Scand Baltic Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 På D serien til Volvo står det beskrevet at det ikke skal kobles andre forbrukere til startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 10 minutes ago, Scand Baltic said: På D serien til Volvo står det beskrevet at det ikke skal kobles andre forbrukere til startbatteriet. Dette er ingen D-serie.... Den fortsetter nok å gå selv om batteriet kobles fra. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Ttor skrev for 8 timer siden: Dette er ingen D-serie.... Den fortsetter nok å gå selv om batteriet kobles fra. Det er jeg klar over. Men det ble tatt opp som et tema tidligere at moderne motorer kunne påvirkes av annet forbruk tilkoblet startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Litt off-topic. Foruten å fikse strømproblemene på propellen kan jeg anbefale å oppgradere SP-75 thrusteren til 5-blads Q-propell fra Sleipner (hvis det da ikke allerede er gjort). Det gir mye mer skyv og sparer deg for mye strømbruk de gangene du bruker den. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Den propellen ser ut til å være på plass allerede @HansH Forrige eier har tydeligvis gjort noen oppgraderinger. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Mente jeg hadde lest en test en gang. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/installèr-baugpropell-riktig-øk-effekten-med-62-prosent Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Ttor Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 3 minutes ago, lippert said: Mente jeg hadde lest en test en gang. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/installèr-baugpropell-riktig-øk-effekten-med-62-prosent Leste den jeg og. Har propellen og runde kanter på tunnelen. Den er veldig stillegående. Jeg har kortere vei fra startbatteri enn de hadde i testen. Derfor vurderer jeg nå kabler framfor eget batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 20.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2018 Hei! Batteriet i baugen er nok ferdig, med den hvilespenningen. Men jeg ville absolutt hatt eget batteri til thruster. I Balticen vi hadde tidligere, la jeg opp nytt ladeopplegg + nye batterier. Jeg la ny plusskabel fra dynamo direkte til forbruk. La også ladingen fra landstrømlader hit. For å lade start og thruster kjøpte jeg to voltsensitive rele på Biltema. Disse fungerer slik at når forbuksbanken får spenning på 13.5v så går ladingen over til start og thruster. Når spenningen på forbruk går ned til 12.8 går ladingen tilbake dit igjen. I tillegg kjøpte jeg tre enkle digitale volmetere på AliExpress til en halv dollar pr stk, slik kunne jeg lett se spenningen på hver bank. Valgte å ha forbruk som primær bank, da det er denne som blir brukt mest når motor ikke er igang. Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Scand Baltic Svart 21.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2018 HansH skrev On 19.7.2018 at 22.39: Litt off-topic. Foruten å fikse strømproblemene på propellen kan jeg anbefale å oppgradere SP-75 thrusteren til 5-blads Q-propell fra Sleipner (hvis det da ikke allerede er gjort). Det gir mye mer skyv og sparer deg for mye strømbruk de gangene du bruker den. Byttet på en tidligere båt. Synes ikke effekten var merkbar, men støyen ble kraftig redusert. Det viktigste er at thrusteren får nok strøm. Da vil de fleste thrustere klare jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.