dennrick Startet 18.Juli.2018 Del på Facebook Startet 18.Juli.2018 Hei, Noen som vet hvor jeg kan lete, finne og fikse feilen med denne fjerkontrollen? Har byttet batteri, ser ikke noe spesielt galt inni. Den er død. Sommerhilsen fra Perleporten, Risør Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Ove T Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Hej Jag hade också en fjärrkontroll till Ancorlift, inte riktigt likt din som också slutade fungera. En ny kostar nästan 3000 kr. Jag köpte denna på ebay, " se länk"fungerar perfekt, enda skillnaden att den spelar inte ut ett antal sekunder med ett knapptryck, knappen måste hållas intryckt hela tiden både upp och ner. Fjärrkontroll Under tiden jag väntade på fjärrkontrollen gjorde jag en manuell med lång kabel och en fjäderbelastad brytare med tre stift. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Send meg en im med tlf nr så skal jeg ringe forklare hva jeg tror du kan gjøre .Kan legge ut tekst etterpå når jeg har PC. Mvh Hans H på Hampholmen/Grimstad Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Da var PCen på plass så kan jeg forklare for evt andre lesere også. Denne Anchorlift-fjernkontrollen har en innebygget svakhet med korrosjon på trykknappene inni kontrollen. Har opplevd det selv og hos en kompis. Løsningen er følgende: Skru opp de fire små skruene på baksiden av kontrollen, samme som du skrur ut for å bytte batteri. Deretter lirker du forsiktig ut hele kretskortet (innmaten i kontrollen) og legger på bordet. Spray den med CRC 2-26 eller en annen tilsvarende elektrospray og tørk forsiktig alle punkter du kan komme til på selve kretskortet. Jeg har gjort dette til en årlig vedlikeholdsrutine nå fordi denne kontrollen er veldig følsom for korrosjon i kontaktpunktene for de 5 trykkbryterne. Du kan enkelt teste resultatet underveis mens du har kretskortet ute og vil da høyst sannsynlig oppdage at med rikelig elektrospray og pussing så kommer det hele tilbake. Du vil da se at du får lys i LED-lampen under "on"-knappen hver gang du trykker på en av knappene. Da skal den også gi signaler til kontrollboksen som igjen leverer strøm til relèet som igjen gir strøm til vinsjen. Hvis problemet ikke er i selve fjernkontrollen, så må du følge kjeden nedover. Antar du også har Anchorlift sin manuelle vippe-bryter, se bildet. Hvis den virker ned og opp, så er kjeden ned til relè og vinsj ok. Du trenger da ikke å sjekke nærmere nede i motorrommet hvor relè og vinsj er montert. Du kan da fokusere på selve kontrollboksen for fjernkontrollen. Antar den er montert inni dashbordet et sted. Du må da sjekke at det går strøm inn til kontrollboksen, sjekk evt sikring for denne. Ettersom vippebryteren også er koblet gjennom kontrollboksen via grå og brun ledning, så skal det strengt tatt ikke være noe feil i boksen dersom vinsjen reagerer på signaler via vippebryteren. Jeg tror imidlertid du løser problemet ved å få renset og fjernet korrosjon inni fjernkontrollen. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 (redigert) Takk for bra svar fra dere. Jeg er dog usikker på om fjernkontrollen er problemet. @HansH Jeg har lys i fjernkontrollen. Kanskje litt dårlig når jeg trykker på «on», men det lyser klart og tydelig når jeg trykker på de andre knappene. Vippebryteren fungerer, så vi får brukt ankervinsjen greit. Men innimellom er litt svikt. Er denne også utsatt for korrosjon, slik at jeg burde åpne og pusse opp den litt også dersom det er mulig? Relevante sikringer later til å være hele. Kontrollboksen sitter vrient til, men kan problemet være der gitt at vinsjen fungerer? Kan det være at det svake lyset når jeg trykker på «on» er korrosjon, og at den ikke aktiverer «systemet»? Sprayen du nevner har jeg ikke i båten. Kan 6-66 duge? Hilsen fra Nevlunghavn ikveld? Redigert 19.Juli.2018 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
HansH Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 6-66 er bedre enn ingenting, men 2-26 inneholder syre som renser el-kontakter i tillegg til å smøre. Der er ikke 6-66 like effektiv. Hvis du også har problemer fra vippebryteren, så er det etter min oppfatning to mulige problemer: 1) dårlig kontakt fra kontrollboks mot relè fordi strømkretsen som sluttes når du vipper ned eller opp tydeligvis ikke gir nok spenning (volt) og derved strøm (ampere) til å trigge relèet. Det hele skyldes da korrosjon/irr som gir motstand (Ohm). 2) dårlig kontakt i selve relèet. Det kan du enkelt pusse over først flatstiftkontaktene som gir styrestrøm og jord inn. I tillegg bør du åpne de store kontaktene og pusse litt på de også. Så har du antakelig også en vippesikring på hovedkabelen (vanligvis før releet) på som også kan skape trøbbel hvis det skulle irre på den. Samme her som over, pusse kontakter. Helt til slutt kan jo problemet også stamme fra dårlig kontakt ut fra batteriet/kabelsko på pluss eller minus. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 19.Juli.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Smiler fra ører til øre her nå @HansH ??? Tusen takk for tipsene. Nå virker den! Det var «On» bryteren som ikke hadde tilstrekkelig kontakt til å «vekke systemet». Som nevnt over, lyste den litt halvhjertet. Det var også litt urensligheter andre steder på kretskortet. Brukte 2 q-tips og 6-66. Smurte over med en, og tørket med den andre, samt forsiktig med mykt papir. God sommer videre? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
HansH Svart 19.Juli.2018 Del på Facebook Svart 19.Juli.2018 Takker. Veldig bra å høre @dennrick. God sommer til deg også. Sitér dette innlegget Link to post
Cerbera Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Hei, kjøpt ny båt. forsøker å få fjernkontrollen til ankervinsjen til å virke. Modell fra AnchorLift, nesten lik den som referert til over. Vinsjen virker fra vippebryter i kontrollpanel. Det jeg lurer på er om det «mangler» en knapp i midten på kretskortet. Den som hører til on/off? Kan en av dere som har hatt denne fra hverandre bekrefte eller avkrefte? Mistenker at on/off knappen har løsnet fra kretskortet, dog uten at det ser ut som om lodding eller lignende er ødelagt i midten. Slik kretskortet er nå vil i allefall ikke on/off lyse heller slik det er diskutert over. skal bytte batteri i morgen og se, men spør her allikevel da jeg ikke tror batteriet er skylden 😊 på forhånd takk. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Ser ikke ut til å mangle noe her - dog er dette simple greier.. Du ser de to sorte kontaktorene i gummien. De skal kortslutte feltene med overlappende riller i senter av kretskortet. Er sikkert smart med årlig rens av disse slik foreslått over. Bør virke om du bruker en passe metallbit til å kortslutte med for testing. Sitér dette innlegget Link to post
Cerbera Svart 7.Juni.2020 Del på Facebook Svart 7.Juni.2020 Takk Fantino. Da prøver jeg med nytt batteri i morgen og ser om det gjør susen! Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 25.Januar.2022 Del på Facebook Svart 25.Januar.2022 Jeg har også problemer med fjernkontrollen. Har renset kretskortet og nå lyser det i den røde dioden når jeg trykker up, down, in og out. Når jeg trykker på on er det ikke lys i dioden. Er det elektrisk forbindelse mellom de 2 små svarte punktene tilhørende on knappen? Hva er normal indikasjon når man trykker on? Skal den lyse? Hvor lenge? Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Nemo Svart 25.Januar.2022 Del på Facebook Svart 25.Januar.2022 Jeg har også problemer med fjernkontrollen. Har renset kretskortet og nå lyser det i den røde dioden når jeg trykker up, down, in og out. Når jeg trykker på on er det ikke lys i dioden. Er det elektrisk forbindelse mellom de 2 små svarte punktene tilhørende on knappen? Hva er normal indikasjon når man trykker on? Skal den lyse? Hvor lenge? Her et link til noe som ligner på en Kina utgave https://www.aliexpress.com/item/32831816903.html?spm=a2g0o.detail.1000013.6.21ca1d31xIsDNW&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=62d64574-378d-4457-9d6b-e979f36343dd&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:62d64574-378d-4457-9d6b-e979f36343dd,tpp_buckets:668%232846%238114%231999&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2210000015563971428%22%2C%22sceneId%22%3A%223339%22%7D&pdp_pi=-1%3B96.24%3B-1%3B-1%40salePrice%3BUSD%3Brecommend-recommend Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 25.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2022 Jeg endte opp med å bytte til denne Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Kaptein Nemo Svart 26.Januar.2022 Del på Facebook Svart 26.Januar.2022 Kan Side Power fjernkontroll programmeres til å virke sammen med mottakeren til Anchorwinch? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 26.Januar.2022 Del på Facebook Svart 26.Januar.2022 Hej Jag hade samma problem som jag skrev om i denna tråd, där fanns en länk som inte fungerade längre. Hittade samma kontroll på annat ställe, denna har fungera i flera år nu Länk Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 26.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2022 Jeg mener jeg har anchorlift i min båt, og jeg opererer beggen vinsjer og baugthruster med fjernkontrollen jeg linket til over. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
rdalen Svart 20.August.2022 Del på Facebook Svart 20.August.2022 dennrick skrev On 25.1.2022 at 22.17: Jeg endte opp med å bytte til denne Hei, ser det er en stund siden denne tråden var aktiv, men jeg prøver meg likevel. Jeg har en Anchorlift av samme type som er nevnt her. Den er koblet til en Quick vinsj. Det er bare trøbbel med den fjernkontrollen. Jeg er dritt lei. 😖 Nå har jeg montert Sidepower thruster og fått en fjernkontroll nesten maken til din. Jeg håper å kunne bruke den i steden for Anchorliften. Hvordan koblet du det? Er det bare å bruke signalkablene som går ut av mottakeren i Anchorliften, og koble dem inn på Sidepowers mottaker? Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
dennrick Svart 20.August.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2022 @rdalen Ble veldig fornøyd med den fjernkontrollen. Den virket alltid til alt den skulle gjøre, selv fra brygga. Desverre vet jeg ikke hvordan den ble koplet siden jeg satte bort jobben ila et vinteropplag. Håper du finner ut av det Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
rdalen Svart 20.August.2022 Del på Facebook Svart 20.August.2022 Takk for svar. Jeg fant egentlig svaret i tråden under. Det var ikke helt rett frem, men ikke uoverkommelig hvis man holder tunga rett i munnen,😀 Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Okken Svart 9.Juli.2023 Del på Facebook Svart 9.Juli.2023 Jeg limte en bit sølvpapir med dobbeltsidig tape over de to svarte knottene under knappen i midten for å få bedre kontakt ved aktivering av kontroll enheten. Det gjorde susen og den virker som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.