Jump to content

Lav ladespenning på Yanmar 6LPA-STP


tilplan

Recommended Posts

@Komodo, den tråden hadde jeg glemt, godt du har kontrollen for meg:blush:. Har lenge ønsket å få litt mer skikk på strømmen, men andre prosjekter har stukket av med tiden. 

 

I første runde blir det å få på plass en kabel mellom dynamo og batteriene. Glemte igjen et brød i båten i går, så da må jeg en tur innom ganske snart før det blir grønt.:giggle: Så får vi se om det blir et dynamostyrt rele, en PSR eller noe annet for å fordele strømmen.

Link to post
tilplan skrev for 14 timer siden:

Ser ikke helt hvordan du ser det for deg, @Cato  Det med hovedbryterplassering forstår jeg, men tenker du at kabel mellom starter og dynamo også skal bort? Hvis ikke blir vel batteriene koplet sammen når hovedbrytere lukkes og releets funksjon faller bort. 

 

Begge thrusterne går på startbatteri. 

 

Ja, denne forbindelsen mellom starter og dynamo skal bort!

Redigert av Cato (see edit history)
Link to post
Komodo skrev On 29.7.2018 at 23.19:

 

Jeg er ikke så sikker på det Lars, du sa jo det sist også, da det var snakk om spenningsøkning ved parallellkobling av dioder. Han fortsatte å stå fast på det.

Du må nok sammenlikne eple med eple.
Som beskrevet i siste innlegget mitt i andre tråden (har ikke tid å fikle med det her nå)
kan du se spenningsøkningen når dynamoen styres med ekstern sense / regulator, med fordeling via fordeler med  spenningsfall. Sense bak spenninsfallet uten utjevning på andre side må føre til høy spenning, sensen vill jo gjerne utjevne fallet over dioden.
Med det blir det ca. hele spenningsfallet mellom B+ og uttak som kommer på toppen av denne spenningen som går til da gjerne startbatteriet.
0 strøm = lite spenningsfall (f.eks. -0,2V til start)
Mye strøm = mye spenningsfall (f.eks. -1V til forbruk)

Sense utjevner i forhold til for forbruk, men ikke for start.
Resultat: økt spenning på B+ = økt spenning uten spenningsfall.

Igjen mange ord, jeg vet.
....kom til besøk i mitt hode, så viser jeg...

 

Men: Du bruker verken ekstern sense, elelr ekstern regulator med sense, så ser du det ikke.
Men Lars burde..., var det ikke at du har skillediode, Lars?

---------------------------
Ang. at regulatoren slakker ned strømmen ser du det heller ikke uten enten å måle eller å sammenlikne, Komodo.
Du bruker jo å lure D+ / R for å lure den interne slik at den ser en annen spenning,
men ikke mer enn det.

Du ser altså lading som passer, men ikke på detalj.

 

Alle regulatorer trenger en hysterese, inkl. den du har i LR180-03C og alle andre nyere med strømavhengig styring.
Og alle disse slakker automatisk ned lenge før de ville trenge.

Det er nok neglisjerbart hos noen, og ikke absolutt viktig for alle,
men likevel kommer da eksterne regulatorer på bane som bare henter mer strøm og noe brattere ladekurver ut av temmelig alle dynamoer.
enn normale interne regulatorer kan gjøre.

Det spiller ingen rolle hvilken ekstern regulator det er,
det er bare så bl.a. siden ikke den er avhengig av eller ser interne forhold.

Og selvfølgelig synker også spenningen på dynamoen din når batteriene mettes, Komodo.
Du selv forklarer det jo i dine egne observasjoner (leste et sted at du nevner lavere spenninger enn 14,35V).
Vi snakker om tideler Volt, ikke store saker?
Men det er jo nettopp det det dreier seg om her
og som viser til slutt en forskjell i ladeeffekten av vanligvis mange Ampere
fordi "din" bare klarer ikke mer.
Eller hva mener du hvorfor at din dynamo leverer bedre med f.eks. PDAR enn uten?
Ikke mye, nei, siden originalregulatoren på akkurat deres LR180-03 er bra,
men uansett "mer" og det med som sagt temmelig alle eksterne regulatorer.

Fortsatt god sommer til alle! :fishing:

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Da er 50 mm2 kabel lagt mellom dynamo og   forbruksbank. Resultatet av en rask oppstart med omtrent fulle batterier er at spenningen etter noen få minutter lå på nesten 14,3V med ca 30A lading. Dette er målt på tomgang. En formidabel forbedring.

 

Så samtidig at spenningen var godt over 0,5V lavere på startbatteriet etter at releet hadde lagt inn. Vet ikke hvor mye strøm det tok til seg, men det kan kanskje tyde på at kablingen mellom bankene er underdimensjonert. Avstandene er korte. 

 

Nå må jeg bare få bestemt meg for hvordan jeg skal ordne med nytt relé. Det enkleste er nytt VSR. Dynamostyrt relé og PSR krever en liten modifisering og ikke minst den siste koster mer. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...