Jump to content

Bråk i gjestehavn, dyrt, men ingen søvn

320Cruiser

Recommended Posts

Pinkvin skrev for 6 timer siden:

Men å gjøre det til en seilbåt vs motorbåtgreie.. men har til gode å...

Men nå gjorde du det allikevel... 

KongKing skrev for 4 timer siden:

Problemet er at det var ungdommer som var havnevakter (tok inn havneavgift) og de har ikke pondus nok til å sette på plass voksne halvdrita mannfolk. 

? 

Problemet er kanskje at ikke alle havner har økonomi til å leie i Espen Lee eller lignende som havnevakt :giggle:

Guest Avmønstret#
Eureka skrev for 5 timer siden:

Hadde det vært en veldrevet campingplass, så hadde de vært bortvist og svartelista. 

Må innrømme at jeg ikke helt skjønner "greia" i norske gjestehavner. Stille 2300 er som regel hovedregelen, men vi bryr oss egentlig ikke.. eller kanskje, om det blir for ille. 

Nå har jeg ikke allverdens erfaringer fra utenlandske marinaer men har lagt i en del i Middelhavet, dvs noen få greske og tyrkiske. Der var det orden, en måtte forbi en "kontroll", dvs en ble møtt av rib når en kom inn. Ble anvist plass ved at ribben kjørte foran, trengte en litt hjelp til å komme i bås så puffet de forsiktig med ribben, og om en drev med noe "tull", så var det vakter der med en gang. I ene marinaen satt de i et slags vakttårn ved innseilinga og fulgte med. Var ikke mye "party- party" der. Det som skjedde av festing skjedde i lokalene/restauranten til marinaen, eller inne i byen, ikke i båtene. Om det skjedde i båtene så var det i rolige former. 

Men jævlig dyrt da...

---

Større marinaer i Norge og Sverige kunne kanskje delt opp i familieavdeling og "indre havn" eller noe i den dur. Jeg syns det er helt greit med festing, særlig fredag- lørdag, og særlig i fellesferien. Og jeg syns det gjerne må foregå i gjestehavn, det er sosialt og en får fart på det lokale næringslivet, restauranter osv. 

Noen marinaer kunne kanskje være tjent med å kalle seg for rene familiesteder og slå ned på all festing, evt nekte åpenbare festebåter, eller gi klar beskjed med en gang de ankommer og en får mistanke, som Eureka skriver så klarer jo veldrevne campingplasser dette temmelig greit. 

----

Nå som nær hele Oslofjorden og Sørlandet er definert som nasjonalparker har dessuten mulighetene for en "real fest på skjæra" begrenset seg ganske mye, da syns jeg det er rett og rimelig at det gis mer rom og plass for festing i gjestehavner. Men andre gjester med andre intensjoner må få beskjed. Familier eller par eller aleneseilere som ønsker en stille og rolig natt må få beskjed om at det antagelig er feil plass å ligge. 

----

Vi la oss en gang i Langesund, som jeg syns er en veldig fin plass, en av mine favoritter. Jeg hadde ikke fått med meg at det var en eller annen populær konsert og gjestehavna ble en fest uten like. Og mange har åpenbart voldsomme anlegg i båtene sine så det dundret, og dundret og dundret. 

Måtte bare gi opp og gikk og la oss på svai. Sendte melding til de som driver havna og forklarte hvorfor. De beklaget så mye og nå vet jeg at Langesund er ett sted en må besøke på dagtid om det er fellesferie, så får en legge seg et annet sted for å sove, evt over på Langøya eller ett sted innover i fjorden. 

Problemet er vakthold. Hadde en selsom opplevelse i Skjærhalden for noen år siden. Der var det ingen vakter som holdt kontroll - og dette var en lørdag der det hadde vært mye bråk fra båter natta før. Vakta gikk hjem kl 23 og la igjen tlf på havnekontoret - samme tlf som var kontakt-tlf for gjester. Andre båter i havna måtte ringe politiet, som var der 2 ganger, men det hjalp lite.

Det hadde vært enkelt om havnene hadde tatt vakthold på alvor - noe de ikke gjør i dag.

er det en konsert e.l i nærheten som gjør at det er nødt til å bli kalabalik i havna tidlig og sent så må dette opplyses om på nettsider og ved ankomst.

vakthold er nøkkelen - som du beskriver er på stell i middelhavet. 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Guest Avmønstret#
KongKing skrev 37 minutter siden:

er det en konsert e.l i nærheten som gjør at det er nødt til å bli kalabalik i havna tidlig og sent så må dette opplyses om på nettsider og ved ankomst.

vakthold er nøkkelen - som du beskriver er på stell i middelhavet. 

Kk

I grunnen ville mye løst seg om en fikk beskjed ved ankomst. Eller om marinaer tok et valg ifht hva de ønsker å være, evt ordnet ulike avdelinger i gjestehavna. 

Festfrie og stille gjestehavner nær byer/tettsteder i ferier og helger har jeg liten tro på, vet ikke om jeg ønsker det heller egentlig. Ett sted må folk kunne bråke og feste også, åpenbart nok ;-) 

Leste igjennom tråden og kom på et par historier. Dog, la oss begynne på campingplassen der en kollega har vogna, spikerteltet og grillen sin. Sjefen der eier og driver alt på stedet, og er altmuligmann. Han har også hugget reglene i stein. Viktigst av alt, han står også i baren. Det var visst en fyr som lagde mye mas over at denne baren stengte kl 23. Det ble såpass mye mas at sjefen hentet traktoren sin, hektet på vogna til fyren og dro den ut av plassen med forteltet hengende etter. Han satte et greit eksempel der.

Strømstad: Leide båt i 2012, la oss helt innerst i gjestehavna en helgedag ved land. Der hvor han med saxofonen pleide å spille den samme sangen. Kom ut på morgenen og det var ikke et tau iland. Alt var løsnet. Vinden blåste oss dog inn mot brygga, så båten hadde ikke flyttet seg en cm. Men jeg var litt skuffet over mine medborgere. Mye støy i Strømstad forøvrig. Vi lusket slukøret dit ifjor på dag 2 av en fire ukers planlagt båtferie etter at den ene motoren vår hadde havarert. Da var det konsert der, og de spilte utrolig høyt, dog ikke så høyt som vi har opplevet det i Tanumstrand (dit skal vi ikke igjen).

Så husker jeg en episode fra Lillesand i 2007 da det kom en seilbåt inn for full musikk i regnværet. Det var den sommeren det regnet i 10 av 14 dager på vår båtferie. De var ganske børst da de skulle legge til, men fikk det til, og fortsatt så festen til langt på natt. Dette var min første tur i båt familien kunne overnatte i, så jeg tenkte at det er vel slik da. Dagen etter da de skulle ut på tur igjen, i regnet, så satt ankeret deres fast i moringene til gjestebrygga. Jeg tror dette er en av de artigste opplevelsene i en gjestehavn, for etter to døgn i regn var folk drittlei, og alle kom for å se på. Endelig skjedde det noe, og brygga var full av folk som kom ut i regnet for å se hvordan gutta skulle løse dette. Det kom til og med opp en svært sint glidelås, etterfulgt av en kar stakk hodet ut og  proklamerte for forsamlingen: "Dere husker vel ikke engang hvor dere slapp ankerert", etterfulgt av en like sint glidelås for å lukke kalesjen. Uansett, dette tok tid, så jeg forsøkte forsiktig å foreslå at de kunne senke ned et tau langs kjettingen for å løsne ankeret. Forsiktig, fordi mobben var der. Det funket, og alle ble blide da de dro. Etter det, så regnet det videre.

Vi har ørepropper ombord, men jeg har ikke brukt de foreløpig. Man er uheldig innimellom, men stort sett går dette bra syntes jeg.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Guest Avmønstret#

Husker i Skagen, for type "hundre år siden", hvor en nordmann hadde kommet skjevt ute gutta på brygga, de som sitter og drikker pils der hele dagen. 

Uheldigvis for nordmannen lå han som førstemann helt inntil brygga, noe en av de danske gutta på brygga benyttet godt når han galant pisset ned i båten til nordmannen så det sprutet. Resten av danskene på brygga lo så de grein og nordmannen forhalte og forsvant.

---

Og han som fortøyde koggen så den ble fanga under brygga ved høyvann innerst i tarmen i Langesund, måtte vente en stund før han kunne gå :-)

Faktisk samme fyren som skulle over til Langesund, i samme koggen, som syns været var så pass begredelig at han bant et tau rundt foten i tilfelle han ramla uti (jadda... ;-), gullpatenten sin det), så når han kom til Langesund og skulle legge til, mye folk selvsagt, så gikk han rett på trynet halvt fremme i koggen når tauet rundt foten strammet seg, så smalt koggen i brygga mens han lå på magen. 

---

Og de som skulle legge til i Nevlunghavn med svær cabincruiser, konta felt når guttungen i baugen snudde seg og ropte til faren "Pappa vi skulle ikke leid så stor båt". Hvorpå faren bakket ut og dro. Litt trist historie det egentlig da men....

----

Ellers har jeg vel underholdt en del folk selv, men det er helt andre historier :-)

9 minutes ago, quantumduck said:

Segeltåget?

Jeg har hatt den samme tanken som @Pinkvin, at det veldig ofte er i motorbåter det er høy musikk og høylydt prat. Mye oftere enn i seilbåter. Segeltåget er et unntak, men det skjer i én og én havn, er geografisk begrenset og det er annonsert på forhånd. Uansett blir antallet seilbåter med musikk og prat nesten ignorerbart sammenlignet med motorbåter selv om vi regner med segeltoget.

Og hvor ofte er det man ser seilbåtfolk som camper ute på flytebryggene, med bord, stoler, grill, hunder og kalas? Sammenlignet med motorbåtfolk er seilbåtfolk grovt underrepresentert blant bryggeokkupantene. Det er nesten så man kan tro at motorbåtfolk ikke liker å være ombord i båtene sine... :giggle:

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Jeg har en VHF kabel inne i masta som klinger godt hvis det er litt bevegelse i sjøen. Aner ikke hva jeg skal gjøre med det. Om det er noe trøst så bråker det mer inne i båten enn ute. Men saken er at jeg/vi er så vant med det at vi ikke en gang registrerer det lengre ;-)

Fall osv som klapper mot masta i vinden har jeg kontroll på. 

25 minutes ago, Pinkvin said:

Fall osv som klapper mot masta i vinden har jeg kontroll på. 

Såvidt jeg kan høre har jeg selv og alle andre rundt meg også det nå ... men sånn er det ikke bestandig :0)

Har også vhf-kabel i masta, men aner ikke hvorfor den stort sett holder kjeft, har du eksperimentert med å stramme og slakke den?

Redigert av quantumduck (see edit history)

Vil påstå seilbåter bråker mest...

De kommer til havn lenge etter alle har falt til ro, de går jo så seint.. mye styr med fortøyningene utpå andre båter...

Og så går de grytidlig igjen, med støyende baugpropell som vekker alle..

Og så topper de det hele med tauverk som står og hamrer og slår mot masten igjennom hele natten... 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...