Kontakt med varehandel (kolonial) for leveranse ned til havnen

- Kontakt med skipshandel for leveranse til havnen

- Slipp / Kran

- Avlåst Landopplag

 

Skal jeg fortsette ??

<{POST_SNAPBACK}>

 

JA

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Foruten mye av det som er nevnt her så savner jeg i de gjestehavner jeg har vært at man kan bestille/reservere plass på forhånd eller i det minste få sin faste plass ved ankomst, betale for denne et vist antall dager (frem i tid) og at denne også er reservert slik at man kan forlate plassen for å kjøre seg kortere turer samtidig som man kan være sikker på at plassen er der når man kommer tilbake. Mange campingplasser har denne ordningen med at man kan bestille seg en bestemt plass som da står ledig når man kommer med campingvognen/bobilen og man kan også forlate plassen (bobil) og finne den ingen uten at noen har tatt den.

 

Denne ordningen utelukker at man kan ligge longside men personlig så liker jeg ikke denne måten å fortøye på. Ligger man innerst så er man låst for å ev. kjøre seg en tur og det blir masse trøing over dekket. En marina bør være stor nok til at alle båter får ligge direkte til kai/brygge, eventuelt at man legger til med akterenden for å utnytte plassen. Jeg ville betalt en god del ekstra for å få denne muligheten.

 

Slik det ofte er nå så har man gjerne et fast reisemål (marina) for utfarten og man drar avgårde tidlig på fredag eller allerede på torsdag for at man skal få seg en god plass i marinaen og der blir man liggende pal i frykt for å miste plassen sin helt til søndag når man drar hjem.

Link to post
Share on other sites

Foruten mye av det som er nevnt her så savner jeg i de gjestehavner jeg har vært at man kan bestille/reservere plass på forhånd eller i det minste få sin faste plass ved ankomst, betale for denne et vist antall dager (frem i tid) og at denne også er reservert slik at man kan forlate plassen for å kjøre seg kortere turer samtidig som man kan være sikker på at plassen er der når man kommer tilbake.

Dette er jo en type ordning som etterhvert finnes her og der, men personlig synes jeg faktisk det er en uting. Den favoriserer dem som har råd til å betale for det (som kanskje for sikkerhets skyld reserverer flere steder langs kysten...), og framtvinger dessuten mer nitid planlegging av ferien. Noe av sjarmen ved båtlivet er jo nettopp å ta dagen litt som den kommer, dra dit vinden blåser, legge til når man har lyst.

Link to post
Share on other sites

OK ....

 

- Ansvarlig havnevakt (heltid sommer og deltid vinter)som har kontroll på hvem som kommer og går nor, slik at tomme og gjesteplasser kan benyttes maksimalt (for vederlag .... gjerne NOK x per meter lengde) som gir noe inntekter til havnen.

- Gjerne faste ankrings plasser for svai eller påler slik at 3x besøkende båter kan ligge longside hverandre billigere(min 7,5 og 15 tonn) for billigere. Gjerne flytebrygge elementer på svai eller mellom påler for lengre ligge men hvor tilgang ikke er strengt tatt nødvendig.

- God søppelfjerning og avfalls re-sirkulering

- Olje re-sirkulering og trygg oljefille/filter opplag/boss

- God avtale med bunkersbil, slik at havnen kan få fordel av "bulk" innkjøp av diesel. Regelmessig leveranse hvor en forhøndsbestille min volum.

- Mulighet for bensin oppfylling (vet ikke hvordan ennå)

- Jolle opplag (slippe å ha jollen hengende i daviter eller bak båten om vinteren)

- Bobleanlegg eller annen måte for å holde havnen isfri

- God og lun beliggenhet

- Tilgang til kro e.l. og avtale for transport tilbake med rabatt...

- Mulighet til å få levert gass ned i havnen

 

.... Nå tror jeg at jeg må jobbe litt :wink: .....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Dette er jo en type ordning som etterhvert finnes her og der, men personlig synes jeg faktisk det er en uting. Den favoriserer dem som har råd til å betale for det (som kanskje for sikkerhets skyld reserverer flere steder langs kysten...), og framtvinger dessuten mer nitid planlegging av ferien. Noe av sjarmen ved båtlivet er jo nettopp å ta dagen litt som den kommer, dra dit vinden blåser, legge til når man har lyst.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå tror jeg nok ikke de som har båter og som benytter seg av tilbudene i gjestehavnene er av de minst bemidlede i samfunnet. De som ikke har råd å betale en hundrings eller to ekstra for en båtplass har nok heller ikke råd til å ha båt. Det er jo også plenty muligheter for å ankre opp gratis i frihavner også.

 

Nå trenger det jo ikke være enten heller. Marinaene kan jo tilby både faste, reserverbare plasser og frie plasser. Hvor store deler av marinaen som skal være det ene eller andre lar seg jo også lett justere til enhver til og etterspørsel. Da har jo den enkelte tilbudet og valgfriheten selv. Om hvorvidt noen reserverer flere steder og ikke dukker opp tror jeg ikke bør bli det store problemet. De gangene det mot formodning skulle skje så kan jo en ordning med at plassen fristilles ved manglende oppmøte løse dette problemet.

 

Enig i den siste setningen din med å ta dagen slik den kommer osv. Det er jo nettopp det man får med en slik ordning. Mange har gjerne en bestemt marina som mål for helgeutflukten. Da kan man enten velge om man vil reservere plass eller ikke og hvis man reserverer/kjøper en plass for noen dager så har man muligheten for å forlate plassen for mindre eller lengre utflukter og være sikker på å finne plassen igjen. Slik det er mange steder nå så er det ofte førstemann til plassen og ligge der hele helgen før man kjører hjem på søndag fordi man vet at om man forlater plassen så er den opptatt når man kommer tilbake. Da er ihvertfall spontaniteten og mye av sjølivet gått tapt. Jeg har ofte ligget ved en fin plass i en marina og hatt lyst til å kjørt en tur og fisket eller kanskje funnet en fin plass å kose seg på for så å returnere til marinaen senere på kvelden. Det som da ofte har hindret meg i å gjøre dette er at jeg med stor grad av sikkerhet ikke ville ha funnet igjen plassen min eller en annen ledig plass for den saks skyld når jeg hadde returnert.

 

Jeg er ihvertfall positiv til en slik ordning ordning hvor man kan bestille/reservere plass og synes det gir en ekstraservice og en større valgfrihet.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg har fått med meg alt som er skrevet her - men om jeg skriver en sak noen andre har nevnt får dere unskylde meg

 

Min drømmemarina har også en ordning for å fikse alt som er relatert til opplag og utsetting. Dvs. at om jeg vil kan jeg levere nøklene på høsten - så tas båten opp, klargjøres for opplag (inkl. konservering, service motor og en generell gjennomgang av hele båten med utstyr) og båten lagres forsvarlig. Når våren kommer settes båten ut på avtalt tid feridg stoffet,polert og klar til bruk.

 

Erfaringen min er at en slik tjeneste medfører masse mersalg av utstyr og andre tjenester for marinaen fordi det er enkelt for kunden å handle

 

Vet ikke om det er interessant for mange - men jeg er nå villig til å betale for en slik tjeneste, og når man ser seg rundt og ser hvor mange det er som lagrer båtene sine inne tror jeg dette er et potensiale.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle innlegg så langt. Håper det kommer flere etter hvert.

Ser at mange av ideene har jeg hatt flyktige tanker om selv. Og det er godt å få de ned på papiret.

Ideene mine er mange og omfatter mye blant annet flytting og store innvisteringer for en "vanlig" mann i gata som meg. Ett spørsmål til dere : Hvis marinaen ligger slik til at båtfolket (og andre!) at det å komme på besøk i seg selv er hennsikten i tillegg til de fasiliteter som finnes. Er det da langt med 25 km fra en kjent båtby ( med bil) og ca 15 min med båt ( ca 20 knop)?? Sjøveien ligger rett ved en hovedled med fyr. Lurte på å evt. sette opp en "skyssbåt" inn til nærmeste by for de som ønsker det.

 

Ønsker tilbakemelinger..

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Tilbud til familier med barn.

 

Lekeplass, strand, krabbefiske etc.

 

Holmestand har Dulpen som nærmeste nabo der er det strand, lekeplass

og krabbefiske, foruten en by å handle is i.

 

Ellers er det meste av ønskene dekket av tidligere innlegg.

Særlig det med å kunne bestille plass og en havnebetjent som

tar i mot. Horten har havnebetjent.

 

 

 

Ole

S/Y Sirius

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg skiller mellom en havn for faste båtplasser og en gjestehavn, så før jeg kan si noe om hva som er perfekt trenger jeg en avklaring på det, da jeg mener behovene er veldig forsjellige.

 

Det som er felles er at brygger, fortøyingsanordninger m.m. er i orden og av bra kvalitet, at det er nok uttak for landstrøm, at det er vannslanger av bra kvalitet, uten hull som er lange nok osv.

 

Beliggenheten - at havna ligger godt i le, og at det ikke er for mye svell er selvsagt også viktig. Pris er en viktig faktor enten det gjelder faste båtplasser eller gjestehavn.

Link to post
Share on other sites

Flott :-)

 

Flere forslag taes i mot med takk. Vil også gjerne høre hva deres bedre halvdeler ønsker.

Spør de er dere snille. Det er fort at vi gutta hopper i land, Hjelper nabobåten og så er praten i gang med påfølgende båt undersøkelse og prat uti de sene nattetimer. Men hva ønsker våre "bedre" halvdeler å finne til seg i en slik marina??

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Jeg skiller mellom en havn for faste båtplasser og en gjestehavn, så før jeg kan si noe om hva som er perfekt trenger jeg en avklaring på det, da jeg mener behovene er veldig forsjellige.

 

Det som er felles er at brygger, fortøyingsanordninger m.m. er i orden og av bra kvalitet, at det er nok uttak for landstrøm, at det er vannslanger av bra kvalitet, uten hull som er lange nok osv.

 

Beliggenheten - at havna ligger godt i le, og at det ikke er for mye svell er selvsagt også viktig. Pris er  en viktig faktor enten det gjelder faste båtplasser eller gjestehavn.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Lasse . Lurer på om kanskje en både og er tingen her. Hvis jeg får det som jeg vil. slutter jeg jobben min og begynner med dette. Har stor tro på dette i sommmerhalvåret, men lurer på om opplag med verksted kanskje er tingen for å holde en inntekt også i vinterhalvåret? I mitt tillfelle eksisterer det ikke noe som helst der jeg har planer. så alt vil bli bygget fra grunnen av. Plassen er såpass stor at en kombi ikke er et problem ( Så langt hehe )

 

Mvh

 

Pjolter med store ( kanskje stormannsgale) ambisjoner

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Vil også gjerne høre hva deres bedre halvdeler ønsker.

Spør de er dere snille.

Har nettopp gjordt det, og svaret er som følger:

Lett tilgjengelig, bra standard, rent og pent SANTITÆRANLEGG, med nok dusjer, og VARMTVANN TIL ALLE. Badstue er kjekt for røtne ferievær dager..

Mulighet for handling av basisvarer; som melk, brød, bakevarer, frukt og litt enkelt grønt, pålegg og enkle kjøttslag.

 

LEKEAPPARATER for de små. Dette har jeg bare sett på brygga i Strømstad. Småen vår er alt for liten for krabbefiske, og en liten sklie, huske og en sandkasse i passe avstand fra selve brygge, så man rekker se litt i avisa og slurpe av kaffekoppen, mens ungene koser seg, hadde vært kjekt...

 

Suzuki-innen..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

LEKEAPPARATER for de små. Dette har jeg bare sett på brygga i Strømstad.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har de også på brygga i Horten :yesnod: og noe småtteri har de også i Tønsberg, men det de hadde der var mindre imponerende. Det er også enkelte havner nedover sørlandskysten som har noe greier, men ikke bedre enn at det er kraftig forbedringspotensiale på området. Det gjelder forøvrig de aller fleste steder :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har inntrykk av at det som virkelig er i vinden er vinteropplag for relativt små båter innendørs med mulighet for service etc. Ser ut til at det som driver med dette langs kysten har mer enn nok å gjøre. Kanskje en tanke hvis du ser for deg dette som helårsgeskjeft?

Link to post
Share on other sites

Min drømmemarina har også en ordning for å fikse alt som er relatert til opplag og utsetting. Dvs. at om jeg vil kan jeg levere nøklene på høsten - så tas båten opp, klargjøres for opplag (inkl. konservering, service motor og en generell gjennomgang av hele båten med utstyr) og båten lagres forsvarlig. Når våren kommer settes båten ut på avtalt tid feridg stoffet,polert og klar til bruk.

 

Erfaringen min er at en slik tjeneste medfører masse mersalg av utstyr og andre tjenester for marinaen fordi det er enkelt for kunden å handle

<{POST_SNAPBACK}>

Er enig i at en del mennesker (fler og fler) vil gladelig betale for slike tjenester. Personlig synes jeg man lærer masse om båten ved høstkonservering og vårpuss, den lærdommen er nyttig å ta med seg. Penger til å betale folk for slikt har jeg heller ikke, så for meg er dette et ikke problem :lol:

 

Det jeg imidlertid vil nevne er viktigheten av å gjøre jobben skikkelig :nono:. En bekjent av meg fikk denne jobben gjort her i Arendal hos folk som har godt renome, og han betalte dyrt for dette. Når vi skulle ut med båten i vår var det masse kluss med vannsystemet, så i flere dager hadde vi jevn lekasje ut i kjølsvinet før vi fant alle feilene, det var 4-5 stykker. Feilkoblinger varmt/kaldt vann. Koblinger som ikke var satt på osv. Den siste feilen var en frostsprengt dusj. Når man betaler MANGE 1000 lapper for å gjort dette på en 32 fots båt, mener jeg man skal forvente at den er nydelig strøken når den settes på vannet, der man vrir om nøkkelen og alt er klart til bruk. Slik var det ikke her. Jeg ble ikke imponert over vask og polering, vi måtte lete marinaen rundt etter en spinnakerbom som var forsvunnet, når vi fant bommen var det det malingssøl på den, o på toppen av det hele var det disse problemene med vannet. Tror ikke han gjør det om igjen ....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner til en Marina på Østlandet som nettopp har økt sin vinterlagringsplass fra 2000 kvm til 8000 kvm - og de regner ikke med at det er noe problem å fylle opp hallene.

 

NAturligvis forventer man at båten er i orden når man tar den ut. Men rekk opp hånda de som har opplevd at en aktør i båtbransjen noen gang har levert mer enn du forventer? Til å være en så stor bransje synes jeg den er usedvanlig uprofesjonell i forhold til å holde det de lover.

Link to post
Share on other sites

Service er et stikkord som jeg både ser her blir nevnt flere ganger og en av grunnene til denne ideèn. Har vært borti "værstingene" og de som har gjort en "ok" jobb. Ingen har kommet med forslag til hva som bør utbedres til nest års opplag eller gjort noe ekstra. så her er det helt klart et potesiale til å gjøre kunder fornøyde hvis jeg kommer så langt.

Er veldig takknemlig for alle svar så langt. Skal skrive en liten oppsumering så snart lille Pjolter sover :sleep:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...