Palarne Startet 17.Juli.2018 Del på Facebook Startet 17.Juli.2018 Akkurat kjøpt en 2013 magnum med en 225 verado. Men er litt skuffet over toppfarten. Etter å ha lest tester med 48-50,7 knop max fart blir jeg skuffet når min i beste fall når 42 under perfekte forhold. Har prøvd å trimme motoren, men det er kun lydbildet som endres. Kan valg av bunnsmøring ha noe å si? Når heller ikke rødmerket på motoren hailket tilsier at propellen er for tung. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Det er mange faktorer som avgjør toppfartten på en båt! HK antall alene sier lite om toppfart. for det første så må vi vite diameter og stigning på propell. Er det tre eller fire blader? hvilken utveksling har motoren. Hvilket turtall får du på maks. Er motor montert høyt eller lavt, eller akkurat etter boka slik at kavitasjonsplata flukter med bunn? Hvordan er bunnen på båten? mye groe? Lykke til! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Solseng Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 (redigert) Vel, da er nok første steg å finne ut nøyaktig hvilken propell som står på. Normalt er det greit å vite hvilket turtall man oppnår på max fart. Bunnsmøring og denslags har alltid litt å si, så det er ikke sikkert man kommer opp på fabrikantens målinger da de gjerne er målt under helt optimale forhold. http://www.flippermarin.se/wp-content/uploads/2017/11/korfakta-buster-magnum-2018-flipper-marin-stockholm.pdf https://www.klikk.no/motor/baat/battester/provekjort-buster-magnum-med-yamaha-f225-2011-3471460 Når det gjelder å skifte/demontere propell, så har jeg gjort det flere ganger "ute på sjøen" - d.v.s. fortøyd slik at båten ligger rolig med akterende inn mot strand/egnet svaberg. Da trenger man bare passende verktøy, en plankebit og nye "splinter" for å låse propellmutteren. Bare å være kreativ og litt bløt på tærne tåler vi nå midt i sommeren. Redigert 17.Juli.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Palarne Svart 17.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 -morten- skrev 43 minutter siden: Hvordan er bunnen på båten? mye groe? Lykke til! Fin bunn, ingen groe. Kjøpt på mandag, stod da tørt og nysmurt. Kan virkelig propellen gi 6-8 knop i forskjell? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 Palarne skrev 21 minutter siden: Fin bunn, ingen groe. Kjøpt på mandag, stod da tørt og nysmurt. Kan virkelig propellen gi 6-8 knop i forskjell? Den kan gjøre mye større forskjell en det. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 .. og desto fortere båten går, jo mer har den å si Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kalle Well Svart 17.Juli.2018 Del på Facebook Svart 17.Juli.2018 (redigert) Tviler VELDIG på at du henter 6-8 knop på den farten bare ved å bytte propell. Det høres helt urealistisk ut, da må den isåfall virkelig være riv ruskende feil den som står på. Jeg har prøvd mye propeller på min forrige båt. Etter mye frem og tilbake fant jeg en propell som løftet baugen litt mer, og da ble det 4-blader. Den ga et par knop mer i fart. Fikk den i 45 knop. På Askeladden jeg har nå har jeg fått 4-bladets propell kontra 3-blader som blir levert som standard på 300 hk Suzuki. Får et par knop mer med den også. Det enkleste er jo å høre med forhandleren hvilken propell den blir levert med originalt for å sjekke om den er original. Eventuelt kan du spørre hvilken propell som er benyttet i testen. Hva er egentlig perfekte forhold? Redigert 17.Juli.2018 av Kalle Well (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Har en kompis med buster magnum og 225hk yamaha. Mye samme farten der. Og samme forundring..... Sitér dette innlegget Link to post
323 Svart 31.August.2019 Del på Facebook Svart 31.August.2019 Palarne skrev On 17.7.2018 at 22.40: Akkurat kjøpt en 2013 magnum med en 225 verado. Men er litt skuffet over toppfarten. Etter å ha lest tester med 48-50,7 knop max fart blir jeg skuffet når min i beste fall når 42 under perfekte forhold. Har prøvd å trimme motoren, men det er kun lydbildet som endres. Kan valg av bunnsmøring ha noe å si? Når heller ikke rødmerket på motoren hailket tilsier at propellen er for tung. Hei, Har du fått bedre fart på båten? Jeg har en magnum 2009 med verado 225, denne gjør ca 44 knop med groe under skroget i slutten av august. Propell, mirage plus 21P. Båten er nylig kjøpt, vil tro jeg får noen ekstra knop når den er nysmurt til våren. Ligger opp mot 5800 rpm nå med groe, mulig jeg kan hente litt ekstra med en annen propell. Sitér dette innlegget Link to post
Palarne Svart 20.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2019 323 skrev On 31.8.2019 at 22.48: Hei, Har du fått bedre fart på båten? Jeg har en magnum 2009 med verado 225, denne gjør ca 44 knop med groe under skroget i slutten av august. Propell, mirage plus 21P. Båten er nylig kjøpt, vil tro jeg får noen ekstra knop når den er nysmurt til våren. Ligger opp mot 5800 rpm nå med groe, mulig jeg kan hente litt ekstra med en annen propell. Hei. ja har hatt den i 46/47 knop i sommer, så det er jo bedre. Fikk ikke bunnsmøring i år, så den er grodd nå, og farten ca 43/44 Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 20.September.2019 Del på Facebook Svart 20.September.2019 Palarne skrev for 2 timer siden: Hei. ja har hatt den i 46/47 knop i sommer, så det er jo bedre. Fikk ikke bunnsmøring i år, så den er grodd nå, og farten ca 43/44 Hvor fant du knopene? Interresant å vite.... Sitér dette innlegget Link to post
Palarne Svart 21.Oktober.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 Tja, si det.... det beste svaret jeg har er at jeg ser det er mange parameter som skal klaffe for å nå Max fart. jeg har mer erfaring med båten, og er nok mer presis på motortrim. I tillegg så hadde jeg noe trøbbel med flapsene på båten i fjor, men jeg ser og at det tar litt tid å hente ut de siste 2-3 knop. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 (redigert) Solseng skrev On 17.7.2018 at 22.48: så det er ikke sikkert man kommer opp på fabrikantens målinger da de gjerne er målt under helt optimale forhold. De aller fleste "fabrikkmålinger" er vel uten bunnstoff.... Redigert 21.Oktober.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 Min erfaring med Verado er at den er kresen på bensin, virker det som.. Hver vår når den er nyvasket, ny bunnsmøring, sola skinner og jeg håper på ny toppfart på våren, så blir jeg skuffa. Får ikke farten jeg drømmer om. Når jeg får fersk bensin, ikke den som marinaen har hatt over vinteren, så kommer det 2-3 knop til. Dette er noe jeg tror, ikke vitenskapelig, men kanskje det samme du har erfart? Av den grunn så lagrer jeg båten med lite bensin på tanken. På våren tar jeg noen runder med fersk bensin fra bensinstasjonen, holder meg borte fra marinaene før St.Hans. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 Er vel forskjell på "sommerbensin" og "vinterbensin" ? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 LM 605 skrev 1 minutt siden: Er vel forskjell på "sommerbensin" og "vinterbensin" ? Ikke meg bekjent. Er bare forskjell på sommer og vinter-diesel(som inneholder mer parafin) Men er et fakta at bensin taper seg ved lagring. Samt den bensinen en kjøper på marinaen i september var jo ofte ikke produsert dagen før... så når en starter sesongen på våren, så er den blitt noen måneder gammel. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 21.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 Er vel pga temperaturforskjellene her til lands. Sommerbensin i fra 1/5 og til 15/9, og vinterbensin i fra 15/9 og til 1/5, i følge Circle K. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 21.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 En kjapp oppgradering (chip trim/omprogramering av ecu) hos disse, så får du 300hk og mange ekstra knop http://www.lundinsmarin.se Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Oktober.2019 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2019 LM 605 skrev 49 minutter siden: Er vel forskjell på "sommerbensin" og "vinterbensin" ? Ja, ser det nå at det er forskjell på de to? Usikker hvilken bensin det er mest futt i? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.