Jump to content

Fart på Neptim 8000 med 90 hk

hus54

Recommended Posts

Hei. 

Har en Neptim 8000 med Md40 motor på 90 hk som går med rundt 9 knop på max turtall (3100)

Lurer på om det er andre som har denne motoren eller tilsvarende som oppnår større fart. Ser for meg att kanskje bytte av propell kunne gjort seg? 

Snakket med en som hadde en Neptim med 10 hk større motor tidligere som klarte 14-15 knop på sin, men han husket ikkje propell størrelse. 

Jeg klarer MAKS 14,7 knop med min Neptim 8000 (uten hardtop) med en TMD40A motor med originalt 120 hk. Da med turtall på 3500 (skulle hatt 3650 på maks). Vet ikke om jeg har litt tung propell, eller om motoren mangler noe. Kan nok godt være etter 39 års tjeneste.

Farten over er målt med GPS i begge retninger,  nettopp satt på vann med tom vanntank og helt tom båt.

Jeg tror ingen klarer 14 knop med 100 hk. Det må gå vært nedstrøms og medvind.

Jeg vokste opp i en Neptim 8000 med 100 hk. Den gjorde ca 10 knop på marsjfart. Min marsjfart er mellom 9 og 11 knop, avhengig av hvor mye jeg vil presse motoren. 

Hvis kreftene fordeles lineært, så tilsvarer maks hos deg ca 2600 o/ min hos meg. Da stemmer ca 9 knop. 

Men den som kanskje best kan svare deg er Ingvar. Han kjenner nok båten best av oss alle, og vet hvordan den er med "liten" motor.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hadde nok ikkje hengt meg så opp i dette, om det ikkje var for han eg traff som påstod att han hadde 14-15 knop på sin Neptim med vel 100 hk. 

Var på båttur i sammen med ein som har en Tresfjord 29 nå i helga, og han klarer 14 knop på sin med mindre maskin. 

Desse båtene er egentlig ganske like i skapelsen utenom att Tresfjord er 3 fot lengre. 

Er i båten nå, og fant denne. Her er fabrikkens (tror jeg) fartsangivelser og drivstofforbruk for TMD40A. 

20180717_205930.jpg.69210383475d825b47d8ec321fd0e34f.jpg

Jeg har ALDRI vært i nærheten. Fra 2500 og oppover har jeg lavere fart enn det som er angitt. Jeg har absolutt maks turtall på 3500 og ligger da i maks 14,7 knop. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...