Jump to content

Fjernstyring til sabb 2g (omstyring)


M/S Bastard

Recommended Posts

Noen som har dette liggende, eller noen tips om hvordan jeg kan lage det.

Etter det jeg har sett på bilder ligner det litt på teleflex systemet.

 

Jeg har den omstyringen som har 4 1/4 tørn. Trenger tips og råd.

Eller er det noen som har noe av dette brukt.

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Jada, det har jeg vært.

Glemte og nevne at det koster rundt 9000,- .

Så intressen for andre løsninger er til stede.

Poenget med fjernstyringen er at jeg skal bygge om overbygget til vinteren, og da har jeg ikke lyst til og ha omstyrings(spaken)stående gjennom dørken sånn som det gjør nå.

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på hva du mener med omstyring, er det styring til den vribare propellen du mener, eller har du reverseringsgear? Faren min har en 10HK Sabb, og her stiller man propellen med en teleflex-kabel koblet til en hengel ved styrekonsollen. 9 000 kr for en slik løsning synes jeg hørtes ut som en ganske stiv pris. Det er kanskje med noen tusen for et feste på motoren, men dette kan man lage selv.

 

Ellers så skal det vel gå an å bruke en vanlig teleflex styring av typen man har på bla. påhengser (som man bruker til å svinge med). Det koster mye mindre enn 9 000 kr

Link to post
Share on other sites

Sabb vet dessverre hva de skal ha for delene sine.

 

Dersom det skal over fire tørn til så kan det vel bli problematisk med Teleflex-wire.

De Sabber jeg har sett har kun 1/4 tørn.

 

Kan det tenkes at du kan erstatte omstyringsspaken med et kjedehjul og en kjede og dermed kunne operere det hele fra en mer gunstig plass?

 

Kanskje et tannhjul/tannstang og en elektrisk linjærmotor?

 

Må nok vite noe mer om jeg skal kunne komme med noen god løsning.

Link to post
Share on other sites

Det vanlige før i tiden for "fjernbetjening" av både reverseringshjul og koblingsspaker var overføring med vristenger forbundet med universalledd. I noen tilfeller ble også kjedehjul brukt. Så hvis du kun trenger et par "knekker" på akslingen fra den gamle til den nye plasseringen av reverseringshendelen, så er ihvertfall det en enkel, robust og pålitelig måte å gjøre det på.

 

Den overføringen som brukes ombord i Poseidon kunne jo også være et alternativ; det er trekkstenger med kjeder over kjedehjul. Dette systemet brukes både på kobling, reversering og pådrag, altså med tilsammen 6 stenger. Avstanden fra manøversøylen i styrehuset og ned til akterkant av motor er 10-12 meter med 3 stk 90 graders vinkler underveis. Det systemet funker helt problemfritt.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen!

 

Ja, jeg mener omstyringen ja og ikke frikoblingen. Frikoblingen er ikke noe problem.

Med teleflex mente jeg at det ser ut som om en har rattklokke i begge ender.

 

Har også tenkt på kjedehjul og lignende med synes det kan bli litt mye rallemikk.

Fordelen med det er vel at det går ann og "gire" ned slik at det ikke blir så mange tørn ved dashbord.

 

Eller?

 

1/4 dels tørn kalles forøvrig hurtigomstyring. Hadde jeg hatt den løsningen hadde alt vært mye enklere.

 

Noen som har en sånn kasse liggende da?

 

Jeg skal ringe Sabb for og høre om det lar seg gjøre og bruke en sånn kasse.

 

Min Sabb er en 16-22 hk med skikkelig lyd, Går med tørr eksos.

 

Per Chr.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips!

 

Vurderer universal ledd ganske sterkt da det mest sansynlig blir enklest konstruksjon, og ikke minst den rimligste løsningen skulle jeg tro.

 

Igjen takk for tips!

 

Kjempebra forum dette.

 

Per Chr.  Med Sabb :wink: i trebåt :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...