Max Mercury Startet 17.Juli.2018 Del på Facebook Startet 17.Juli.2018 Hei der ute. Jeg har hatt en fullstendig ødelagt båtsommer i år. Motoren er en Mercury 2003 modell totakt med 125 hester. (Den som slår inn med 4 sylindere fra en turtall på 2000.) Til våren byttet mekanikeren bensinslange og satt inn en forfilter samt at alle elektriske kabler ble byttet. Siden det vil den bare starte av og til. Når den har startet går motoren som en klokke og starter lett igjen. Uheldig nok startet den de to gangene mekanikeren prøvde i ettertid. Det jeg oppdaget er at blæra til bensinpumpe ikke lenger blir hard. Det virker slikt at den ikke få bensin ved kaldstart. Noen andre båtvenner snakket også om tenningsmodulene, men jeg skjønner ikke hva dette har med saken å gjøre. Har byttet nå til den beste håndpumpen, men det hjalp heller ikke. Jeg håper noen har råd! På forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 har vært borti nye slanger/pumper som ikke har fungert. Ofte har disse vært kjøpt på biltema men antar det ikkje gjelder disse? det som gjerne skjer da er at tilbakeslagsventilene ikke fungerer , slik at bensina renner fra motor og ned på tanken etter at den er stoppet For å sjekke om det er noe med tenning - sjekk at det er gnist på pluggene Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Max Mercury Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Hei Ivar. Takk for svar. Det kan godt henne at det ble brukt en billig slange fra Biltema, men pumpen er en av de proffe fra Evinrude nå. Mener du at en billig slange kan være grunnen? Jeg kan høre med mekanikeren. Hører også litt bobling i forfilteret når jeg pumper. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 .. kanskje det trekker inn luft i en eller annen kobling..? (også noe jeg har erfart med billig-slanger) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glek Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Hei ! Var borti det samme med min Mercury. Byttet slange ( uoriginale ) to gngr.. Funket ikke. Byttet til orginalslange, funket ikke til å begynne med. Pumpet først som vanlig uten resultat. Pumpet deretter det raskeste jeg klarte og plutselIg virket den som normalt. Etterpå har den virket som normalt.. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 (redigert) Har du husket å montere pumpen riktig vei, og sjekket om choken slår inn? Redigert 17.Juli.2018 av MorganX (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TonyP Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 neste gang den tuller prøv å ta en slange å blås trykk i tanken, tett med en utvridd fuktig fille... kan hende du får luft i filteret så den blæra ikke klaret å dra opp bensin det har skjedd med meg.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Hvis det ikke er mottrykk fra motorsiden, kan det være en ide og holde blæra så pila peker oppover. Er en veldig enkel tilbakeslagsventil i disse blærene. Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Max Mercury Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Hei. Ja, pilene går riktig vei med retningen INN fra tank og UT mot motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Max Mercury Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 TonyP skrev for 2 timer siden: neste gang den tuller prøv å ta en slange å blås trykk i tanken, tett med en utvridd fuktig fille... kan hende du får luft i filteret så den blæra ikke klaret å dra opp bensin det har skjedd med meg.. Hei, det er innebygget 80 liters tank - så mye pust har ikke jeg.. Sitér dette innlegget Link to post
Max Mercury Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Lars Martin skrev 1 time siden: Hvis det ikke er mottrykk fra motorsiden, kan det være en ide og holde blæra så pila peker oppover. Er en veldig enkel tilbakeslagsventil i disse blærene. Takk for tipset Lars Martin. Skal prøve dette i morgen. Mvh Max Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Bobler det i forfilter trekkes det falsk luft inn ett sted. Dette må du finne utav først. Sitér dette innlegget Link to post
Max Mercury Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 ivar skrev for 6 timer siden: .. kanskje det trekker inn luft i en eller annen kobling..? (også noe jeg har erfart med billig-slanger) Ganske sikkert på at alle klemmer sitter godt på og er tette. Mekanikeren måtte kutte ut den gamle slangen mellom tankutgang og motorinngang med et skøytestykke. Disse har jeg ikke kontroll over annet enn at de også er tette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Eller så pumpes det bare frem og tilbake, pga manglende tilbakeslagsfunksjon. Det er en kule inne i blæra som tetter mot sugesiden når man klemmer på blæra. Men hvis det ikke er tilstrekkelig mottrykk fra motorsiden, trenger den hjelp av gravitasjonen for å stenge Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Max Mercury Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 (redigert) og dette betyr? Holde pumpen ikke horisontalt, men vertikalt? Redigert 17.Juli.2018 av Max Mercury (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Har opplevd at å holde blæren vertikalt har hjulpet. Iallfall enkelt triks å prøve før man går drastisk til verks. Sitér dette innlegget Link to post
Max Mercury Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Mix skrev 13 minutter siden: Bobler det i forfilter trekkes det falsk luft inn ett sted. Dette må du finne utav først. Alt virker tett som sagt og alle delene er nytt. 80 liters tanken er fullt helt opp med fersk bensin.. Sitér dette innlegget Link to post
Max Mercury Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Solseng skrev Just now: Har opplevd at å holde blæren vertikalt har hjulpet. Iallfall enkelt triks å prøve før man går drastisk til verks. Så da prøver jeg dette i morgen og håper å kunne komme tilbake med gode nyheter. Blir dette løsningen vet du mere enn alle Mercury forhandlere fra Sandvika til Slemmestad. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Max Mercury skrev 5 minutter siden: Alt virker tett som sagt Bobler i forfilter tyder ikke på det. Sitér dette innlegget Link to post
Max Mercury Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 tyder ikke på ? Sitér dette innlegget Link to post
TonyP Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 26 minutes ago, Max Mercury said: Hei, det er innebygget 80 liters tank - så mye pust har ikke jeg.. det er bare volumet i røet fra tank til filter du trenger å flytte ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Martin Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 (redigert) Max Mercury skrev 14 minutter siden: og dette betyr? Holde pumpen ikke horisontalt, men vertikalt? Vertikalt, med pila opp... (ikke helt utenkelig at det står i brukermanualen?) Redigert 17.Juli.2018 av Lars Martin (see edit history) Sitér dette innlegget Ship o'hoi Link to post
Mix Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Igjen, bobler det i forfilter trekkes det inn falsk luft ett sted. Lån/kjøp deg en løs tank med slange blære og kopling og test med den. Sitér dette innlegget Link to post
Max Mercury Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Will try - håper det virker i morgen. Takk for gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
Max Mercury Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 (redigert) Mix skrev 8 minutter siden: Igjen, bobler det i forfilter trekkes det inn falsk luft ett sted. Lån/kjøp deg en løs tank med slange blære og kopling og test med den. Dette hørte jeg også fra verkstedet og det blir neste test om ikke graviditeten hjelper bensin inn i motoren. Prøver i morgen og gir tilbakemelding om resultatet. Takk for hjelp alle sammen!!! Redigert 17.Juli.2018 av Max Mercury (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.