Jump to content

Volvo flygmotor varmtvannsbereder lekker etter skifte av kolbe

Jørgen Hellestø

Recommended Posts

Hei

Har en varmtvannsbereder produsert av Volvo Flygmotor i båten, bereder er like gammel som båt (1986) og har begynt å lekke i det siste, mistenkte overtrykksventil men la også merke til at varmekolbe så skrøpelig ut og det kunne virke som denne også lakk. Vurderte å skifte hele berederen men valgte å kjøpe ny overtrykksventil og kolbe for å utsette et skifte av bereder stund til, akkurat nå er jeg litt i tvil om det var riktig avgjørelse.

Fant en kolbe på maritim som egentlig hører til ATI vv. bereder, den hadde samme gjenger og mål så jeg gikk for den, fikk med en pakning til denne, pakningen hadde noe stor diameter og slingret mye når den var tredd over kolben, var skeptisk til dette men monterte denne likevel og kombinerte med to runder gjengetape, dro godt til. 

Når jeg testet etterpå så jeg at det drypte, strammet litt og litt for å se om det sluttet, ble noe bedre men aldri tett, til slutt så jeg at pakning hadde vrengt seg så da var det ingen tvil om at dette måtte tas fra hverandre og gjøres på nytt, lurer da på om noen har noen tips til metoder å tette rundt kolben. Skal det kunne holde med bare gjengetape/annen gjengetetning? Ser biltema selger pakningspapir i forskjellige typer og størrelser, kan det være en ide å skjære ut ny pakning og forsøke dette sammen med gjengetetning/tape? Andre tips?

Et annet spørsmål, den nye termostaten har ingen tilkobling for jord, kun L og N (se vedlagt bilde) noen som vet hva 1 og 2 punktene er? Den bør vel jordes? Den gamle hadde L,N og jord tilkoblinger.termoreguljator_bojlera_termostat_thermowatt_r_t_s_3_f_78_s_90_181324_italija.jpg.d598cbafa94eb7abc7284a7366728998.jpg

2 runder med gjengetejp er for lite.

Bruk lin og pasta som du får kjøpt overallt, jula, Biltema, rørleggeren...

Se den her youtubefilmen som forklarer bruk av lin og pasta.

På min quick beredere med samme element så sitter jordingen med en ringkabelsko i en av de store muttrerne direkte i beholderen.

Er du usikker på hva jeg mener eller om det ser ulikt ut på din så ta en bilde på hur der ser ut med eventuelle deksel demontert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...