Øyvind Standal Startet 18.Juli.2018 Del på Facebook Startet 18.Juli.2018 Hei, Jeg har en tilårskommen Volvo Penta MD11C som ikke vil starte. Den er liksom ikke i nærheten heller. Det kommer diesel frem til dysene, og etter det jeg kan bedømme, med OK trykk. Får ikke løs dysene for å sjekke. Har tenkt tanken om at stoppmekanismen henger (skjønner ikke helt hvordan den fungerer), men ser grei ut. Er det noe elektriske komponenter i forbindelse med stoppmekansimen, eller er den 100% mekanisk? Takknemlig for alle tips! Dette er 3-dje året i opplag.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Hvis det kommer diesel frem til dysene så henger I alle fall ikke stoppmekanismen! Og da burde den egentlig starte. Litt olje I sylindrene hadde nok gjort seg. Har denne glødeplugger som kan ta ut? I så fall kan du pumpe inn litt olje med en oljekanne I hver sylinder. Får opp kompresjonen litt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Spørs om den har kompresjon. Hvis den ikke starter med godt turtall (friskt batteri) finnes det noen snarveier som kan vurderes før man gjør større arbeider. Hvis den er litt korrodert i ventiler ol mister man fort kompresjon. Jeg ville prøvd å først kinne en stund slik at det er litt lunk, og at den er godt smurt. Deretter ville jeg prøvd med en liten sprut startgass. Dette er kanskje tøft for en gammel motor, men en mulig snarvei.. Sjokket den får av startgassen hvis den tenner er ofte nok til å riste liv i døde ting. Starter den fortsatt ikke ville jeg åpnet deksel over toppen av ventilene. Tørn deretter motoren til ventilene lukker og gi ventilene/vippearmene et rapp med hammeren slik at de åpner og smekker igjen. Dette kan klemme flat eller knuse nok korrosjon i ventilsetene til at du får litt kompresjon igjen, og så ordner disse gamle traverne det selv litt etter hvert når de går slik at det blir brukbart. Går det ikke må du nok opp med dyser. Kanskje du kan låne en dyse av noen andre og sette på røret for test slik at du er sikker på at du har nok trykk før du begynner å demontere? Surt hvis det står en luftboble i høytrykksrøret som "fjærer" og gjør at du ikke har nok trykk. Med en gang man begynner å demontere dyser baller det fort på seg slik at du sitter igjen med nyoverhalt topp før du er ferdig. Litt av samme virkning som Index foreslår kan du få med å sprøyte litt spraysmurning (4-5 sek) i innsuget (ta av filteret) mens du kinner. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Gjør som mons skriver friskt batteri, litt gass (ca 1/3)....løft dekompresjons håndtaken, så full rulle på svinghjulet, så ner med ett håndtak åt gangen...så kommer den !.......prøv dette innen du begynner å skru på motorn.........så startet min md 11c, spec når det var litt kallt ute Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Pedaltom Svart 18.Juli.2018 Del på Facebook Svart 18.Juli.2018 Du bør også holde kaldstartknappen inne mens startmotoren går, hvis motoren ikke starter med en gang. Rund messingknapp på aktersiden av motoren som flytter innsprøytningstidspunktet litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Øyvind Standal Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Takk for alle tips, skal prøve litt i kveld Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.