Jørgen Hellestø Startet 17.Juli.2018 Del på Facebook Startet 17.Juli.2018 Hei Har en varmtvannsbereder produsert av Volvo Flygmotor i båten, bereder er like gammel som båt (1986) og har begynt å lekke i det siste, mistenkte overtrykksventil men la også merke til at varmekolbe så skrøpelig ut og det kunne virke som denne også lakk. Vurderte å skifte hele berederen men valgte å kjøpe ny overtrykksventil og kolbe for å utsette et skifte av bereder stund til, akkurat nå er jeg litt i tvil om det var riktig avgjørelse. Fant en kolbe på maritim som egentlig hører til ATI vv. bereder, den hadde samme gjenger og mål så jeg gikk for den, fikk med en pakning til denne, pakningen hadde noe stor diameter og slingret mye når den var tredd over kolben, var skeptisk til dette men monterte denne likevel og kombinerte med to runder gjengetape, dro godt til. Når jeg testet etterpå så jeg at det drypte, strammet litt og litt for å se om det sluttet, ble noe bedre men aldri tett, til slutt så jeg at pakning hadde vrengt seg så da var det ingen tvil om at dette måtte tas fra hverandre og gjøres på nytt, lurer da på om noen har noen tips til metoder å tette rundt kolben. Skal det kunne holde med bare gjengetape/annen gjengetetning? Ser biltema selger pakningspapir i forskjellige typer og størrelser, kan det være en ide å skjære ut ny pakning og forsøke dette sammen med gjengetetning/tape? Andre tips? Et annet spørsmål, den nye termostaten har ingen tilkobling for jord, kun L og N (se vedlagt bilde) noen som vet hva 1 og 2 punktene er? Den bør vel jordes? Den gamle hadde L,N og jord tilkoblinger. Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 2 runder med gjengetejp er for lite. Bruk lin og pasta som du får kjøpt overallt, jula, Biltema, rørleggeren... Se den her youtubefilmen som forklarer bruk av lin og pasta. På min quick beredere med samme element så sitter jordingen med en ringkabelsko i en av de store muttrerne direkte i beholderen. Er du usikker på hva jeg mener eller om det ser ulikt ut på din så ta en bilde på hur der ser ut med eventuelle deksel demontert. Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen Hellestø Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Takk for tilbakemelding @trekko . Ja jeg mistenkte at det var for lite gjengetape. Jeg noterer meg tipsene dine og skal sjekke opp dette, får se om jeg finner et punkt hvor jeg får festet jordkabel? Sitér dette innlegget Link to post
trekko Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Lykke til.;) Spørsmål om punkt 1og 2 såg jeg ikke for nå. men se på bilden at thermostaten bryter strømmen på begge poler. så 1 og 2 er koblings eller målepunkter etter bryteren i thermostaten. Fasene kobler du in på L og N. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.