Jump to content

Bruker mer diesel fra den ene tanken. Noe som kan gjøres?

Merlis

Recommended Posts

Jeg har også hatt nøyaktig det samme problemet. Da jeg kjørte med alle kraner åpne gikk returen mest til den ene tanken. Nå stenger jeg alltid av en tank helt og kjører bare med en tank av gangen. Hos meg er det ikke noe problem, da båten tåler litt usymetrisk belastning. Og jeg kan kjøre lenge på bare en tank.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Eg ville nok som fleire andre her privd å justert dette på retursiden, den er mest «freeflow» og vil dermed lettere ta korteste vei.

Fødepumen på ein dieselmotor leverer ganske mye mer diesel til dieselpumpen en motoren klarer å bruke (derfor har ein returen).

Når eg sier mye meir så er det opp imot 3 ganger så mye, så der er mye diesel som går i returen.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Takker for mange gode innspill! :thumbsup: 

Jeg forsøkte i helgen å strupe returen til den tanken som det alltid er mest i, og foreløpig ser det ganske greit ut. Har ikke fått kjørt så lang tur med båten enda, så om det har blitt helt bra vet jeg ikke, men nå bruker den i det minste diesel fra den tanken som nesten har stått urørt siden jeg kjøpte båten :yesnod: Jeg trodde ikke at returen skulle ha så mye å si, men jeg er veldig positiv foreløpig . 

Brigg skrev 12 minutter siden:

Bare pass på at returen ikke fyller tanken slik at dieselen går på sjøen gjennom tankluftingen. 

Slik den var med begge kranene åpne for full retur ser jeg ikke bort fra at den ene tanken kan ha lekket ut litt, men nå som returen er strupet til den tanken hvor det alltid var mest diesel vil nok ikke dette skje fordi forbruket nå virket mer balansert fra begge tankene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...