Jump to content

Lav maxfart på buster magnum. Verado 225


Palarne

Recommended Posts

Akkurat kjøpt en 2013 magnum med en 225 verado. Men er litt skuffet over toppfarten. Etter å ha lest tester med 48-50,7 knop max fart blir jeg skuffet når min i beste fall når 42 under perfekte forhold. 

Har prøvd å trimme motoren, men det er kun lydbildet som endres. 

 

Kan valg av bunnsmøring ha noe å si? 

 

Når heller ikke rødmerket på motoren hailket tilsier at propellen er for tung. 

Link to post

Det er mange faktorer som avgjør toppfartten på en båt! HK antall alene sier lite om toppfart.  for det første så må vi vite diameter og stigning på propell. Er det tre eller fire blader?  hvilken utveksling har motoren. Hvilket turtall får du på maks. Er motor montert høyt eller lavt, eller akkurat etter boka slik at kavitasjonsplata flukter med bunn? Hvordan er bunnen på båten? mye groe?

 

Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Vel, da er nok første steg å finne ut nøyaktig hvilken propell som står på. Normalt er det greit å vite hvilket turtall man oppnår på max fart.:smiley: Bunnsmøring og denslags har alltid litt å si, så det er ikke sikkert man kommer opp på fabrikantens målinger da de gjerne er målt under helt optimale forhold.

http://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2017/11/korfakta-buster-magnum-2018-flipper-marin-stockholm.pdf

https://www.klikk.no/motor/baat/battester/provekjort-buster-magnum-med-yamaha-f225-2011-3471460

 

Når det gjelder å skifte/demontere propell, så har jeg gjort det flere ganger "ute på sjøen" - d.v.s. fortøyd slik at båten ligger rolig med akterende inn mot strand/egnet svaberg. Da trenger man bare passende verktøy, en plankebit og nye "splinter" for å låse propellmutteren. Bare å være kreativ og litt bløt på tærne tåler vi nå midt i sommeren.:thumbsup:

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Tviler VELDIG på at du henter 6-8 knop på den farten bare ved å bytte propell. Det høres helt urealistisk ut, da må den isåfall virkelig være riv ruskende feil den som står på. Jeg har prøvd mye propeller på min forrige båt. Etter mye frem og tilbake fant jeg en propell som løftet baugen litt mer, og da ble det 4-blader. Den ga et par knop mer i fart. Fikk den i 45 knop. 

På Askeladden jeg har nå har jeg fått 4-bladets propell kontra 3-blader som blir levert som standard på 300 hk Suzuki. Får et par knop mer med den også. 

 

Det enkleste er jo å høre med forhandleren hvilken propell den blir levert med originalt for å sjekke om den er original. Eventuelt kan du spørre hvilken propell som er benyttet i testen. 

 

Hva er egentlig perfekte forhold?

Redigert av Kalle Well (see edit history)
Link to post
  • 1 år senere...
Palarne skrev On 17.7.2018 at 22.40:

Akkurat kjøpt en 2013 magnum med en 225 verado. Men er litt skuffet over toppfarten. Etter å ha lest tester med 48-50,7 knop max fart blir jeg skuffet når min i beste fall når 42 under perfekte forhold. 

Har prøvd å trimme motoren, men det er kun lydbildet som endres. 

 

Kan valg av bunnsmøring ha noe å si? 

 

Når heller ikke rødmerket på motoren hailket tilsier at propellen er for tung. 

Hei, 

Har du fått bedre fart på båten? Jeg har en magnum 2009 med verado 225, denne gjør ca 44 knop med groe under skroget i slutten av august. Propell, mirage plus 21P.

 

Båten er nylig kjøpt, vil tro jeg får noen ekstra knop når den er nysmurt til våren. Ligger opp mot 5800 rpm nå med groe, mulig jeg kan hente litt ekstra med en annen propell. 

Link to post
  • 3 uker senere...
323 skrev On 31.8.2019 at 22.48:

Hei, 

Har du fått bedre fart på båten? Jeg har en magnum 2009 med verado 225, denne gjør ca 44 knop med groe under skroget i slutten av august. Propell, mirage plus 21P.

 

Båten er nylig kjøpt, vil tro jeg får noen ekstra knop når den er nysmurt til våren. Ligger opp mot 5800 rpm nå med groe, mulig jeg kan hente litt ekstra med en annen propell. 

Hei.

ja har hatt den i 46/47 knop i sommer, så det er jo bedre. Fikk ikke bunnsmøring i år, så den er grodd nå, og farten ca 43/44

Link to post
  • 1 måned senere...

Tja, si det.... det beste svaret jeg har er at jeg ser det er mange parameter som skal klaffe for å nå Max fart.

jeg har mer erfaring med båten, og er nok mer presis på motortrim. I tillegg så hadde jeg noe trøbbel med flapsene på båten i fjor, men jeg ser og at det tar litt tid å hente ut de siste 2-3 knop. 

Link to post

Min erfaring med Verado er at den er kresen på bensin, virker det som.. 

 

Hver vår når den er nyvasket, ny bunnsmøring, sola skinner og jeg håper på ny toppfart på våren, så blir jeg skuffa. Får ikke farten jeg drømmer om. Når jeg får fersk bensin, ikke den som marinaen har hatt over vinteren, så kommer det 2-3 knop til. 

 

Dette er noe jeg tror, ikke vitenskapelig, men kanskje det samme du har erfart?

 

Av den grunn så lagrer jeg båten med lite bensin på tanken. På våren tar jeg noen runder med fersk bensin fra bensinstasjonen, holder meg borte fra marinaene før St.Hans. 

 

 

Link to post

 

LM 605 skrev 1 minutt siden:

Er vel forskjell på "sommerbensin" og "vinterbensin" ?

Ikke meg bekjent.

Er bare forskjell på sommer og vinter-diesel(som inneholder mer parafin)

 

Men er et fakta at bensin taper seg ved lagring. Samt den bensinen en kjøper på marinaen i september var jo ofte ikke produsert dagen før... så når en starter sesongen på våren, så er den blitt noen måneder gammel. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...