Jump to content

Yamaha F50, olje i vannet etter kjøring


KjetilAE

Recommended Posts

Nå blir det mange spørsmål fra en newbie her, håper dere ikke går for lei. 

 

Har nylig kjøpt en 2004 mod. yamaha F50 (og båt så klart) fra forhandler. Når jeg har fortøyd den etter kjøring ser det ut som det ligger en liten oljefilm på vannet som kommer fra motoren. 

 

Forhandler gikk god for både motor og båt, og alt skulle være i god stand. 

 

Spørsmål 1; er dette vanlig? 

Spørsmål 2; hva kan det skyldes? 

Spørsmål 3; er er det noe å reklamere på? 

 

 

Redigert av KjetilAE (see edit history)
Link to post

Gratulerer med en strålende motor, stillegående, kraftig og bensinøkonomisk:)

En F50 (og F60) har tre ulike oljesystemer med hver sin tank og sirkulasjon.

 

1) motorolje som kun sirkulerer oppe i selve motoren

2) hydraulikkoljetank for elektrisk tilting som sitter i akterspeilet

3) giroljetank (nede i undervannshuset)

 

Hver av disse tre oljesystemene kan forårsake lekkasje. Du må nesten se på motoren hvor oljen kommer fra. Husk at samme tre systemer også må skiftes/etterfylles regelmessig. (jeg forutsetter da at det ikke er bensin som lekker - selv om det også i prinsippet er et oljeprodukt.)

 

Jeg holder en knapp på litt lekkasje fra tiltsystemet. Kan være en pakning/o-ring. Når dette har fått lekke en stund vil du også få problemer med selve tilten. Bare å etterfylle hydraulikkolje og evt sjekke pakninger.

 

Er det lekkasje fra motoroljesystemet eller girolje fra undervannshuset er det litt mer alvorlig og du bør trolig oppsøke et verksted. Hvis det lekker olje fra motoren som går over i kjølevann og ut med eksosen så må en mekaniker inn i bildet. Tilsvarende gjelder om en tetning i undervannshuset gir lekkasje av girolje. Lykke til.

Link to post

Hei, og takk for et utfyllende svar. 

Det kan jo også være bensin, hvordan kan jeg sjekke om det eventuelt er/ikke er det? 

 

Og har du noen tips til hvordan jeg enkelt kan se hvor lekkasjen kommer fra? Hele tiltemotoren ble akkurat bytta, kan det likevel tenkes det kommer derfra? 

Link to post

Kanskje prøve å vaske helt rent akter både tiltsystem og motor og se om du klarer å spore noe som renner. Tiltsystemet er jo en liten installasjon som på enkelte båter blir stående delvis under vann.

 

Ta også av hele dekselet over motoren og se om noe renner fritt nedi motoren. Når du tar av dekselet så ser du at motoren har noen dreneringshull hvor evt væske (vann, olje, bensin) vil slippe igjennom og renne nedover motorstammen og i vannet. Er det bensin- eller oljelekkasje oppe på selve motoren så bør du kunne se det når du har tatt av dekselet.

 

Sjekk også oljenivå i motoren med peilepinnen når du har tatt av lokket. Er det lite olje kan jo det indikere en lekkasje. Tilsvarende kan du sjekke nivå i hydraulikktank ved å etterfylle. Der tror jeg ikke du har en peilepinne men må bare etterfylle til det renner over. (se i instruksjonsbok). Samme gjelder etterfylling av girolje i drevet. Der også fyller du på til det tyter ut i toppen, (nb sjekk instruksjonsbok - det er en litt knotete jobb og du må ha et spesielt påfyllingsverktøy så vidt jeg husker ).

 

NB lite tips om ennå en olje (fett) denne motoren må ha. Du har et par små nipler til styringen som skal ha litt fett presset inn av og til. Så til slutt sjekk at zinkanoder (3 stk inn i selve blokka ved  siden av tennpluggene og en eller to på akterspeilet) er byttet.

Link to post

Har F50 sjøl, og det er ALLTID litt olje etter vinterservice. Oljeskift på disse er nesten umulig å få til uten at det lekker olje ned i stammen. Med dertil oljefilm en stund i sjøen. Ville tatt det  med ro en stund og sett det an. Lekker det over lang tid så bør du sjekke girolje om den blir grå, eller evtl. forbruk av motorolje. Men ærlig talt så tror jeg ikke det. Er på min andre F50 og disse motorene er nesten skuddsikker. Aldri hatt problemer med lekkasje på girhus eller motor. Det viktige med disse motorene er som sagt over at du sjekker sinkanodene på blokken. Er disse oppspist ryker eksosrør og bunnpanna først. 

Link to post

Godt poeng av @jerognal over. Skråstilt påfyllingsplugg for olje bakpå er en oppskrift til å søle. Samme med oljefilter på siden.

 

For å raskt avklare om dette er problemet så kan du ta og helle noe avfettingsmiddel ( f eks kaldavfetting) nedi motoren (ikke inni selvsagt)  slik at det havner nedi dreneringsområdet som renner ned langs og inni stammen. Da blir du kvitt mesteparten av oljesølet som er der og oljefilm på vannet blir sannsynligvis borte.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...