Jump to content

VP 5.0 GI med SX drev, bankelyd fra motor eller drev i høy fart.


hebbelille

Recommended Posts

Hei.

jeg har en regal 2550 med en Volvo Penta 5.0 GI V8 og et Penta SX duo Prop.

Problemene mine er som følger, motoren fusker ved gass på drag, går jeg rolig på 6-8 knop merker ingen ting, når jeg skal ha båten opp i plan og begynner å gi gass så begynner den å fuske veldig, det kan da også smelle lit i eksosen/ potta. om jeg setter den fri å ruser den lit, og så setter den i gir gass så får jeg sakte men sikker opp turtallet, mens den fusker og hoster lit. Når jeg omsider får den opp i plan å ligger på 4200 rpm så kjenner jeg at motoren ligger å lugger, men etter å kjørt i plan i en 3-4 minutter så slutter den å fuske. (her tror jeg det kan være noe fokt/ vann i bensin filter) har kjøpt nytt men ikke byttet dette enda. (har ikke hatt tid) men skal bytte dette så fort jeg får tid til å stikke ned i båten, tar den også da ut på en test tur, sjekker også det som er i filteret om det er vann i dette.

 

Men så, om jeg ligger fra 22-29 Knop så går at bra, er lit usikker men men synes lyden til motoren er lit annerledes en tidligere ( går tyngre) gir jeg lit mer gass opp mot 5200 rpm 30-32 knop så oppstår en "mekanisk" banke lyd, denne har jeg funnet ut helt hvor kommer fra, det kan være motoren eller drevet. dette lyden liker jeg ikke så da slakker jeg av igjen. min Båt med denne motoren og drevet har 5800 - 6000 rpm på full gass, og skal gjøre ca 40-41 knop. slik var den da jeg kjøpte den for 4 år siden. men nå får jeg ikke motoren opp i dette turtallet og heller ikke den farten ( er ikke noe jeg pleier å kjøre i heller) men det er jo da noe som nå ikke er helt som det skal. 

 

Jeg var på jakt etter nye propeller da jeg så manualen at den skulle ha max rpm på 5200, og får å kunne holde den farten båten er oppgitt med på 5200 rpm ble jeg fortalt at jeg måtte opp 1-2 størrelser på propellene, men dette har jeg ikke gjort noe med enda, da jeg ønsker å få motor, drev  og båt tilbake til slik den var da jeg kjøpte den, slik at jeg er kvitt alle andre feil før jeg eventuelt bytter til nye propeller.

 

Er det noen her som har noen gode forslag til hva jeg bør sjekke ut og eventuelt hvor jeg bør begynne å feilsøke får å finne ut av dette? 

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post

Smeller det litt i eksosen så tenker jeg tenning som første innskytelse. Er den justert?

Ingen sprekk/urenheter i fordelerlokket? Husker jeg brukte neglelakk i en sprekk i fordeleren på min mors Mazda 1300 på 80-tallet. Gikk som ei kule etterpå. Anbefales vel kanskje ikke som permanent løsning, og ikke sikkert det er problemet heller..

Link to post

Bytt drivstoff filtrene, tøm de gamle i en bøtte for å sjekke om det er vann i de.

Det er vanlig at den ene bensinpumpa ryker, kan høres en høyere hvinende lyd fra den eller at den ikke virker i det hele tatt.

hvis du har vann i drivstoff, eller en defekt bensinpumpe, så vil motoren kunne skyte og smelle  ved Pga. For mager blanding.

Drivstofftrykket kan måles om det er innafor.

Sjekk gjerne tilstand på fordeler og lokk,

plugger og pluggledninger.

 

Link to post

Som de fleste over sier - nytt bensinfilter, nye plugger, nye tennkabler, ny rotor og fordelerlokk. Ta i tillegg litt Alron bensintilsetning (eller ditt favorittlurium) i tanken. Dette bør fikse driftsproblemene dine.

 

Bankelyder - hva slags bankelyd er det? Varierer den med turtall? Har du sjekket at ingenting ligger løst i maskinrommet?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Hei.

Har sjekket rotor og fordeler, samt plugg kabler, alt dette var byttet ved service i for høst og ser veldig fint ut. byttet bensinfiler, dette var mindre en det som var satt på ved service, vet ikke om det har noe å si.

 

Men etter dette så sluttet den å fuske, hadde noen små hikker et par ganger på test turen etter på.

 

Banke lyden er der fortsatt, har sjekket etter løse deler i motor rommet men finner ikke noe der, banke lyden er ikke der når båten går fra 700 rpm til 4200 rpm (3- 39/30 knop) men den kommer ved ca 31/32 knop 4300  og oppover. da kommer det en (bank-bank-bank)  da har jeg bare slakket av igjen, så er lit usikker på om denne blir verre jo mer jeg gir på. Dette kan jeg sjekke men da reiser jeg ikke så langt utpå, tilfelle deg går galt.

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post

Vanskelig å si hva slags bankelyder det er uten å ha hørt.

Får du til å ta av gnistfangeren/ luftfilteret og  testkjøre med motorluken åpen?

Det kan være enklere å høre hvor lyden kommer fra da 

Hvis det er TBI, så kan du samtidig se om dysene sprer drivstoffet fint.

Hvis bankingen kommer fra innsuget kan det være at den skyter på grunn av lite drivstoff.

Det pleier å bli værre av mer pådrag.

Link to post

Hei. Jeg har ikke fått testet noe mer på akkurat dette med bankelyden enda, men når jeg ruser motoren i fri og lar den da gå opp mot 5200-5300 rpm så hører jeg ikke noe til denne banke lyden det er kun under kjøring, så jeg har for hørt meg lit rundt og flere jeg har snakket med tror nok dette kan være fra drevet og at det ligger i den (knuten/ leddet) til akslingen den som er i belgen, men får å fine ut av det så må båten på land og drevet av, jeg har aldri byttet dette før,  så det kan jo bli spenene å se.   

Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...