Jump to content

Dårlig virkning av baugpropell. Nytt batteri eller kabler fra startbatteri?

Ttor

Recommended Posts

Jeg har dårlig virkning på baugpropellen. Sleipner SP 75. Den fungerer greit når batteriet er ladet på landstrøm, men fungerer dårlig når jeg har ligget et døgn uten landstrøm. Var på tur i helgen, og opplevde svært lite effekt når jeg skulle ut fra gjestehavn etter ca et døgn. Har et Optima blue-top batteri i baugen. Dette får lading fra egen lader i land, og via dynamo og batteriisolator underveis. Ved avgang merket jeg at effekten ble merkbart dårligere etter bare noen få sekunder. Målte batteriet nå etter to døgn i havn uten lading. 12,2 V hvilespenning. Jeg vet ikke alder på batteriet, men det kan være gammelt. Lurer på om ladingen fra dynamo også kan være medvirkende til lite effekt. Dynamoen lader det ene startbatteriet også (bly), som alltid er fullt. Kan dette gjøre til at dynamoen leverer mindre lading, og ikke "ser" batteriet i baugen som er koblet via isolator?

IMG_20180424_191635051.jpg.a27f45053cef262b8861338d029e6548.jpg

Jeg skal rydde litt i det elektriske, og kommer til å plassere batteriene fremst i motorrommet. Da har jeg ca 4 meter fra disse til baugpropellen. Lurer på om det ville være enklere og mer ryddig å legge opp 95mm2 kabler rett fra start, og kuttet ut batteri i baugen. Har lest mange tråder om batterityper og lading. Noen her som har tilsvarende opplegg uten batteri? Motorene er vp41p, med originale dynamoer. 

12.2V er det samme som tomt batteri. Kjøp nytt iom at spenniningen faller raskt tyder det på en eller flere defekte seller.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Ja, det er vel liten tvil om at batteriet er modent for utskifting. Men jeg lurer på om det kan være bedre investerte penger å gå for et skikkelig opplegg med kabler fra startbatteri. Regner med det finnes noen som har erfaring med det. Jobbet for forhandleren av Grand Banks i Bergen i mange år. Kan ikke huske alt noen av disse hadde batteri i baugen.

1 minute ago, lippert said:

Hvorfor har du en batteriisolator her? For meg ser det ut som om bare ett batter er tilkoblet. En ledning med strøm inn og en ledning med strøm ut.

Dette er gammelt opplegg som jeg ikke har rørt ennå. Kjøpte båten i fjor sommer. Startbatteriet får strøm fra dynamo via egen ledning, og er ikke koblet via isolatoren... Her er flere ting som må ryddes i. Isolatoren gjør nå at startbatteriet ikke slipper strøm over til baugpropellen.

Hvis du lader et batteri utenom isolatoren og et batteri etter isolatoren vil det kunne lage problemer....

Eg hadde tilsvarende isolator som deg som stod koblet på forbruk. Sense til motoren låg direkte på startbatteriet, mens forbruk mistet nesten 1V over isolatoren. Det betydde at forbruk aldri fikk noe særlig bra lading og tilslutt var det dødt.

Kan jo mistenke at det samme har skjedd her......

Denne isolatoren er nok koblet i beste mening for å hindre at du bruker truster batteriet til noe annet enn truster. Men de har ikke tatt med konsekvensen av lavere ladespenning.

Slik som dette var det koblet fra fabrikk i min daycruiser.

15 minutes ago, hanto1 said:

Går det greit å trekke kabler hadde jeg heller koplet bort hele greia, da får du et opplegg med minst mulig  potensielle feilkilder. Jo enklere EL opplegg man kan ha i båt jo færre grå hår og tunge dager får man på sikt.

Jeg heller i den retningen. Lett å trekke kabler. Maks 4 meter x2. Da slipper jeg å tenke på en rekke problemstillinger. Hvordan lade startbatteri (bly) og baugpropellen (AGM/GEL) fra samme dynamo? Hvordan skille disse uten spenningsfall? Flere batterier som må skiftes når de mister effekt. Etc.

Jeg har en Sterling Prosplitt som tar i mot lading fra begge dynamoer, og sender til banken med størst behov. Kjører jeg thruster eller vinsj forsynes da den kretsen med ekstra påfyll fra to dynamoer «i gjerningsøyeblikket» når spenningen skvetter ned. Noe å tenke på? Har selv thrusteren på startbatteriet (220ah) og fete kabler frem. 

Chiefengineer skrev for 7 timer siden:

Du kan jo montere inn en CTEC 12v/12v lader som henter fra forbruk og leverer direkte på baugbatteriet. Lader så lenge det kommer inn lading på forbruksbatteriene og kutter når ladingen stanser.

Joltus skrev for 7 timer siden:

Den vil vel fortsatt lade selv om det ikke er lading på forbruk? 

Normalt har battery battery charger sense og kobler inn feks ved 13.6 og ut ved 13.3 (tilfeldige eksempel spenninger) 

God løsning, og ein god bbc tillater anna type batteri med stor cca plassert i baug.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det virker som den har god effekt når batteriet er ladet med 220v laderen. Men hørbart fall i turtall etterhvert. Har sjekket båtmagasinets test der de oppgraderte en baugtruster. Der anbefalte de blant annet å avrunde kantene på tunnelen og å montere ny fem ladet propell. Disse tingene er allerede på plass på min. Skal sjekke børstene for støv. Jeg tror det er tilgang på strøm som er problemet. Tenker jeg satser på gode kabler fra startbatteri, så har jeg noen elementer mindre å tenke på. Har 4x110 Ah batterier. Tenker å bruke to til felles start til begge maskinene, og de to andre til forbruk. Kunne kanskje klart meg med ett til start og tre til forbruk, men vil være sikker på å ha krefter til truster og vinsj. For kostnaden til et batteri i baugen, kan jeg kjøpe fete kabler og et ekstra blybatteri til forbruk.

Jeg har ikke målt, men det er i alle fall 2x 5 meter med kabel til min baugpropell, og den har trøkk nok i massevis. SE40/ 125 Var koplet før jeg kjøpte båten. Vet ikke mm2. Henter strøm fra 110Ah startbatteri. Kan jo godt være at min trekker mindre strøm enn din. 

Samme batteri mater også vinsj.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Mye synsing her:)

Hva har du for spenning på batteri når det er toppladet?

Hva har du for spenning på batteriet når propeller går?

Hva har du for spenning på motor når propeller går?

Hva har du for spenning på batteriet om du først topplader, sen kjør baugpropeller 10sekunder og sen venter 20minuter?

Der er en god ide at kontrollert motor for støv fra bosetter og eventuelllt rengjøre med trykkluft.

16 minutes ago, trekko said:

Mye synsing her:)

Hva har du for spenning på batteri når det er toppladet?

Hva har du for spenning på batteriet når propeller går?

Hva har du for spenning på motor når propeller går?

Hva har du for spenning på batteriet om du først topplader, sen kjør baugpropeller 10sekunder og sen venter 20minuter?

Der er en god ide at kontrollert motor for støv fra bosetter og eventuelllt rengjøre med trykkluft.

Tja. Batteriet holder ikke på spenningen, så det er nok gåent. Jeg kommer til å gjøre noen målinger når jeg får anledning.

Jeg er mest ute etter erfaringer med opplegg uten eget batteri. Med tanke på at det er maks  fire meter fra startbatteri (x2), så burde det være godt innenfor produsentens anbefaling. Den trekker ca 7,5 hk, så det blir vel ca 425A ved 13V. Spenningsfallet med 8 m 95mm2 kabel blir da ca 1,3V. 

Prøver å blåse ut med trykkluft etter tips. Baugpropellen virker ha bedre effekt etter lading fra landstrøm kontra lang tids kjøring. Så her må jeg også sjekke hvilken spenning som kommer via dynamo og skilletrafo. Om det blir eget batteri i baugen må jeg også vurdere hvordan dette skal kobles for 12v lading.

9 hours ago, sjøkriger said:

Et annet tips til de med dårlig truster-effekt er å blåse ren motoren for børste-støv. Min hadde liten effekt og jeg vurderte alt mulig fra ny batteriplassering til kabelstørrelser etc, og så var det bare å blåse den ren for støv. 

Samme erfaring her . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Støtter din teori om tykke kabler isteden for et mer avansert opplegg med releer, ladere osv..

Jeg har selv ca 10m 95 mm2 montert med proffe kabelskor og med korrekt tang.

De er koblet på startbatteriet som er et Excide dual AGM 100Ah med 720A i kadstartstrøm.

det er et batteri som er konstruert for at klare både høy startstrøm og noe forbruk.

Men når jeg ser tilbake på min bruk av thruster så brukes den i så korte perioder at et startbatteri trolig hadde passet bedre.

Har tidligere målt spenningsfall på motor og funnet ut at det er acceptabelt uten at jeg husker verdier akkurat nå.

Jeg har koblet trusteren på forbruksbatteribanken. Den består av 2 × 140Ah semitraction batterer med 1000A CCA hver. Det fungerer utmerket med 4m 95kvadrat kabel hver vei til trusteren.

Noe som ikke er nevnt så langt jeg kan se, er at dersom en har en moderne motor med mye elektronisk styring og når da trusteren er koblet på dette batteret (gjerne startbatteriet), kan spenningen falle så mye ved trusterbruk at dieselmotoren faktisk stopper. Jeg har ikke slik moderne motor, men det er skrevet en del om det tidligere tråder her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...