Jump to content

Blæra til bensinpumpe blir ikke hard. Mercury 125

Max Mercury

Recommended Posts

Hei der ute.

Jeg har hatt en fullstendig ødelagt båtsommer i år.

Motoren er en Mercury 2003 modell totakt med 125 hester. (Den som slår inn med 4 sylindere fra en turtall på 2000.)

Til våren byttet mekanikeren bensinslange og satt inn en forfilter samt at alle elektriske kabler ble byttet.

Siden det vil den bare starte av og til. Når den har startet går motoren som en klokke og starter lett igjen. Uheldig nok startet den de to gangene mekanikeren prøvde i ettertid.

Det jeg oppdaget er at blæra til bensinpumpe ikke lenger blir hard. Det virker slikt at den ikke få bensin ved kaldstart. Noen andre båtvenner snakket også om tenningsmodulene, men jeg skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre. Har byttet nå til den beste håndpumpen, men det hjalp heller ikke.

Jeg håper noen har råd!

På forhånd takk!

har vært borti nye slanger/pumper som ikke har fungert. Ofte har disse vært kjøpt på biltema men antar det ikkje gjelder disse? 

det som gjerne skjer da er at tilbakeslagsventilene ikke fungerer , slik at bensina renner fra motor og ned på tanken etter at den er stoppet

For å sjekke om det er noe med tenning - sjekk at det er gnist på pluggene 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hei ! Var borti det samme med min Mercury. Byttet slange ( uoriginale ) to gngr.. Funket ikke. Byttet til orginalslange, funket ikke til å begynne med. Pumpet først som vanlig uten resultat. Pumpet deretter det raskeste jeg klarte og plutselIg virket den som normalt. Etterpå har den virket som normalt..

TonyP skrev for 2 timer siden:

neste gang den tuller prøv å ta en slange å blås trykk i tanken, tett med en utvridd fuktig fille... kan hende du får luft i filteret så den blæra ikke klaret å dra opp bensin
det har skjedd med meg..

Hei, det er innebygget 80 liters tank - så mye pust har ikke jeg.. :diving:

ivar skrev for 6 timer siden:

.. kanskje det trekker inn luft i en eller annen kobling..?  (også noe jeg har erfart med billig-slanger) 

Ganske sikkert på at alle klemmer sitter godt på og er tette. Mekanikeren måtte kutte ut den gamle slangen mellom tankutgang og motorinngang med et skøytestykke. Disse har jeg ikke kontroll over annet enn at de også er tette.

Solseng skrev Just now:

Har opplevd at å holde blæren vertikalt har hjulpet. Iallfall enkelt triks å prøve før man går drastisk til verks.:smiley:

Så da prøver jeg dette i morgen og håper å kunne komme tilbake med gode nyheter. Blir dette løsningen vet du mere enn alle Mercury forhandlere fra Sandvika til Slemmestad. :nonod:

Mix skrev 8 minutter siden:

Igjen, bobler det i forfilter trekkes det inn falsk luft ett sted.

Lån/kjøp deg en løs tank med slange blære og kopling og test med den.

Dette hørte jeg også fra verkstedet og det blir neste test om ikke graviditeten hjelper bensin inn i motoren. Prøver i morgen og gir tilbakemelding om resultatet. Takk for hjelp alle sammen!!! 

Redigert av Max Mercury (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...