Jump to content

Bøyd propell


Knuten

Recommended Posts

Som fersk båteier hadde jeg et lite uhell i sommer som førte til at propellen ble litt bøyd. Merker ikke noe til det når jeg kjører forover, men når jeg bakker er styringen noe dårlig. Propellen sitter på et 280 drev og er av stål. Går det an å rette på dette på egen hånd kanskje ved hjelp av en vinkelsliper, eller må jeg bare løpe og kjøpe ny? Hvis jeg må kjøpe ny hvor i Oslo området er dette billigst? Er det billigere å dra til Sverige? I min alder har jeg ikke flust med penger, derfor er jeg litt opptatt av pris og om jeg forhåpentligvis kan klare å få rettet det selv.

Link to post
Share on other sites

Det er jo en del som reparerer sin propell selg hvis skaden ikke er for stor. Det får du jo avgjøre selv, men hvis det ikke er for mye og eventuelt mangler noe metall så kan en jo ta sjansen. Litt avhengig av alder på båt og motor også. Det koster jo en del å la et verksted reparere.

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil reparere propellen kan jeg anbefale Olle Terjesen i Arendal.

 

Her er noe jeg har klippet fra en artikkel på www.baat.aller.no:

 

Winrace Propellers A/S ble startet og har spesialisert seg på race-propellere, men driver også stort med reparasjon av skadete fritidsbåtpropellere. Olle Terjesen har over 30 års erfaring på området og har et av Europas best utstyrte propellverksteder hvor han har fem mann i arbeid.

 

Winrace Propellers A/S, Tangen Alle 40. 4817 HIS Norway.

 

winrace@online.no Tlf : 370 11 888

 

Sikkert lurt å ta en telefon dit for å sjekke prisen på reparasjon før du kjøper en ny!

 

Far Out

:diving:

Link to post
Share on other sites

Rettelse: Propellen er ikke av stål men aluminium. Har prøvd å rette den men den begynner å sprekke så det går nok ikke. Må nok kjøpe ny. Noen som vet hvor mye en ny vil koste og hvor det eventuelt er billigst. Går det an å kjøpe brukt eller er det dumt?

Link to post
Share on other sites

Som fersk båteier hadde jeg et lite uhell i sommer som førte til at propellen ble litt bøyd. Merker ikke noe til det når jeg kjører forover, men når jeg bakker er styringen noe dårlig. Propellen sitter på et 280 drev og er av stål. Går det an å rette på dette på egen hånd kanskje ved hjelp av en vinkelsliper, eller må jeg bare løpe og kjøpe ny? Hvis jeg må kjøpe ny hvor i Oslo området er dette billigst? Er det billigere å dra til Sverige? I min alder har jeg ikke flust med penger, derfor er jeg litt opptatt av pris og om jeg forhåpentligvis kan klare å få rettet det selv.

<{POST_SNAPBACK}>

Skal du kjøpe propell i oslo, er det progress på frysja som har best utvalg, og best priser. kjøpte en 16x17 til vp drev der i fjor for 1900,- inkl mva.

web adr er : progressing.no

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok dessverre investere i ny propell. Vet ikke hvilken propell som sitter på nå men det står 15x1.7 på den hvis det sier noe. Når jeg likevel må kjøpe ny så kan det jo hende at det finnes bedre propeller enn den som sitter på. Vil derfor gjerne ha tips om hva jeg bør kjøpe. Drevet er et Volvo Penta 280 drev som sitter på en Volvo Penta AQ145 motor, ca. 1985 mod.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å ringe Olle Terjesen (Winrace) og høre på pris på ny stålpropell hos ham. Jeg kjøpte en slik der til min 100hk Yamaha. Den var billigere enn en ny, original, alu-propell og gav 4 knop ekstra på full fart, og kaviterte ikke så lett i svingene som den originale. Jeg sa bare hvilken båt jeg hadde og hvilken motor som sto på, og vips så kom den i posten.. Det er verdt å sjekke ihvertfall.

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok dessverre investere i ny propell. Vet ikke hvilken propell som sitter på nå men det står 15x1.7 på den hvis det sier noe. Når jeg likevel må kjøpe ny så kan det jo hende at det finnes bedre propeller enn den som sitter på. Vil derfor gjerne ha tips om hva jeg bør kjøpe. Drevet er et Volvo Penta 280 drev som sitter på en Volvo Penta AQ145 motor, ca. 1985 mod.

<{POST_SNAPBACK}>

Sjekk med Skjerdens Mekaniske Verksted på Ensjø i Oslo, Rolf Hofmoes gate 18, tlf 22 19 41 50. De reparerer propeller selv med store skader, og de har et bra lager med brukte propellere som er sjekket og i orden.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg må nok dessverre investere i ny propell. Vet ikke hvilken propell som sitter på nå men det står 15x1.7 på den hvis det sier noe. Når jeg likevel må kjøpe ny så kan det jo hende at det finnes bedre propeller enn den som sitter på. Vil derfor gjerne ha tips om hva jeg bør kjøpe. Drevet er et Volvo Penta 280 drev som sitter på en Volvo Penta AQ145 motor, ca. 1985 mod.

<{POST_SNAPBACK}>

du skal ha 15"x17" venstere eller høyere

Link to post
Share on other sites

Prøv en propel fra SOLAS, de er billigere og mindst lige så gode som originale VP propeller. med meget kraftige blade for at minske udbøjningen på stor belastning.Se www.solas.com. De har lavet et system hvor man kan beholde nav og kun skifte propellen hvis den bliver skadet mere end der kan repareres

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...