Jump to content

Dimensjonering av ankerkjetting på 29-foting

Arne Henriksen

Recommended Posts

'Kveld.. :-)

For et par år siden kom jeg over dette oppsettet på Finn, men har ikke kommet så langt at jeg har startet med montering før nå i sommer.

Det er da en ankervinsj med 7mm kabelar og 50m 6mm kjetting her, virker 'OK' men naturligvis litt god plass i det kabelaret.

Har ikke koblet på strøm og testet dette enda så det kan jo hende det funker greit, men om det ikke gjør det må jeg endre litt på ting, så da er spørsmålet:
Er det lurest å kjøpe 7mm kjetting (Litt sterkere kjetting, men høyere vekt helt fram i baugen) eller nytt kabelar (billigere i innkjøp, lavere vekt med 6mm, litt svakere kjetting)

Bruce-kopien som fulgte med skal jeg gjemme langt vekk og planlegger å kjøpe et 9kg Vulcan, men hva mener ekspertisen, er 6mm kjetting nok på denne båten?
Skal ikke til Patagonia med det første, men samtidig kan det jo alltid blåse opp..

Båten er altså en Sandvik 29 fots motorseiler, en del vindfang men ganske lett, 3,5-4t..

image.png.b4c5c4a4069eb465a578dcd1adb18cf7.png
image.png.4ab3ec541402be3dba0089c7051f1f93.png

mvh, Arne
www.tiarora.no

Farlig å si noe på forumet om ankerkjetting..,, hvem har smidd den, er den sertifisert, hva er bruddstyrken osv. Jeg har en litt enkel tilnærming, her jeg flytter meg fra bukt til bukt på kysten. Hvis 6 mm kjetting ryker tvers av, da skulle jeg hvert hjemme... med værmeldingene nå for tiden blir jeg ikke overasket av storm, og hvis det blåser opp såpass har jeg nok flyttet meg før kjettingen ryker. Men jeg hadde gått for tyngre Vulkan. Du tenger feste... just my 50 cent...

Nja, det er jo knapt sertifisert kjetting men det skal være herfra: https://www.flak.no/produkter/jernvare/kjetting/kjetting--kortlenket--galvanisert

Ankeret er innafor båtstørrelse/vekt på Rocna's hjemmeside og han skriver det er konservativt, dimensjonert for 50 knops vind og dårlig bunn...?
http://www.rocna.com/product-range/sizing-guide
Det er ganske stort fysisk selv om det er bare 9kg, vil mene det er større enn Bruce-rælemikket jeg har nå på 15kg.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Båten min veier 12,5 tonn. Den kom originalt med vanlig 8mm galv kjetting og 20kg CQR anker. 

Nå har jeg bygd en ankringsrigg for jorda rundt, med 33 kgs Vulcan, og 8mm høyfast kjetting med bruddstyrke 8tonn. Svivel holder 5,5 tonn, sjakkel holder 5 tonn

jeg tenker 6mm kjetting er helt ok på båten din, men ta en kikk på de andre elekmentene i lenken også. Svivel og sjakkel er også vesentlig her. Og pass på at svivelen ikke kommer i spenn ved vinddreining. Vi har en liten kjettingstubb mellom svivel og sjakkel for å unngå dette. 

Takk for svar alle sammen.  :-)

Ser ut til at vinsjen er utgått av dagens sortiment så det kan hende det er like greit å gå til 7mm kjetting som å lete jorda rundt etter et 6mm kabelar...
Vektforskjellen mellom 6mm og 7mm er bare 12kg på 50 meter, så det er jo egentlig ikke noe problem.
Ellers dobler fort prisene på litt bedre kvalitetskjetting  seg vs den billigste, men samtidig er det for dumt å spare penger her...

Svivel hadde jeg strengt tatt ikke tenkt å ha, sett litt mange bilder av båter i fjæra pga brudd i svivelen, men det kan bli revurdert etterhvert.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

59 minutes ago, Bitteliten said:

Eneste grunn til at jeg har svivel er at jeg ikke får sterk nok sjakkel som passer inn mellom anker og 8mm kjetting. 

Om noen vet om en sjakkel med minst 5tonns bruddstyrke som går inn i 8mm kjetting mottat jeg tips med stor takk ?

Hvor stor er åpningen i 8mm kjetting, 19-20mm? 
http://www.steelwirerope.com/StainlessSteelFittings/Shackles/high-tensile-shackle-a-type.html

mvh, Arne
www.tiarora.no

4 hours ago, Arne Henriksen said:

Svivel hadde jeg strengt tatt ikke tenkt å ha, sett litt mange bilder av båter i fjæra pga brudd i svivelen, men det kan bli revurdert etterhvert.

En svivel har det med å ryke når den ikke blir montert slik Bitteliten har gjort det. Med rett oppsett får du ikke sideveis belastning på svivelen, og da har du nok røsket ut både vinsj og kryssholt før svivelen går – men aller først løsner nok ankeret.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...