hebbelille Startet 17.Juli.2018 Del på Facebook Startet 17.Juli.2018 Hei. jeg har en regal 2550 med en Volvo Penta 5.0 GI V8 og et Penta SX duo Prop. Problemene mine er som følger, motoren fusker ved gass på drag, går jeg rolig på 6-8 knop merker ingen ting, når jeg skal ha båten opp i plan og begynner å gi gass så begynner den å fuske veldig, det kan da også smelle lit i eksosen/ potta. om jeg setter den fri å ruser den lit, og så setter den i gir gass så får jeg sakte men sikker opp turtallet, mens den fusker og hoster lit. Når jeg omsider får den opp i plan å ligger på 4200 rpm så kjenner jeg at motoren ligger å lugger, men etter å kjørt i plan i en 3-4 minutter så slutter den å fuske. (her tror jeg det kan være noe fokt/ vann i bensin filter) har kjøpt nytt men ikke byttet dette enda. (har ikke hatt tid) men skal bytte dette så fort jeg får tid til å stikke ned i båten, tar den også da ut på en test tur, sjekker også det som er i filteret om det er vann i dette. Men så, om jeg ligger fra 22-29 Knop så går at bra, er lit usikker men men synes lyden til motoren er lit annerledes en tidligere ( går tyngre) gir jeg lit mer gass opp mot 5200 rpm 30-32 knop så oppstår en "mekanisk" banke lyd, denne har jeg funnet ut helt hvor kommer fra, det kan være motoren eller drevet. dette lyden liker jeg ikke så da slakker jeg av igjen. min Båt med denne motoren og drevet har 5800 - 6000 rpm på full gass, og skal gjøre ca 40-41 knop. slik var den da jeg kjøpte den for 4 år siden. men nå får jeg ikke motoren opp i dette turtallet og heller ikke den farten ( er ikke noe jeg pleier å kjøre i heller) men det er jo da noe som nå ikke er helt som det skal. Jeg var på jakt etter nye propeller da jeg så manualen at den skulle ha max rpm på 5200, og får å kunne holde den farten båten er oppgitt med på 5200 rpm ble jeg fortalt at jeg måtte opp 1-2 størrelser på propellene, men dette har jeg ikke gjort noe med enda, da jeg ønsker å få motor, drev og båt tilbake til slik den var da jeg kjøpte den, slik at jeg er kvitt alle andre feil før jeg eventuelt bytter til nye propeller. Er det noen her som har noen gode forslag til hva jeg bør sjekke ut og eventuelt hvor jeg bør begynne å feilsøke får å finne ut av dette? Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
000 Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Tja fuskingen kan være alt fra overslag på tennkabel til rusk i systemet. På tide med en full service. Bankelyden derimot Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Smeller det litt i eksosen så tenker jeg tenning som første innskytelse. Er den justert? Ingen sprekk/urenheter i fordelerlokket? Husker jeg brukte neglelakk i en sprekk i fordeleren på min mors Mazda 1300 på 80-tallet. Gikk som ei kule etterpå. Anbefales vel kanskje ikke som permanent løsning, og ikke sikkert det er problemet heller.. Sitér dette innlegget Link to post
Haill Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Bytt drivstoff filtrene, tøm de gamle i en bøtte for å sjekke om det er vann i de. Det er vanlig at den ene bensinpumpa ryker, kan høres en høyere hvinende lyd fra den eller at den ikke virker i det hele tatt. hvis du har vann i drivstoff, eller en defekt bensinpumpe, så vil motoren kunne skyte og smelle ved Pga. For mager blanding. Drivstofftrykket kan måles om det er innafor. Sjekk gjerne tilstand på fordeler og lokk, plugger og pluggledninger. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Som de fleste over sier - nytt bensinfilter, nye plugger, nye tennkabler, ny rotor og fordelerlokk. Ta i tillegg litt Alron bensintilsetning (eller ditt favorittlurium) i tanken. Dette bør fikse driftsproblemene dine. Bankelyder - hva slags bankelyd er det? Varierer den med turtall? Har du sjekket at ingenting ligger løst i maskinrommet? Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
hebbelille Svart 25.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2018 Hei. Har sjekket rotor og fordeler, samt plugg kabler, alt dette var byttet ved service i for høst og ser veldig fint ut. byttet bensinfiler, dette var mindre en det som var satt på ved service, vet ikke om det har noe å si. Men etter dette så sluttet den å fuske, hadde noen små hikker et par ganger på test turen etter på. Banke lyden er der fortsatt, har sjekket etter løse deler i motor rommet men finner ikke noe der, banke lyden er ikke der når båten går fra 700 rpm til 4200 rpm (3- 39/30 knop) men den kommer ved ca 31/32 knop 4300 og oppover. da kommer det en (bank-bank-bank) da har jeg bare slakket av igjen, så er lit usikker på om denne blir verre jo mer jeg gir på. Dette kan jeg sjekke men da reiser jeg ikke så langt utpå, tilfelle deg går galt. Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
Haill Svart 27.Juli.2018 Del på Facebook Svart 27.Juli.2018 Vanskelig å si hva slags bankelyder det er uten å ha hørt. Får du til å ta av gnistfangeren/ luftfilteret og testkjøre med motorluken åpen? Det kan være enklere å høre hvor lyden kommer fra da Hvis det er TBI, så kan du samtidig se om dysene sprer drivstoffet fint. Hvis bankingen kommer fra innsuget kan det være at den skyter på grunn av lite drivstoff. Det pleier å bli værre av mer pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
hebbelille Svart 3.August.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2018 Hei. Jeg har ikke fått testet noe mer på akkurat dette med bankelyden enda, men når jeg ruser motoren i fri og lar den da gå opp mot 5200-5300 rpm så hører jeg ikke noe til denne banke lyden det er kun under kjøring, så jeg har for hørt meg lit rundt og flere jeg har snakket med tror nok dette kan være fra drevet og at det ligger i den (knuten/ leddet) til akslingen den som er i belgen, men får å fine ut av det så må båten på land og drevet av, jeg har aldri byttet dette før, så det kan jo bli spenene å se. Sitér dette innlegget Draco 1700 TL - Regal 2550 LSC Link to post
wpk Svart 3.August.2018 Del på Facebook Svart 3.August.2018 Hvis det er leddet/knuten på akslingen så kan du prøve å kjøre på sakte fart og legge full sving. Hvis du hører en "knurring" da så kan det være noe med leddet, har det vært lekkasje i knutebelgen så vaskes smørefettet ut av lagringene som etterhvert bare går i sjøvann og vil gi ulyd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.